درگفت‌وگو با پانا

ندیمی، مشاوررئیس سازمان برنامه و بودجه: نرخ رسمی دلار به عقب برنمی‌گردد

کنترل صرافی‌ها و بازار موجب کاهش نرخ دلار در بازار غیررسمی شد

تهران (پانا) – مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید براینکه نرخ دلار بازگشت به عقب نخواهد داشت، می‌گوید تمهیدات اجرایی و قانونی برای کنترل صرافی‌ها و بازار موجب کاهش نرخ دلار در بازار غیررسمی ارز شده است.

کد مطلب: ۸۲۴۹۷۳
لینک کوتاه کپی شد
ندیمی، مشاوررئیس سازمان برنامه و بودجه: نرخ رسمی دلار به عقب برنمی‌گردد

ابوذر ندیمی درگفت‌وگو با پانا درباره کاهش نرخ دلار در بازار غیررسمی اظهار کرد:‌ در بررسی موضوع کاهش نرخ ارز در بازار غیرقانونی باید دو نکته را در نظر داشت؛ یکی از مهمترین دلایل در کاهش نرخ دلار غیررسمی تمهیدات اجرایی و قانونی برای کنترل صرافی‌ها و بازار بوده است.

وی ادامه داد:‌ همچنین هزینه‌های نگهداری و تمهیدات قانونی برای کشف قاچاق ارز موضوعی است که دارندگان ارزهای خانگی یا سایر واسطه‌ها را برآن داشته است تا ارزهای نگهداری شده را روانه بازار کنند.

ندیمی عنوان کرد:‌ از سوی دیگر این نگرانی که ارزی که در بازار غیررسمی خریداری می‌شود تقلبی نباشد نیز از موضوعاتی است که تمایل خریداران ارز را به تامین ارز از بازار غیررسمی کاهش داده و موجب افت نرخ دلار در بازار غیرقانونی شده است.

مشاور رئیس سازمان برنامه بودجه تصریح کرد: واقعیت این است که ارز مانند هرکالای دیگر بر اساس نظام عرضه و تقاضا مدیریت می‌شود و از بین رفتن نگرانی‌ها و امید به آینده از مهمترین موضوعاتی است که می تواند در مدیریت این بازار و کنترل تقاضای موجود در آن موثر باشد.

سیاست جدید ارزی دولت تقاضای موجود در بازار را کاهش داد

وی با تاکید براینکه سیاست ارزی جدید دولت و این اطمینان که نگرانی از بابت تامین ارز وجود ندارد در کاهش تقاضای موجود در بازار موثر بوده است، خاطرنشان کرد: اگر متقاضیان ارز نگران آن باشند که منابع ورودی ارزی در کشور وجود دارد یا نه یا آنکه محدودیت‌های شدید در ورود منابع ارزی به کشور وجود دارد و از سوی دیگر یا دولت نمی‌خواهد در بازار مداخله کند یا نظارتی بر بازار ندارد، طبیعی است که رفتار خودشان را عوض می کنند و شاهد تقاضای هیجانی زیاد و بدون نیاز واقعی در بازار ارزی کشور خواهیم بود.

آرامش به بازار ارزی کشور برگشته است

ندیمی با بیان اینکه آرامش به بازار ارزی کشور برگشته است،خاطرنشان کرد:‌ عوامل متعددی در کاهش التهاب موجود دربازار ارز موثر بوده است که از جمله آنها مدیریت ارز، عرضه ارز، کنترل بازارهای غیرقانونی و از رده خارج کردن بعضی از صرافی‌های غیرمجاز بوده است و در کنار آن کشف قیمت ارز در ایجاد ثبات در بازار ارزی کشور موثر بوده است به این دلیل که نرخی انتخاب شد که نه 3500تومان گذشته ونه 4005 تومان بود بلکه به عدد دیگری رسید که متناسب با شرایط اقتصادی کشور قابل تغییر است.

تحریم‌ها کارکرد گذشته خود را در اقتصاد ایران نخواهد داشت

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره عدم تاثیر خروج آمریکا از برجام بر بازار ارزی کشورعنوان کرد:‌ ترامپ به عنوان رئیس جمهور یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان تصمیم‌هایی را در ارتباط با کشورهای دنیا برقرار کرده که برای بسیاری از کشورها، رفتاری غیرمنطقی و غیرعاقلانه به نظر می‌آید و در این مسیر به دنبال منافعی است اما باید گفت به دلیل باقی ماندن اروپا در برجام امید به پایداری برجام بدون آمریکا هنوز وجود دارد و از آنجا که بخش عمده مبادلات تجاری ایران با اروپاست این امیدواری وجود دارد که تحریم‌ها نتوانند کارکرد گذشته خود را در اقتصاد ایران داشته باشند.

ندیمی اظهار کرد:‌ یکی از مهمترین موضوعاتی که در آرامش بازار ارز و بورس کشور پس از خروج امریکا از برجام موثر بوده است نوع مدیریت پروژه خروج آمریکا از برجام بوده است که هم از جهت زمان دادن به سایر طرف‌های برجام و هم از جهت تعیین خط مشی آنها در آرامش بازارها موثر بوده است.

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد:‌ عدم استقبال بسیاری از مجاری قانونی از جمله سازمان ملل متحد موجب شد تا باور ترامپ که تصور می کرد تمام مباحث مربوط به تحریم‌های پیش از برجام را برگرداند محقق نشود و نتوانست سازمان های جهانی را با خود همراه کند و اروپا نیز در مواضعی روشن بر پایداری برجام تاکید کرده است.

وی درخصوص الزام به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات و ثبت آن در سامانه نیز خاطرنشان کرد: باید بدون تعارف مطرح کرد که سیاست های بانک مرکزی به خصوص در بخش‌نامه‌ها با تضادهای رو به روست که نگران کننده است.

ندیمی بیان کرد:‌ بانک مرکزی باید قبول کند انتقال ارز حاصل از صادرات با دشواری‌های متعددی روبه روست.اکنون مشکل اصلی انتقال است باید در رابطه با صادرکنندگان و مصارف برون مرزی دیگر مدیریت به گونه‌ای باشد که هم از جهت اصل انتقال، شکل انتقال، امکان انتقال، زمان انتقال و محدودیت‌های انتقال تدابیری اندیشیده شود تا محدودیت‌های کنونی مرتفع شود.

وی تاکید کرد:‌به نظر می‌رسد که بانک مرکزی حتما باید در این مورد تمهیدات دیگری داشته باشد که با تغایرها و تضادها در بخش‌نامه‌ها روبه‌رو نباشد.

نیما تدبیری کارآمد در نظام ارزی کشور

وی سامانه نیما را تدبیری کارآمد اعلام کرد و افزود:‌ نقدی بر سامانه نیما نیست و طبیعی است که ایجاد این سامانه در کنترل و مدیریت بازار ارزی کشور موثر است اما از جهت روش‌ها و تاکتیک‌های انتقال، بانک مرکزی باید متوجه معذوریت‌ها و موانع این کار باشد و به تدریج راهکارهای اجرایی دیگری را در دستور کار قرار دهد.

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این پرسش که دلار 4200 تومانی ماندگار خواهد بود نیز عنوان کرد:‌ طبیعی است که بازگشت به گذشته امکان ندارد و با تقاضایی که برای ارز وجود دارد لااقل در شرایط کنونی متصور نیست.

وی ادامه داد:‌ برگشت به قبل امکان ندارد حداقل بازگشت در شرایط جاری متصور نیست اما این که برای بعضی مصارف تمهیداتی تعریف شود که شکل پرداخت آنها متفاوت باشد، ممکن است .

ندیمی عنوان کرد:‌ در مورد کمک به بعضی از اقشار یا بعضی از فعالیت‌ها حتما دولت تمهیداتی را در رابطه با مسائل عمومی می‌اندیشد اما نرخ دلار برگشتی به عقب نخواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار