رئیس سازمان نوسازی در پاسخ به پانا:

61 مدرسه سرپل ذهاب تا مهر امسال تحویل داده می‌شود

تهران (پانا)- رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور به تخریب 78 مدرسه در زلزله کرمانشاه اشاره کرد و از تحویل 61 مدرسه شهری و روستایی سرپل ذهاب تا مهر امسال خبر داد.

کد مطلب: ۸۲۵۹۰۱
لینک کوتاه کپی شد
61 مدرسه سرپل ذهاب تا مهر امسال تحویل داده می‌شود

نشست هم‌اندیشی و خبری محمدرضا حافظی رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز و مهرالله رخشانی‌مهر معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس در این سازمان برگزار شد. در این مراسم رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز با تشکر از رئیس سازمان نوسازی گفت: «ایشان توانستند در یک مدت کوتاه نظر دولت را درباره بودجه و نیز اعتماد خیرین را جلب کنند. روحیه مردمی ایشان انگیزه‌ها را بالا برده است به طوریکه ما این انگیزه‌ها را در جشنواره‌های مختلف خیرین شاهد هستیم.»

حافظی ادامه داد: «من از طرف 650 هزار خیر مدرسه‌ساز دست ایشان را می‌بوسم تا همین روند را ادامه دهند. در حال حاضر 650 خیر در داخل و هزار خیر در خارج از کشور نیز در این فرهنگ مهم مشارکت می‌کنند و هر سال بر تعداد آنها افزوده می‌شود.»

او گفت: «ما از حدود 21 سال گذشته این حرکت را آغاز کردیم، زمانیکه مدارس 4 نوبته اداره می‌شد و خوشحالیم از اینکه هر سال افرادی در این مسیر مقدس وارد می‌شوند.»

رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز افزود: «موقعیت جامعه طوری است که اکنون 40 هزار میلیارد ریال برای ایمن‌سازی مدارس در مناطق محروم نیاز داریم و برای محقق‌شدن این امر نیازمند کمک مردم هستیم تا کشور ما هر روز بیشتر افتخارآفرینی کند.»

در ادامه این نشست رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز به وضعیت موجود مدارس و سرانه‌های آموزشی اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر سرانه استاندارد 8.39 مترمربع و سرانه متوسط هم 5.18 مترمربع است و 11 استان کشور از جمله استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، البرز، قم، گیلان و حتی تهران هم زیر خط میانگین هستند.»

25 استان کشور زیر خط میانگین فضای آموزشی شهری و روستایی هستند

او ادامه داد: «وضعیت پراکندگی سرانه در مناطق شهری هم تغییر کرده است، سرانه فضای شهری 4.69 مترمربع است که از این لحاظ حدود 15 استان کشور زیر خط میانگین سرانه شهری قرار دارند. همچنین در حوزه روستایی هم سرانه فضای آموزشی 5.81 مترمربع است که می‌توان گفت حدود 10 استان زیرخط میانگین از لحاظ سرانه فضای آموزشی روستایی هستند. بنابراین در این وضعیت باید سرانه فضای آموزشی شهری و روستایی را از میانگین بالاتر ببریم.»

رخشانی‌مهر افزود: «فضاهایی وجود دارد که در پروسه تحقیق و بازسازی قرار دارند، سرانه 5.81 شامل فضاهایی است که بیش از 30 سال عمر دارند و باید تخریب شده و از نو بازسازی شوند.»

وجود 6275 پروژه نیمه‌تمام عمرانی در کشور

او به فضاهای عمرانی نیمه تمام هم اشاره کرد و گفت: «3 میلیون و 800 مترمربع فضای نیمه‌تمام در کشور داریم که اگر تکمیل شود 33 دهم مترمربع به سرانه آموزشی اضافه می‌شود. بیشترین فضاهای نیمه‌تمام هم در خراسان رضوی و کمترین آنها در استان قم است. این متراژ نیمه تمام حدود 6 هزار و 275 پروژه نیمه‌تمام هستند و خوشبختانه حدود هزار و 150 پروژه قابلیت این را دارند که در مهرماه امسال افتتاح شوند. بیشترین پروژه‌هایی که قابلیت افتتاح دارند در استان‌های کردستان، آذربایجان‌غربی و خراسان رضوی هستند.»

رخشانی‌مهر در ادامه به مدارس حیات طیبه اشاره کرد و گفت: «این مدارس پروژه‌های ارزشمندی هستند که حدود 485 کلاس درس را شامل می‌شوند. حدود 27 درصد مدارس کشور تخریبی و 34 درصد آنها نیازمند مقاوم‌سازی است و فقط 39 درصد مدارس مستحکم هستند. کلاس‌های کانکسی هم در کشور حدود هزار و 700 کلاس درس دارند، مدارس خشت و گلی که بیشترین آنها در سیستان و کمترین آنها در خراسان جنوبی هستند 987 کلاس درس را شامل می‌شوند.»

تخصیص 100درصدی بودجه سازمان نوسازی در سه ماهه اول امسال

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بعد از ارائه این آمار به سیاست‌های سازمان نوسازی اشاره کرد و افزود: «در سال 97 در قانون بودجه حدود هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار برایمان مصوب شد، همچنین امکانی فراهم شد که هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی منتشر کنیم. غیر از این هزار و 800 میلیارد تومان اعتبارات مصوب استانی ما است که باید بگویم 50 درصد این رقم شاید محقق شود، چون تجربه گذشته این را نشان می‌دهد. اتفاق خوب امسال این بود که در 3 ماهه اول امسال همه ردیف‌های ملی ما 100 درصد تخصیص داده شد. تنها ردیفی که کمتر تخصیص داده شده است، ردیف تکمیل فضای آموزشی استانی است که به دنبال محقق کردن آن هستیم.»

او ادامه داد: «این رقم‌ها برای بازسازی کافی نیست و استان‌ها را به میانگین نمی‌رساند، اما با این حال باید برای نگهداری خوب مدارس و افزایش عمر مفید آنها با تمرکز برکیفیت تلاش کنیم.»

10 تیر اختتامیه بیستمین جشنواره خیرین برگزار می‌شود

مدارس سبز و مکان‌یابی برای ساخت مدارس از دیگر موضوعاتی بود که رئیس سازمان نوسازی به آنها اشاره کرد و گفت: «مدارس سبز محل اصلی توجه به محیط زیست هستند. معمولا در مکان‌یابی مدارس بحث عدالت آموزشی را مطرح می‌کنند و می‌گویند عدالت آموزشی یعنی دسترسی آسان به مدرسه و به همین خاطر تلاش می‌شود در هر روستایی حتی با جمعیت کم مدرسه راه‌اندازی شود. به طوریکه الان 45درصد مدارس ما با جمعیت دانش‌آموزی کمتر از 40 نفر اداره می‌شوند. بنابراین مکان‌یابی بسیار مهم است و در این جا است که بحث مدارس مجتمع پیش می‌آید. یعنی باید استفاده از حمل و نقل را افزایش دهیم. این موضوع از موضوعات مورد علاقه ما است و با چند دانشگاه کشور وارد مذاکره شده‌ایم تا بتوانیم این مهم را دنبال کنیم.»

رخشانی مهر گفت: «ما به برکت وجود خیرین یک مجمع بسیار قوی داریم و روز 10 تیرماه اختتامیه جشنواره بیستم خیرین در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود. سالیان زیادی است که کمک خیرین بین 400 تا 480 میلیارد تومان است و ما باید ضمن حفظ این رقم برای افزایش آن نیز تلاش کنیم.»

رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور در پایان این نشست و در پرسش و پاسخ با خبرنگاران به بعضی از موضوعات اشاره کرد و گفت: «امسال برنامه محور حرکت می‌کنیم و سعی می‌کنیم به سمت پروژه‌های خاص از جمله مدارس خشت و گلی، مدارس حیات طیبه و نظایر آن حرکت کنیم و بعضی از امور را اصلاح کنیم. برای مثال از همین بودجه ما، 150 میلیارد تومان به مدارس حیات طیبه و حدود 370 میلیارد تومان هم به مدارس خشت و گلی اختصاص می‌یابد. فراخوان طراحی مدارس سبز به صورت پایلوت در استان‌های سیستان و بلوچستان، تهران و زنجان آغاز شده است و امیدواریم به خوبی پیش برود تا فرهنگ‌سازی لازم در حوزه محیط زیست شکل بگیرد. همچنین همایش معماری مدارس را امسال برگزار خواهیم کرد.»

او افزود: «حمایت از کالای ایرانی هم بسیار مهم است و چند سالی است که رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و امسال هم کالای ایرانی تاکید می‌کنند، خوشبختانه پیمانکاران و مصالح ساختمانی ما از داخل کشور تهیه می‌شود.»

تحویل کامل 61 مدرسه تخریب‌شده سرپل ذهاب تا مهر امسال

رخشانی‌مهر در پاسخ به پانا و درباره اینکه مدارس زلزله‌زده کرمانشاه تا مهر امسال تحویل داده می‌شود یا خیر گفت: «در زلزله کرمانشاه 78 مدرسه را از دست دادیم که این مدارس قبل از ابلاغ آئین‌نامه زلزله ساخته شده بودند. از این 78 مدرسه 43 مورد روستایی و 25 مدرسه هم شهری بودند که از 25 مدرسه شهری تخریب شده، 18 مدرسه به استان‌ها واگذار شده است که تا مهر امسال تحویل داده می‌شود و حتما 43 مدرسه روستایی هم تحویل اداره آموزش و پرورش استان کرمانشاه تا همین تاریخ داده می‌شود.»

مرکز تحقیقات راهبردی حوزه مشارکت مردمی راه‌اندازی می‌شود

رخشانی‌مهر در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره قول شورای شهر تهران برای واگذاری زمین و ساخت فضای آموزشی افزود: «زمین تنها مشکل تهران برای احداث فضاهای آموزشی نیست. البته غیر از تهران، در اکثر شهرهای بزرگ هم مشکل زمین وجود دارد. در منطقه ۲۲تهران شاید ۷۵ تا ۸۰ فضای آموزشی کم داریم و آن هم به دلیل انبوه‌سازی‌هایی است که در آنجا شکل گرفته است. هرچند شاید شورای شهر تهران و شهرداری قول واگذاری زمین را داده باشند ولی هنوز عملی نشده است و امیدواریم حل شود.»

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در پایان از راه‌اندازی مرکز تحقیقات راهبردی حوزه مشارکت مردمی در سازمان نوسازی خبر داد و گفت: «این اتفاق به کمک بنیاد خیرین آلا که کار علمی در حوزه خیرین انجام می‌دهد راه‌اندازی می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار