تولد سفیران ایمن‌سواری در کارگاه آموزش و ارتقای ایمنی موتورسیکلت سواران

اصفهان (پانا) - حاضران در کارگاه آموزش و ارتقای ایمنی موتورسیکلت سواران پس از آشنایی با خطرات استفاده نکردن از کلاه ایمنی به سفیران ایمن‌سواری بدل شدند که خود مبلغ استفاده از کلاه ایمنی در شهر خواهند بود.

کد مطلب: ۸۳۲۵۶۳
لینک کوتاه کپی شد
تولد سفیران ایمن‌سواری در کارگاه آموزش و ارتقای ایمنی موتورسیکلت سواران

به گزارش پویش مردمی ترافیک شهر اصفهان، سلامت جان و آسودگی روان دو نعمت ارزشمندی است که خداوند به انسان عطا فرموده است و حفظ این ارزش گاهی نادانسته و مخفی مانده و تا بخشی از آن سلب نشود، شکر آن دور از ذهن به نظر می‌رسد. آمار افرادی که به دلیل بی‌احتیاطی و یا در سوانح سلامتی خود را از دست می‌دهند بسیار بالاست و این امر موجب نگرانی همگان را فراهم آورده و دراین‌بین آمار آسیب دیدگان و جان‌باختگان حادثه‌های موتورسیکلت بسیار نگران کننده است.

آمار نشان می‌دهد بیشترین عاملی که سبب کشته شدن موتورسیکلت سواران می‌شود نداشتن کلاه ایمنی است، آسیب‌هایی که به سر وارد می‌شود صدمات جبران ناپذیری را به ارمغان می‌آورد. از همین رو «طرح ساماندهی موتورسیکلت سواران شهر اصفهان» به همت معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان به اجرا درآمد.

بخشی از این طرح بزرگ که با همکاری بیشتر اداره‌ها، نهادها و ارگان‌ها در حال پیگیری است با جدیت و تلاش نیروی انتظامی و پلیس راهور در حال انجام بوده و کارگاه‌های آموزش و ارتقای ایمنی موتورسیکلت سواران نمونه‌ای از این تلاش و همکاری است.

در گذشته موتورسیکلت‌هایی که طی طرح‌های مقطعی متوقف می‌شدند به پارکینگ منتقل شده و مالک پس از یک هفته برای رفع توقیف وسیله نقلیه مراجعه می‌کرد، اما در این طرح راکبانی که موتورسیکلت آن‌ها متوقف می‌شود به کلاس‌های آموزشی مراجعه کرده و پس از حضور در این کلاس‌ها با کلاه ایمنی به محل توقیف موتورسیکلت خود مراجعه کرده و وسیله نقلیه خود را از توقیف آزاد می‌کنند.

این بار منطقه 2 شهرداری اصفهان میزبان برگزاری کلاه ارتقاء و ایمنی موتورسیکلت سواران بود. این کلاس در فرهنگسرای اسوه برگزار شد و راکبان موتورسیکلت در این کلاس حضور پیدا کردند. این افراد که در هنگام موتورسواری کلاه ایمنی بر سر نداشتند آمدند و دقایقی را با خطرات نداشتن کلاه ایمنی در هنگام رانندگی آشنا شدند.

چه خبر از شهر

در ابتدای کلاس، فیلم‌هایی که دوربین‌های کنترل ترافیک شهر اصفهان از صحنه‌های تصادف موتورسیکلت در شهر ثبت کرده بود به نمایش درآمد، با آنکه سعی شده بود تا صحنه‌های دل‌خراش در این فیلم‌ها به نمایش درنیاید اما تصور آنکه همان کوچه و چهارراهی که هر روز از آن عبور می‌کنیم محل تصادف یکی از همشهریان ما بوده و دوست و یا همسایه‌ای در کوچه‌های شهر ما به دلیل بی احتیاطی و نداشتن کلاه ایمنی به دیار باقی شتافته عامل نگرانی برای هر انسانی می‌شود.

کلاه ایمنی راه حفظ سلامتی موتورسیکلت سواران

سرهنگ علیرضا رستم زاده مدرس این کلاس در ابتدای کلاس اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد که بیش از هشتاد درصد جان‌باختگان سوانح موتورسیکلت به دلیل ضربه سرشان فوت کرده‌اند و نداشتن کلاه ایمنی عامل اصلی ورود صدمه به موتورسیکلت سواران است.

وی در ادامه گفت: هنگامی‌که فردی با موتورسیکلت تصادف می‌کند هزینه بسیار بالایی به شهر وارد می‌شود، این هزینه نه تنها مالی است بلکه با آسیب دیدن یک فرد، خانواده دچار مشکلات فراوانی می‌شود که قابل جبران نیست.

مدرس کارگاه آموزش و ارتقای ایمنی موتورسیکلت سواران با بیان این موضوع که بازماندگان حوادث موتورسیکلت بیشتر از فردی که دچار حادثه شده مورد تخریب روانی قرار می‌گیرند، افزود: بیشتر حادثه دیدگان بین 18 تا 37 سال دارند و وارد شدن صدمه به آن‌ها سبب می‌شود خانواده تا سال‌ها با مشکلات متعدد دست‌وپنجه نرم کند. ما تنها از حاضران در این کلاس یک قول می‌خواهیم که همیشه از کلاه استفاده کنند و کلاه ایمنی را در هنگام تحویل موتورسیکلت خود همراه داشته باشند.

طرح ساماندهی موتورسیکلت سواران شهر اصفهان در حال پیگیری است و تا کنون و تنها پس از گذشت یک هفته بیش از 250 نفر از موتورسیکلت سواران در این کلاس‌ها شرکت نموده‌اند و به سفیران ایمن‌سواری بدل شده‌اند، افرادی که با مشکلات و حقایق بر سر نگذاشتن کلاه ایمنی در هنگام موتورسواری آشنا می‌شوند خود به مبلغانی برای پیگیری این مهم در شهر بدل می‌شوند و سعی می‌کنند تا دیگران را نیز با خطرات استفاده نکردن از کلاه ایمنی آشنا می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار