گزارشی از روند تکمیل خطوط مترو در پایتخت

پوست‌اندازی زیرزمینی در تهران

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران: سیستم حمل و نقل عمومی پایتخت بازنگری می‌شود

تهران (پانا) - سهم مترو از 18 میلیون سفر درون شهری در پایتخت کمی بیشتر از 2 میلیون سفر است. به جز کمبود واگن که ظرفیت جا به‌جایی را کاهش می‌دهد، مترو به برخی از نقاط تهران نرسیده است. نقشه شبکه خطوط مترو برخی شهرها را که با مترو تهران مقایسه کنیم متوجه می شویم چرا هنوز سهم مترو در سفرهای روزانه اندک است.

کد مطلب: ۸۲۵۵۹۸
لینک کوتاه کپی شد
پوست‌اندازی زیرزمینی  در تهران

متروی تهران در برابر شبکه مویرگی سایر متروهای جهان خطوط اندکی دارد، برخی از محله‌های تهران حتی اگر تمامی خطوط متروی پایتخت کامل شوند همچنان از مترو محروم هستند مانند مناطق 21 و 22 تهران که پیش بینی هیچ خط مترویی برای آنها در طرح فعلی خطوط ریلی پایتخت نشده است. از زمانی که بازنگری طرح جامع ترافیک تهران آغاز شد، بازنگری خطوط مترو پایتخت نیز در دستورکار مدیران شهری قرار گرفت. مشاوری برای شناسایی کمبودها و نیازهای پایتخت انتخاب و در نهایت 4 خط پیشنهادی جدید برای تهران مشخص می‌شود.

محمدعلی کرونی، دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این زمینه می‌گوید: بازنگری در سیستم حمل و نقل عمومی تهران با توجه به تقاضای مسافران و افزایش وسعت آن غیرقابل انکار است. برای آنکه بتوانیم به تقاضای سفر در تهران پاسخ دهیم و استراتژی به هنگامی در این رابطه داشته باشیم نیاز است توسعه خطوط ریلی را در اولویت قرار دهیم.

او ادامه می دهد: نخستین برنامه جامع حمل و نقل تهران مربوط به سال ۵۳ است که توسط مشاوران فرانسوی طراحی و در آن ۷ خط مترو به طول ۱۴۶ کیلومتر پیش بینی شد. پس از آن بر اساس مصوبه هیات وزیران در سال ۸۱، مطالعات به روز رسانی این برنامه بلند ریلی انجام شد و در سال ۸۵ تحت به روزرسانی قرار گرفت که بر اساس آن تهران باید چهار خط اکسپرس به طول ۱۷۹ کیلومتر، ۸ خط داخل شهری به طول ۲۵۱ کیلومتر - که مجموعا ۴۳۰ کیلومتر می‌شود- داشته باشد. همچنین در این طرح پنج خط تراموا به طول ۶۰ کیلومتر و یک خط مونوریل پیش بینی شده که از آنجا که این طرح جامع مربوط به سال ۸۵ است و با توجه به تغییرات محدوده شهر تهران، نیاز به بازنگری دارد.

کرونی اضافه می کند: متاسفانه برای منطقه ۲۲ تهران هیچ خط ریلی دیده نشده و همچنین مناطق جنوبی مانند مناطق ۱۸ و ۱۹ از مناطق کم بهره از شبکه ریلی هستند. بنابراین معاونت حمل و نقل بازنگری در شبکه ریلی تهران را در قالب بخشی از مطالعات جامع ترافیک شهر تهران پیش بینی کرد.

هنوز خط مترو جدید مشخصی برای تهران طراحی نشده و تنها نیازها شناسایی شده است. در صورتی که خطوط نهایی شوند، نیاز به مصوبه شورای عالی ترافیک است.

کرونی در این باره توضیح می دهد: به عنوان یکی از موضوعات مهم تهران این قضیه را پیگیری می کند که امیدواریم بتوانیم پس از تکمیل، مجوزهای لازم را از مراجع بالادستی اخذ کنیم.

قرار نیست تمام مناطق محروم از مترو در پایتخت دارای مترو شوند، شاید مدیران ترافیکی به این نتیجه برسند که در برخی مسیرها از تراموا یا ال آر تی استفاده شود به خصوص مناطقی که دارای جاذبه‌های توریستی هستند.

احتمال دارد مونوریل جنجالی و پر حاشیه هم به تهران باز گردد هرچند همچنان مدیران شهری سخت از مونوریل نام می‌برند و ترجیح می‌دهند به جای مونوریل بگویند قطار سبک تک پایه اما احتمال بازگشت یک خط مونوریل به طرح جامع خطوط ریلی پایتخت وجود دارد.

کرونی در این رابطه توضیح می‌دهد: یکی از پیشنهادات مطرح شده استفاده از قطار سبک تک پایه در منطقه ۲۲ است که جاذبه‌های گردشگری دارد و باید ببینیم مشاور طرح به چه نتیجه‌ای در این رابطه خواهد رسید. همچنین پیشنهادات خوبی در خصوص ادامه خط هفت به سمت میدان کاج و سرو مطرح شده است. همچنین بحث خط ۹ مترو از سمت تجریش تا میدان ونک یکی از پیشنهادات است که همه این‌ها نیاز به بررسی مشاور دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار