هر هشت ثانیه یک نفر براثر مصرف دخانیات فوت می شود

یزد (پانا) - مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت شهرستان یزد با بیان اینکه بر اساس آمارها سالانه بیش از هفت میلیون مرگ در اثر مصرف دخانیات و هم‌جواری در کنار فرد مصرف‌کننده دخانیات وجود دارد، اظهار داشت: تقریباً هر هشت ثانیه، یک نفر براثر مصرف دخانیات و هم‌جواری با فرد مصرف‌کننده دخانیات فوت می‌شود و بر اساس برآوردی که صورت گرفته‌شده است طی ۲۰ سال آینده این آمار به هر ثانیه، یک نفر می‌رسد.

کد مطلب: ۸۲۸۳۲۷
لینک کوتاه کپی شد
هر هشت ثانیه یک نفر براثر مصرف دخانیات فوت می شود

محمود فلاحتی با اشاره به اثرات دود سیگار بر اطرافیان، گفت: مطالعات جدید نشان داده زندگی در کنار افراد سیگاری به‌اندازه سیگار کشیدن زیان‌آور است؛ چنانچه خطر تنفس دود سیگار برابر است با سیگار کشیدن.

وی افزود: در بحث بیماری‌های غیرواگیر مرتبط با دخانیات قطعاً با توجه به اثرات دخانیات که بر شخص مصرف‌کننده و سایرین دارد؛ لذا ضرورت پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر از اهمیت خاصی برخوردار است.

مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت شهرستان یزد بابیان اینکه بر اساس آمارها سالانه بیش از هفت میلیون مرگ در اثر مصرف دخانیات و هم‌جواری در کنار فرد مصرف‌کننده دخانیات وجود دارد، اظهار داشت: تقریباً هر هشت ثانیه، یک نفر براثر مصرف دخانیات و هم‌جواری با فرد مصرف‌کننده دخانیات فوت می‌شود و بر اساس برآوردی که صورت گرفته‌شده است طی ۲۰ سال آینده این آمار به هر ثانیه، یک نفر می‌رسد.

فلاحتی با اشاره به اهمیت بار اقتصادی ناشی از بیماری و مرگ ناشی از مصرف دخانیات، تصریح کرد: تقریباً دو تا سه برابر هزینه مصرف دخانیات بار ناشی از بیماری و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های مصرف دخانیات است.

این مقام مسئول بیان داشت: با اقدامات پیشگیرانه، بیماری‌های واگیردار کنترل‌شده هستند؛ اما باید توجه داشت که افزایش جمعیت شهری و حاشیه‌نشینی، افزایش مصرف چربی، نمک، فست فود و تغییر سبک زندگی و کم‌تحرکی ازجمله عوامل مهم در افزایش خطرپذیری بیماری‌های غیر واگیر هستند.

وی با اشاره به اثرات دخانیات بر تشدید بیماری‌های قلبی، عروقی و سرطان‌ها، تصریح کرد: مصرف دخانیات باعث حداقل ۱۴ نوع سرطان ازجمله سرطان‌های ریه، پوست، لوزالمعده، خون، پستان، حنجره، کبد، زبان و دهان می‌شود که این نوع سرطان‌ها از شایع‌ترین سرطان‌ها براثر مصرف دخانیات هستند؛ لذا ضروری است در راستای کاهش مصرف دخانیات اهتمام ویژه‌ای صورت گیرد.

مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت شهرستان یزد در پایان عنوان کرد: مصرف دخانیات باعث تیرگی، چین‌وچروک پوست و پیری زودرس می‌شود، همچنین بر روی بارداری اثرات بسیار سوئی را به همراه دارد؛ چراکه بسیاری از زنان در معرض دود سیگار، قلیان اعضای خانواده یا بوی ناشی از سوختن ته سیگار و تنباکو هستند و این نوع تماس غیرمستقیم با بو و دود محصولات دخانی نیز می‌تواند اثرهای مضری در سلامت آن‌ها داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار