لایحه «آب اضطراری تهران» در انتظار بررسی در شورای شهر

تهران (پانا) - زلزله به عنوان پدیده‌ای طبیعی عمده‌ترین تهدید پایتخت به شمار می‌آید و یکی از مشکلاتی که تهران در شرایط بحرانی با آن روبروست آسیب‌دیدگی شبکه آب شرب و تأمین آب اطفای حریق است. این مسأله موجب شده تا سازمان مدیریت بحران شهر تهران، لایحه‌ای را تحت عنوان تأمین شبکه آب اضطراری تدوین کند که قرار است با تکیه بر منابع آب پشتیبان تا زمان ترمیم شبکه‌های آسیب دیده، آب شرب مورد نیاز شهر تأمین شود.

کد مطلب: ۸۲۷۳۰۰
لینک کوتاه کپی شد
لایحه «آب اضطراری تهران» در انتظار بررسی در شورای شهر

سامانه ذخیره و توزیع آب اضطراری تهران با ظرفیت ۱۰۰ هزار لیتر می‌تواند در شرایط بحرانی و اضطراری مانند زمین‌لرزه که شبکه توزیع آب شهری با مشکل مواجه می‌شود، به مدت سه روز آب مورد نیاز را تامین کند. طرحی که هم اکنون به صورت پایلوت در پارک شهر تهران انجام شده است.

کلیات طرح آب‌رسانی اضطراری تهران در اسفندماه سال گذشته تصویب شد و برای اجرا در سال جاری در دستور کار شورای شهر تهران قرار دارد.

احمد صادقی رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران نیز از تصویب طرح جامع شبکه آب اضطراری تهران خبر داده و به پانا می‌گوید: بر اساس مصوبات آخرین نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران در سال گذشته، مقرر شد کارگروه تخصصی آتش‌نشانی و مواد خطرناک با همکاری کارگروه تخصصی امور سیل و شریان‌های حیاتی نسبت به تهیه برنامه یا طرح تامین آب اضطراری تهران اقدام کنند.

او می‌گوید: پس از طرح و بررسی‌های اولیه در جلسات پیاپی کارگروه تخصصی امور سیل و شریان‌های حیاتی برای تصویب تهیه طرح جامع شبکه آب اضطراری تهران در دستور کار شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران قرار گرفت و با اجماع عمومی تصویب شد.

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه تأمین آب یکی از نیازهای اصلی شهروندان تهرانی در مواقع بحرانی است به پانا می‌گوید: از ضروری‌ترین نیازهای شهروندان تهرانی مسأله آب و دسترسی به آب شرب است که با توجه به وضع شهر و کشور درخصوص کم‌آبی باید تمهیداتی اتخاذ شود.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران همچنین با بیان اینکه لایحه «آب‌ اضطراری شهر تهران» در دستور کار این کمیسیون قرار دارد، می‌گوید: پیشنهادی از سوی سازمان آبفای استان تهران برای مواقعی که دچار اضطرار می‌شویم و شرایط خاصی در پایتخت روی می‌دهد، ارائه شد. این پیشنهاد به شورا ارسال شده تا مورد حمایت قرار بگیرد و روند آن از سوی شهرداری تسریع شود.

او گفته است که بر اساس اقداماتی که سازمان آبفای استان تهران انجام داده، 374 نقطه شناسایی شده است که در این نقاط مخازن آب اضطراری تعبیه شود و با ایجاد سازوکار لازم آب مورد نیاز برای محله‌های مختلف تهران تأمین شود. در واقع مخازنی وجود دارد که به صورت مرتب پر می‌شود و راکد نخواهد بود.

صدراعظم نوری می‌گوید: در هر مقطعی اگر با بحران مواجه شویم شهروندان می‌توانند در سه روز اول از مخازنی که وجود دارد، آب برداشت کنند. تاکنون برای دو نقطه از تهران مخازن تعبیه و به بهره برداری رسیده است.

صمیم مرادی روزبهانی سرپرست معاونت آمادگی عملیات و پدافند غیرعامل سازمان مدیریت بحران شهر تهران نیز با بیان اینکه تغییرات نهایی و موارد مد نظر سازمان مدیریت بحران در لایحه تأمین آب اضطراری اعمال شده است به پانا می‌گوید: این لایحه هم‌اکنون برای شورا و کمیسیون ایمنی شورای شهر تهران ارسال شده است و امیدواریم این لایحه هر چه سریعتر به نتیجه برسد چون موضوع بسیار مهمی است.

سرپرست معاونت آمادگی عملیات و پدافند غیرعامل سازمان مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه لایحه آب اضطراری تهران با محوریت آب و فاضلاب تهیه شده است، می‌گوید: طبق این لایحه قرار است مخازن آب در شهر تهران تعبیه و آب اضطراری مورد نیاز شهروندان در این مخازن ذخیره شود. در واقع در این لایحه موقعیت جغرافیایی، موقعیت اسکان و پیوست‌های اجتماعی آن دیده شده است تا با فرهنگسازی که صورت می‌گیرد، 72 ساعت پس از وقوع حادثه آب شرب مردم تأمین شده باشد.

سخنگوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه نقاط استقرار مخازن آب اضطراری در سطح تهران شناسایی شده است، بیان می‌کند: بیش از 170 نقطه برای استقرار این مخازن در نظر گرفته شده است. این نقاط در انطباق کامل با نقاطی است که سازمان مدیریت بحران شهر تهران به عنوان نقاط تخلیه امن اضطراری تعیین کرده است. البته مغایرت‌هایی در این زمینه وجود داشت که در جلسه اخیر مدیریت بحران این مغایرت‌ها برطرف شد.

او با بیان اینکه این طرح به صورت پایلوت در پارک شهر اجرا شده است، معتقد است که اجرای کل این برنامه به تأمین اعتبارات و بودجه مورد نیاز بستگی دارد چرا که هر کدام از این مخازن به مبلغ بالایی از بودجه نیاز دارد و اگر بودجه آن تأمین شود، حداکثر پنج سال آینده شبکه آب اضطراری ایمن و قابل استفاده در تهران وجود خواهد داشت.

مرادی روزبهانی می‌گوید: در برنامه شبکه آب اضطراری تهران، جدا از اینکه بخش اصلی مربوط به تأمین آب شرب است، سازمان آتش‌نشانی به عنوان متولی اطفای حریق و وزارت بهداشت به عنوان متولی بهداشت و درمان باید مطالعاتی در زمینه نیاز تهران به آب مربوط به اطفای حریق و بهداشت و درمان در حوزه بیمارستانی انجام دهند و ظرف یک سال اعلام کنند که میزان آب مورد نیازشان و تعداد مخازنی که نیاز دارند، چه مقدار است. البته این نیاز در بخش آب و فاضلاب مشخص شده است که طبق استانداردهای جهانی سه لیتر آب شرب برای هر فرد در روز در نظر گرفته شده است و در سه روز اول باید آب شرب مردم تأمین شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار