سیف: صنعت گردشگری منبع کسب درآمد ارزی است

تهران (پانا) - معاون رییس جمهوری گفت: برای آمارهای مرتبط با درآمدهای حاصل از گردشگری، فقط ارز واردشده گردشگران خارجی محاسبه می شود اما متاسفانه حساب اقماری گردشگری وجود ندارد و سهم این صنعت در تولید ناخالص داخلی به طور دقیق برآورد نمی شود.

کد مطلب: ۸۳۱۶۵۷
لینک کوتاه کپی شد
سیف: صنعت گردشگری منبع کسب درآمد ارزی است

به گزارش تارنمای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، «علی اصغر مونسان» در نشستی با رییس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک ها برای بررسی راهکارهای تقویت ظرفیت سفرهای داخلی اضافه کرد: باید بانک مرکزی، مرکز آمار ایران و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سهم گردشگری خارجی و داخلی را در تولید ناخالص داخلی کشور به صورت دقیق محاسبه کنند.
وی که رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، به سخنان رهبر معظم انقلاب در خطبه های عید سعید فطر درباره ضرورت مدیریت سفرهای خارجی اشاره و اضافه کرد: سهم درآمدزایی مستقیم و غیر مستقیم صنعت گردشگری در تولید ناخالص جهان حدود هفت هزار میلیارد دلار است.
به گفته وی، براساس برآوردهای سازمان جهانی سفر، سهم گردشگری در اقتصاد ایران حدود 7.5 درصد از کل تولید ناخالص داخلی است.
مونسان از فعالیت 158 باب هتل 4 و 5ستاره در کشور و برنامه افزایش این رقم به 240 باب تا پایان دولت دوازدهم خبر داد.
وی اضافه کرد: در افق 1404، 20میلیون گردشگر خارجی و 80 میلیون گردشگر داخلی برآورد می شود. تاکنون حدود 26میلیون سفر و بیش از پنج میلیون گردشگری ورودی به کشور ثبت شده است.
معاون رییس جمهوری صنعت گردشگر را به دلیل همخوانی با ویژگی های اقتصاد مقاومتی موجب بهبود و رونق کسب و کار و افزایش صادرات دانست و از آمادگی این سازمان برای معرفی سرمایه گذاران و تکمیل طرح های نیمه تمام خبر داد.

**سیف: صنعت گردشگری منبع کسب درآمد ارزی است
رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست صنعت گردشگری را به سبب برخورداری از ظرفیت بالایی توسعه، یکی از منابع کسب درآمد ارزی برای کشور دانست.
«ولی الله سیف» تاکید کرد «آمار و ارقام موجود با توانمندی های صنعت گردشگری کشور فاصله دارد».
وی افزود: این حوزه نقش مهم و حیاتی در رونق اقتصادی بطور ویژه در زمینه اشتغال ایفا می کند و در این میان نظام بانکی می تواند در توسعه و ارتقای این صنعت در کشور ایفای نقش کند.
رییس شورای پول و اعتبار یادآوری کرد طرح حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط برای بنگاه های صنعتی، کشاورز و، خدماتی بویژه صنعت گردشگری در سه سال گذشته به سوی اعطای جهت دار تسهیلات در چارچوب دستیابی به اهداف اقتصادی و ارتقای اثربخشی اقتصاد و نظام بانکی رفت.
به گفته وی، باغ موزه بانک مرکزی در دست تکمیل است و بانک ها می توانند اشیای قیمتی و گرانبها و بایگانی های متعلق به افراد ملی، مذهبی و سیاسی را در این فضا نمایش دهند.
سیف افزود: بانک ها با مشارکت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، می توانند پروژه های نیمه تمام در این زمینه را به مرحله اتمام و اجرا برساند تا زمینه لازم برای بازگشت طرح های مورد اشاره به چرخه بازدهی فراهم شود.
در این نشست، مدیران عامل بانک ها با استقبال از همکاری و مشارکت در طرح های مرتبط با گردشگری، پیشنهادهایی ارایه کردند.
از جمله این پیشنهادها می توان به حمایت از پروژه های منطبق با استانداردهای روز دنیا، بهبود بهره گیری از توان بانکداری الکترونیک در اماکن گرشگری مانند هتل ها، امکان اتصال به سایت های معتبر و آژانس های گردشگری، ایجاد صندوق ضمانت گردشگری، توجه به فرهنگ سازی، اختصاص یارانه به مجریان طرح ها، طراحی سفرکارت ها، بهبود و ارتقای مجتمع های بین راهی و امکانات بهداشتی و اتمام طرح های نیمه تمام در حوزه گردشگری اشاره کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار