مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد:

۱۱۰ منبع آب روستایی در یزد از مدار خارج شد

یزد (پانا) - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد گفت: در روستاهای استان یزد در مجموع ۴۲۲ منبع آبی داشتیم که ۱۱۰ منبع کاملا خشک و از رده خارج شده است.

کد مطلب: ۸۳۳۰۴۴
لینک کوتاه کپی شد
۱۱۰ منبع آب روستایی در یزد از مدار خارج شد

محمد فاتحی پیش از ظهر امروز در نشستی خبری با اشاره به وجود ۴۲۲ منبع آبی در روستاهای استان یزد اظهار داشت: بر اثر خشکسالی‌های پی در پی و برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی، ۱۱۰ منبع آبی کاملا خشک و از مدار خارج شده است.

وی بیان کرد: ۱۸۰ منبع آبی شامل چاه و چشمه نیز با کاهش شدید آبدهی مواجه و در معرض خشکیدگی قرار گرفته است.

فاتحی با تاکید بر اینکه این توهم که روی یک سفره آب زیرزمینی غنی زندگی می کنیم، باید از بین برود، عنوان کرد: برداشت‌های بی‌رویه سطح آب‌های زیرزمینی را به شدت کاهش داده و بر کیفیت آب نیز اثر گذاشته است.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان یزد در گذشته چاه‌هایی که در مناطقی نظیر اشکذر حفر می‌شد، در ۸۰ متری به آب می‌رسید اما اکنون در ۱۲۰ متری نیز به زحمت به آب می رسیم ضمن اینکه میزان آبدهی چاه‌ها نیز به نصف کاهش یافته است.

فاتحی با بیان اینکه امروز کار از تنش و بحران گذشته است، افزود: اگر یک ساعت آب انتقالی یزد قطع شود، استان با بحران بی‌آبی مواجه می‌شود.

وی با بیان اینکه روستاهایی که به آب انتقالی متصل نیستند، هم اکنون در شرایط بحرانی و سختی به سر می برند، تصریح کرد: در حال حاضر ۲۰۰ روستا در شهرستان تفت با تانکر آبرسانی می شوند و حتی یک قطره آب شرب در آنها وجود ندارد.

فاتحی با بیان اینکه متاسفانه پنج درصد مشترکان، ۲۰ درصد آب را استفاده می کنند، افزود: افرادی که در باغ‌های خود اقدام به حفر چاه کرده اند، از منابع زیرزمینی استفاده می کنند و ما نیز متاسفانه اجازه ورود به منازل آنها و قطع آب را نداریم.

وی، سرانه مصرف در مناطق روستایی یزد را ۱۴۰ لیتر و در مناطق شهری ۱۸۰ لیتر اعلام کرد و بیان داشت: هم میزان نیز در بسیاری از روستاها از جمله روستاهای شهرستان تفت، به شدت افت کرده و آب جیره بندی شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار