مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ ارومیه در گفت و گو با پانا اعلام کرد:

اولیا در حین ثبت نام دانش آموزان فقط هزینه بیمه و کتب آموزشی را پرداخت کنند

ارومیه (پانا)- مدیر آموزش و پرورش ناحیه 2 ارومیه گفت: مدارس موظف هستند در زمان ثبت نام فقط حق بیمه و هزینه ی کتب آموزشی را دریافت کنند و دریافت هرگونه هزینه تحت عنوان کمک به مدرسه و یا سرویس مدرسه مجاز نمی باشد.

کد مطلب: ۸۳۲۴۶۳
لینک کوتاه کپی شد
اولیا در حین ثبت نام دانش آموزان فقط هزینه بیمه و کتب آموزشی را پرداخت کنند

با برگزاری امتحانات خرداد ماه سال تحصیلی 97-96 به روزهای پایانی خود نزدیک می شود، اولین روز های گرم تیر ماه نیز با ایام داغ ثبت نام در مدارس عجین شده و خانواده ها در تب و تاب انتخاب بهترین مدرسه برای فرزندان خود می باشند که در همین راستا جهت اطلاع از وضعیت امتحانات پایان سال و چگونگی وضعیت ثبت نام در مدارس گفت و گویی را با محمد مجرد قره باغ ، مدیر آموزش و پرورش ناحیه 2 ارومیه ترتیب داده ایم که متن این مصاحبه به شرح ذیل است.

بعنوان اولین سوال، امسال روند برگزاری امتحانات در ناحیه 2 ارومیه را چگونه ارزیابی می کنید؟! لطفاً گزارشی از چگونگی برگزاری این امتحانات را ارائه دهید.

طبق برنامه ریزی های انجام شده امتحانات ترم دوم از اول خردادماه به صورت نهایی و داخلی در 9 حوزه ی اجرایی و یک حوزه ی اصلاحی آغاز شد و با توجه به نتایج اولیه دریافتی از سوی چند مدرسه، وضعیت آموزش در مدارس نسبت به سال قبل رشد قابل قبولی داشته است.

همچنین مراکزی برای برگزاری امتحانات شهریور ماه و پایگاه هایی نیز جهت برگزاری دوره های جبرانی برای دانش آموزانی که قرار است در شهریورماه آزمون دهند ترتیب داده شده است.

با اتمام ایام امتحانات ، فصل ثبت نام در مدارس آغاز شده است، امسال روند امر ثبت نام چگونه است و پیش بینی می کنید چه تعداد دانش آموز در دوره های مختلف در مجموعه مدارس ناحیه 2 ارومیه ثبت نام کنند ؟

با توجه به اینکه ثبت نام نقطه ی آغازین و سرنوشت ساز دانش آموزان است، هرساله برنامه ی ثبت نام به صورت مدون تدوین می شود. در همین راستا برنامه ریزی های لازم برای ارتقای کیفی و کمی ثبت نام را از طریق بازرسی و ارزیابی های لازم صورت پذیرفته است.

از دیگر نکاتی که می توان به آن اشاره کرد اقدام به ثبت نام در زمان مناسب و انتخاب نزدیک ترین مدرسه از لحاظ جغرافیایی به محل سکونت است که از خانواده ها خواهشمندیم تا در این راستا همکاری لازم را با مدیران مدارس داشته باشند تا به عدالت آموزشی و توزیع عادلانه ی نیروی انسانی که جزو دو هدف اولیت دار آموزش و پرورش است، نزدیکتر شویم.

آرامش و رضایت خانواده ها و بهره مندی حداکثری از نظام آموزشی برای دانش آموزان از نکات مورد هدف مجموعه آموزش و پرورش ناحیه 2 ارومیه در طی روند ثبت نام می باشند، که این موضوع شامل تمامی مدارس اعم از شاهد، تیزهوشان، مدارس دولتی و غیر انتفایی، مدارس استثنایی و ... می شود.

برای سال تحصیلی جدید 20 کلاس اول ابتدایی باید به سیستم آموزشی ناحیه 2 ارومیه اضافه شود که تدابیر لازم برای تحقق این مهم اندیشیده شده است.

لطفا به زمان ثبت نام دانش آموزان مقاطع مختلف نیز اشاره بفرمائید؟

امسال زمان ثبت نام حداکثر تا 31 مرداد خواهد بود تا بعد از آن برای امتحانات شهریور وآغاز سال تحصیلی آماده شویم بنابرین از خانواده های عزیز خواهشمندیم تا به این زمان بندی توجه لازم را داشته باشند.

ثبت نام دوره ی ابتدایی از اول خرداد ماه آغاز شده وتا امروز حدودا 80% مربوط به پایه ی اول ابتدایی بوده، ثبت نام دوره متوسطه نیز از اول تیرماه تا اواخر مرداد خواهد بود و برای پایه های هفتم و دهم خوشبختانه از لحاظ ظرفیت مشکلی نداریم.

همچنین در این راستا 3 پایگاه برای سنجش دانش آموزان در نظرگرفته شده است که شامل مدارس عصر انقلاب، خاقانی و جهاد پسران است که دانش آموزان می بایست حتما مورد سنجش قرار بگیرند و ثبت نام بدون سنجش ممنوع است.

ضوابط و نحوه دریافت شهریه و ثبت نام در مدارس مختلف امسال به چه شکلی خواهد بود؟

مدارس موظف هستند در زمان ثبت نام فقط حق بیمه و هزینه ی کتب آموزشی را دریافت کنند و دریافت هرگونه هزینه تحت عنوان کمک به مدرسه و یا سرویس مدرسه مجاز نمی باشد.

مدارس غیر دولتی هم باید مبلغ شهریه را در معرض دید عموم و تیم های بازدید کننده قرار دهند که در این راستا تا کنون 70 بازدید از مدارس صورت گرفته و گزارشات به صورت دقیق به ستاد ثبت نام تحویل داده شده است.

افزایش شهریه مدارس هیئت امنایی نیز با توجه به نیاز مدرسه و موقعیت جغرافیایی آن، بین 10 الی 13 درصد متغییر خواهد بود.

از دیگر موضوعات مهمی که باید به اشاره شود اینکه باید دانش آموزان 15 سال به بالا باید با شناسنامه ی عکس دار ثبت نام شوند به همین دلیل دانش آموزانی که شناسنامه ی عکس دار ندارند، هر چه زود تر اقدام کنند تا از ثبت نام باز نمانند.

همچنین حضور مشاوران در هنگام ثبت نام از موضوعات قابل تاکید آموزش و پرورش است که مشاوران ، خانواده ها و دانش آموزان را در زمینه های انتخاب رشته و هدایت تحصیلی و سایر امور یاری می کنند.

بعنوان رئیس آموزش و پرورش یکی از مناطق کم برخوردار و حاشیه نشین ، اصلی ترین مشکل و چالش امروزه ی آموزش و پرورش را چه چیزی می دانید؟

کمبود فضای آموزشی و تراکم بالای دانش آموزی چالش اصلی آموزش و پرورش ناحیه 2 ارومیه است بطوری که این موضوع باعث شده هم اکنون این ناحیه با میانگین کشوری و استانی فاصله زیادی داشته باشد.

در راستای کاهش نرخ تراکم به همت دولت و خیرین، سال گذشته 60 کلاس در قالب 6 مدرسه به مجموعه فضاهای آموزشی ناحیه 2 ارومیه اضافه شده است.

امسال نیز در راستای حل این چالش دبیرستان 12 کلاسه وکیل آباد و هم چنین کانون شهید مطهری که از سال 90 منتظر اتمام آن هستیم همزمان با هفته ی دولت افتتاح خواهد شد.

هم چنین 12 کلاس کانکسی برای مدارسی که با کمبود کلاس مواجه هستند در نظر گرفته شده است.

در حال حاضر 90% مدارس ناحیه2 به صورت 2 شیفتی فعالیت دارند تا این کمبود فضا را تا حدودی جبران کنند.

از سایر مشکلات می توان به بافت فرسوده ی 40% از مدارس اشاره کرد که عمر بنای برخی از این مدارس بالای 30 سال است و نیازمند نوسازی و مقاوم سازی هستند.

6 پروژه در حال ساخت و 3 پروژه امسال آماده ی بهره برداری هستند.

موضوع نیروی انسانی در آموزش و پرورش ناحیه 2 ارومیه در چه وضعیتی قرار دارد؟راهکارهایتان برای جبران کمبود های موجود چیست؟

همانطور که مستحضر هستید نیروی انسانی از محوری ترین و جدی ترین مسائل آموزش و پرورش است به همین جهت ابتدا تقدیر و تشکر می کنیم از فرهنگیانی که با پذیرش اضافه تدریس و قبول شیفت های اضافه کمبود نیروی انسانی را تا حد زیادی جبران کرده اند.

با توجه کمبود زیاد نیروی آموزشی در مدارس برای جبران این کمبود در سال تحصیلی آینده از نیرو های حق التدریس، بسته های حمایتی و در صورت نیاز نیرو های قراردادی بهره گیری خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار