«استیون هاوکینگ» نشست رژیم صهیونیستی را تحریم کرد

خبرگزاری پانا: استیون هاوکینگ، کیهان‌شناس انگلیسی از شرکت در یک نشست صهیونیستی امتناع ورزیده و به جمع یک تحریم‌کننده آکادمیک علیه رژیم صهیونیستی، در اعتراض به اشغال سرزمینهای فلسطین پیوسته است.

کد مطلب: ۸۲۵۳۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، این دانشمند ویلچرنشین که برای کار در مورد سیاه‌چاله‌ها بطور بین‌المللی به رسمیت شناخته شده، قرار بود در یک نشست علمی در ماه ژوئن که توسط شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی برگزار شده و صدها شخصیت ارشد جهانی در آن دعوت دارند، سخنرانی کند.

این استاد ریاضیات و فیزیکدان نظری مشهور جهان ابتدا حضور در پنجمین نشست سالانه رئیس رژیم صهیونیستی موسوم به «مواجهه با فردا» را که قرار بود امسال تولد 90 سالگی پرز را نیز جشن بگیرد، قبول کرده بود.

اما وی هفته گذشته در نامه‌ای کوتاه به پرز، خبر از تغییر تصمیم خود داد. حذف نام وی از فهرست شرکت‌کنندگان یک گام برای حامیان گروه‌های طرفدار فلسطین است که خواستار منزوی کردن رژیم صهیونیستی در صحنه بین المللی هستند.

در چهار هفته پس از اعلام جواب مثبت هاوکینگ برای شرکت در این رویداد در بیت المقدس ، او با پیامهای مختلف در داخل و خارج انگلیس، در تلاش برای متقاعد کردن او جهت تغییر ذهنیتش بمباران شد. اما در پایان، هاوکینگ به دوستانش گفت که تصمیم دارد از مشاوره همکاران فلسطینی‌اش که به اتفاق آرا با عدم حضور وی موافق بودند، پیروی کند.

کمیته انگلیسی برای دانشگاههای انگلیس در سایت خود نوشت: این تصمیم مستقل هاوکینگ برای احترام گذاشتن به این تحریم بر اساس دانش خود از فلسطین و بنا به توصیه متفق‌القول مخاطبین دانشگاهی خود در آنجا بوده است.

دانشگاه کمبریج که هاوکینگ در آن کار می‌کند، تائید این بیانیه توسط هاوکینگ را تائید کرد. وی بطور علنی عدم حضور خود را اعلام نکرده است.

در مقابل، برگزارکنندگان این نشست تصمیم هاوکینگ را مورد انتقاد قرار دادند.

اسرائیل میمون، رئیس این نشست در بیانیه‌ای اعلام کرد: تحریم آکادمیک علیه این رژیم در دیدگاه ما بویژه برای کسی که روح آزادی در پایه ماموریت انسانی و دانشگاهی وی قرار داشته، نامعقول و نادرست است.

هاوکینگ با بی‌اعتنایی به نشست سالانه رئیس رژیم صهیونیستی که قرار است بیل کلینتون، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا و تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین انگلیس در آن سخنرانی کنند، یکی از دانشمندان برجسته‌ای شده که به حرکت تحریم این رژیم پیوسته است.

شخصیتهای بسیاری از جهان هنر و سرگرمی نیز به عنوان بخشی از تلاش برای ترویج آرمان فلسطین از اجرای کار خود در رژیم صهیونیستی طی سالهای اخیر امتناع ورزیده بودند.

در ماه آوریل اتحادیه معلمان ایرلند اولین انجمن سخنرانان در اروپا شدند که برای تحریم آکادمیک رژیم صهیونیستی فراخوانی اعلام کردند؛ در آمریکا نیز اعضای انجمن مطالعات آسیایی آمریکایی به عنوان اولین گروه دانشگاهی در سطح ملی برای حمایت از این تحریم رای دادند.

منبع: ایسنا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار