نشست خبری مدیر کل ثبت احوال استان قم

قم (پانا)- نشست خبری با حضور خلیلی مدیر کل ثبت احوال استان قم برگزار گردید.

کد مطلب: ۸۲۶۱۴۲
لینک کوتاه کپی شد
نشست خبری مدیر کل ثبت احوال استان قم

بمناسبت روز ملی جمعیت و با توجه به اینکه ثبت احوال بعنوان دبیر شورای راهبردی جمعیت انتخاب شده است، نشست خبری با حضور خلیل مرادی مدیر کل ثبت احوال استان قم و اصحاب رسانه در خصوص مسائل مربوط به جمعیت برگزار گردید.

در این نشست مرادی ضمن ارائه آمار و ارقام مربوط به وضعیت جمعیت کشور و استان، در خصوص وقایع حیاتی چهار گانه (ولادت،ازدواج،طلاق،وفات) توضیحاتی را مطرح نمود.

وی در ادامه به برگزاری جلسه ی شورای راهبردی جمعیت استان در آینده ای نزدیک اشاره نمود که در نظر است اعضای شورا گزارش عملکرد و نقطه نظرات خود را بیان نمایند.

خلیلی در رابطه با آمار ولادت و وفات در استان قم افزود: با توجه به شهر نشینی استان 96 درصد فوتی ها شهری و ما بقی مربوط به روستاها بوده و ملاک آدرس اعلامی است.
وی افزود: سال 96 تعداد 8890 واقعه ازدواج در استان ثبت شده که نسبت به سال گذشته 1416 مورد کاهش داشته و از آنجایی که آمار ثبت ازدواج و طلاق از دفاتر می آید احتمال خطا در آن وجود دارد.
مدیر کل ثبت احوال استان قم در خصوص آمار ازدواج و طلاق در استان تصریح کرد در ماه 733 ازدواج در استان ثبت شده که نشان از آمار روزانه 24 واقعه می باشد.
خلیلی در خصوص نرخ ثبت ازدواج در سال 97 7.06 بوده که نسبت به سال گذشته با آمار 7.97 روندی رو به کاهش را نشان می دهد.
وی میانگین سن مردان در ازدواج را 28/5 و زنان را 23/5 خواند و تصریح کرد: بیشترین تراکم ازدواج در سنین بین 29-25 بوده است.
خلیلی در خصوص ثبت طلاق استان در سال 96 با اشاره به طلاق 488 مورد از روند کاهشی آن سخن گفت و بیان داشت: میانگین ماهیانه 256 و روزانه 8 واقعه طلاق در قم ثبت شده است که بیشترین فراوانی طلاق مربوط به گروه سنی زوجه 25-29 سال با 21 سال بوده و گروه سنی زوج 20-34 ساله با 25 درصد بوده است.

وی افزود: آمار طلاق قم در سال 96 تعداد طلاق 3096 بوده که این روند در استان برابر با 2.62 است که نسبت به نرم کشوری آن با عدد2.24 میانگین بالاتری را نشان می دهد.
مدیر کل ثبت احوال استان قم در رابطه با وقایع سال 97 در دو ماهه نخست در خصوص ولادت و فوت تصریح کرد: 3945 واقعه در این دو ماه ثبت شده که نسبت به سال گذشته کاهش نشان می دهد و در همین راستا در خصوص واقعه وفات 968 مورد ثبت شده که نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
وی بیشترین فراوانی نام در بین نوزادان در دو ماه ابتدایی سال 97 را به ترتیب در دختران: فاطمه، زهرا، زینب، حلما و ریحانه، نازنین زهرا، بهار، یسنا و در پسران: علی، محمد علی امیر عباس، امیر حسین، محمد مهدی، محمد طه و علی خواند و افزود: ثبت ولادت در استان در بیمارستان و در ظرف مدت حداکثر 15 روز و فوت در ظرف مدت 9 روز ثبت می شود.
خلیلی در خصوص چند تراکم و دادن نوبت های طولانی در خصوص کارت ملی افراد افزود: با کارت هوشمند ملی بحث داغ ثبت احوال است و واجدین شرایط نهایی کارت هوشمند در استان در سال 97 99383 نفر هستند که تا کنون 610936 مورد ثبت نام نهایی انجام شده و تعدادی نیز پیش ثبت نام کرده و هنوز در صف انتظار برای ثبت نام نهایی هستند و از این تعداد 530850 مورد کارت هوشمند صادر شده و 513895 مورد هم تحویل شده که ما سعی کرده ایم این کار در سال 96 به گونه ای انجام شود که حتی الامکان نوبت زودتری به مردم داده شود و برای این منظور 62 ایستگاه کاری ثابت در دفاتر پیشخوان و 3 واحد پستی و 2 واحد نیز در اداره کل ثبت احوال و شهرستان مشغول به انجام خدمات هستند که البته به دلیل استفاده نشدن از این ظرفیت ها در 9 ماهه اول سال گذشته این بار بر روی 3 ماهه دوم افتاد و با هجوم افراد برای دریافت کارت ملی روبرو شدیم.
وی افزود: از دیماه سال گذشته 19 ایستگاه سیار هم تهیه و تدوین شده که با حضور در تعدادی از ادارات کارت ثبت نام کارمندان ادارت در همانآنها انجام شده و کارت ها در همان اداره تحویل آنها شده است.
خلیلی با اشاره به تهیه 4 ایستگاه سیار و در اختیار قرار گرفتن پست و حضور در روستاها برای ثبت نام افراد خاطر نشان کرد: برای جانبازان یا کسانی که قادر به حرکت نیستند نیز این ایستگاه ها برای ثبت نام در منزل فرد حضور می یابد که جهت هماهنگی می توان با شماره 38909390 شماره تماس و درخواست نمود.
وی در خصوص سئوالی در مورد عدم دریافت کپی مدارک تأکید کرد: سه سال است که این عمل در قم و تهران، اجرایی شده است که خوشبختانه یک تعداد از دستگاه اجرا کردند وبازخورد خوبی داشت و نهایتاً در سه استان قم و سمنان و خوزستان نیز دریافت کپی مدارک ممنوع شده است که انتظار می رود با توجه به این ممنوعیت دستگاههای دولتی به سامانه ثبت احوال ارتباط یابند و در صورت نیاز با استفاده از سامانه استعلام بر خط موارد مورد نیاز خود را طلب نمایند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار