سهم دولت بابت بهای برگ سبز چای پرداخت شد

رشت(پانا)-رئیس سازمان چای کشور گفت: تمامی قدرالسهم دولت بابت بهای برگ سبز چای تا نیمه اردیبهشت ماه امسال، به چایکاران پرداخت شده است.

کد مطلب: ۸۲۸۹۷۰
لینک کوتاه کپی شد
سهم دولت بابت بهای برگ سبز چای پرداخت شد

محمدولی روزبهان افزود: تاکنون 434 میلیارد ریال از مطالبات چایکاران شمال بابت بهای برگ سبز چای پرداخت شده که 250 میلیارد ریال آن از قدرالسهم 59 درصدی دولت بوده که به حساب بانک سپه چایکاران واریز شده است.
وی خاطرنشان کرد: با این پرداخت تمامی سهم دولت بابت مطالبات چایکاران تا پایان نیمه اول اردیبهشت پرداخت شده است.
روزبهان قدرالسهم کارخانه های چایسازی بابت برگ سبز چای به چایکاران را 420 میلیارد ریال ذکر کرد و تصریح کرد: تاکنون 184 میلیارد ریال نیز از سوی این واحدها بابت بهای برگ سبز به کشاورزان چایکار پرداخت شده است.
وی اظهار داشت: در مجموع از زمان بهره برداری برگ سبز چای، 41 هزار و 905 تن از چایکاران گیلان و مازندران به ارزش اقتصادی بیش از یک هزار میلیارد ریال خریداری شده که این میزان نسبت به سال قبل، هفت درصد کاهش دارد.
رئیس سازمان چای کشور اضافه کرد: از این میزان برگ سبز تحویل داده شده به کارخانه های چایسازی توسط چایکاران 30 هزار و 799 تن چای درجه یک و 11 هزار و 106 تن آن از نوع برگ سبز درجه 2 می باشد.
روزبهان گفت: از این میزان برگ سبز چای بهاره، 9 هزار و 429 تن چای خشک با کیفیت استحصال شده است.
در سال جاری و تاکنون، 150 کارخانه چایسازی با سازمان چای قرارداد بسته اند که 51 واحد آنها فعال بوده و مشغول تحویل چای از چایکاران هستند. برداشت چین دوم برگ سبز چای نیز آغاز شده و تا مردادماه ادامه دارد.
همه ساله برداشت برگ سبز چای از باغ های شمال کشور در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه صورت می گیرد که چین بهاره از اوایل اردیبهشت ماه، تابستانه از نیمه دوم خردادماه و چین پاییزه در شهریور و مهرماه انجام می شود.
نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک و درجه 2 در سال زراعی جاری از سوی شورای عالی اقتصاد با چهار درصد افزایش ، به ترتیب 27 هزار و 292 ریال و همچنین 15 هزار و 283 ریال تعیین شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار