قائم مقام سازمان امور عشایر ایران:۳۵ درصد صنایع دستی کشور توسط عشایر تولید می‌شود

اردبیل (پانا) - قائم مقام سازمان امور عشایر ایران گفت: ۳۵ درصد صنایع دستی توسط عشایر تولید می‌شود.

کد مطلب: ۸۲۵۸۵۳
لینک کوتاه کپی شد
قائم مقام سازمان امور عشایر ایران:۳۵ درصد صنایع دستی کشور توسط عشایر تولید می‌شود

شاهپور علایی مقدم اظهار داشت: جامعه عشایری به عنوان گروه هدف سوم کشور بعد از جامعه شهری و روستایی شناخته می‌شوند که عشایر غیور ایران براساس اسناد موجود از سال ۱۲۴۵ تا به امروز در کشور حضوری فعال داشته و بخش عمده فرهنگ ایرانی برگرفته از آداب و رسوم عشایر است .

وی با بیان اینکه عشایر از منابع طبیعی در راستای تولید و رونق اقتصادی کشور استفاده بهینه می‌کنند، گفت: آمار جامعه عشایری یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است که دو درصد جمعیت کل کشور را شامل شده و این قشر در بهره‌وری نیروی انسانی و عوامل تولید طبیعی بهترین عملکرد را دارند .

قائم مقام سازمان امور عشایر کشور بیان کرد: ۱۶۴ میلیون هکتار اراضی در سطح کشور وجود دارد که ۱۵۰ میلیون هکتار در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ۷۵ درصد منابع آبی کشور نیز در اختیار بخش کشاورزی است .

علایی مقدم افزود: در کنار این اراضی کشاورزی ۸۴ میلیون مرتع در سطح کشور موجود بوده که از این میزان ۳۴ میلیون هکتار مرتع تحت اختیار عشایر در بیش از ۱۵ هزار سامانه عشایری قرار دارد .

وی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه توجه مناسبی به عشایر به عنوان متولیان تولید شده است که ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور و ۳۵ درصد صنایع دستی توسط عشایر تولید می‌شود که نرخ باسوادی در جامعه عشایری با توجه به امکانات محدود آموزشی بیش از ۶۴ درصد است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار