27 خرداد روز جهاد کشاورزی

اسلامشهر (پانا) - جهاد سازندگی نهادی انقلابی است که در تاریخ بیست و هفتم خرداد ۱۳۵۸ به فرمان امام خمینی(ره) برای رسیدگی به مناطق محروم و دور افتاده روستایی ایران تاسیس شد.

کد مطلب: ۸۲۹۸۷۷
لینک کوتاه کپی شد
27 خرداد روز جهاد کشاورزی

جهاد سازندگی نهادی است که دراوایل انقلاب اسلامی تشکیل شد و در بستر انقلاب رشد کرد و همراه با نهال نوخاسته انقلاب به ثمر رسید. حدیث جهاد، حدیث انقلاب است و کارنامه سراسر جهاد و شهادت آن، نشان از تلاش و سخت کوشی جهادگران دارد.

دست پرتوان جهادگران ،بذر انقلاب رادردل محرومترین و مستضعف ترین قشر جامعه ،یعنی روستاییان ،کاشت وتیرآنان قلب بزرگترین دشمنان را نشانه گرفت.

جهاد گران گمنام و بی نشان در عرصه های تولید و نبرد تلاش کردند و شجاعانه در سخت ترین شرایط، بزرگترین موانع را از سر راه انقلاب اسلامی برداشتند. آنان مخلصانه و با تمام وجود در جبهه های حق علیه باطل به یاری رزمندگان اسلام پرداختند ،سنگرسازان بی سنگر لقب گرفتند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به ضرورت انجام اقدامات وسیع و سریع در راستای محرومیت زدائی و افزایش تولیدات کشاورزی و توسعه و عمران روستاها با وجود ارگان های رسمی دولتی ، جهاد سازندگی در 27 خرداد ماه 1358 با فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) به منظور فراهم آوردن نهضتی همه جانبه برای مبارزه با فقر و محرومیت بجا مانده از رژیم گذشته و توسعه و عمران روستائی به وجود آمد.
نهضت جهاد سازندگی در روز سه‌شنبه هفتم آذر ۱۳۶۲ طی طرحی در سه فصل شامل، اهداف، وظایف و مقررات عمومی در یازده ماده و پنج تبصره با تایید مجلس شورای اسلامی به وزارتخانه جهاد سازندگی تبدیل شدو این طرح ده روز بعد به تأیید شورای نگهبان رسید.
به منظور رفع نابسامانی‌ها و نارسایی‌ها در بخش کشاورزی براساس قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جهت اصلاح نظام اداری، کاهش تصدی‌های غیر ضروری، ارتقای بهره‌وری و کارایی نیروی انسانی و مدیریت دستگاههای اجرایی، حذف موازی کاری‌ها و تجمع امور کشاورزی، دام، توسعه و عمران روستایی لایحه ادغام وزارت جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی و تشکیل وزارت جهاد کشاورزی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی تهیه و با قید یک فوریت به مجلس شورای اسلامی رفت و این لایجه در به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید و توسط شورای نگهبان تایید شد.
جهادسازندگی در جنگ نقش بزرگی را ایفا کرد و به گفته فرماندهان جنگ یکی از دلایل عدم شکست ایران در جنگ حضور این نهاد انقلابی در جنگ بود، جهاد در جنگ حضور مهندسی داشت و با ساخت پل، سنگر، خاکریز و جاده در مناطق مختلف باعث پیشرفت سربازان در جنگ می‌شد.
رفع محرومیت از روستاهایی که از ساده‌ترین امکانات رفاهی نیز محروم بودند،حرکت به سوی استقلال و خودکفائی کشور با تلاش در جهت بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی روستاها و مناطق عشایری از طریق توسعه کشاورزی، دامداری، صنایع روستائی ، ایجاد زمینه لازم جهت رشد شخصیت والای انسانی روستائیان از طریق مشارکت و نظارت آنان در فعالیتهای روستائی و بسیج اقشار مختلف مردم جهت سازندگی روستاها و فراهم کردن امکان تلاش برای رشد و تکامل آنهااز مهمترین اهداف جهاد کشاورزی میباشد.

/خبرنگار:ساسان حق شناس/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار