سید محمود میرلوحی*

دولت شفاف با مردم سخن بگوید

سه عبارت «انتخابات خرداد 96»، «عملکرد آقای روحانی» و «اولین سال دولت دوازدهم» عباراتی قابل تامل هستند و بررسی‌ها پیرامون این سه عبارت گویای حقایق بسیاری خواهد بود. نخستین عبارت یعنی انتخابات ریاست جمهوری سال 96 آثار و نتایج فراوانی دارد که در اقدام با شکوه مردم و پیام معنادار منبعث از تصمیم‌گیری انتخاباتی آنان قابل بیان است. آن شور و نشاطی که در انتخابات سال پیش مشاهده می‌شد، بسیار کارساز بوده و تاثیر زیادی در روند امور جاری کشور داشته است.شاید برخی تصور کنند که با وجود مسائل و مشکلات کنونی کشور، انتخابات مزبور زیر سوال رفته است. اما این انتخابات اتفاقا مهم‌ترین عامل در شناسایی بسیاری از مسائل پنهان و بارزترین مولفه در راستای آشکارسازی آن بوده است.

کد مطلب: ۸۲۳۶۸۷
لینک کوتاه کپی شد

اگر انتخابات 96 به گونه دیگری رقم می‌خورد و پیروزی حسن روحانی محقق نمی‌شد، اکنون وضعیت کشور از لحاظ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بسیار وخیم بود. کسانی که در حال حاضل اقدام به تخریب دولت می‌کنند اگر خود فرصتی می‌یافتند که اداره کشور را در اختیار بگیرند بی‌شک رویدادهای غیرقابل جبران و دشواری‌های غیرقابل تصوری در کشور رخ می‌داد که در سال‌های قبل از 92 تجربه شده است.

مدیریت شرایط بحرانی و توانی که دولت روحانی در این عرصه از خود نشان داده به هیچ وجه در رقیبان انتخاباتی وی دیده نمی‌شد. درخصوص «عملکرد آقای روحانی» می‌توان گفت این عملکرد در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... قابل بررسی است. رویکرد آقای روحانی با مسائل زنان، جوانان و اقوام و همچنین چگونگی برخورد وی با مسائل اقلیت‌های مذهبی، حقوق بشر و... انطباق آن با وعده‌های انتخاباتی و با لحاظ کردن حوزه اختیارات وی برای ورود به این موضوعات نشان از اراده وی در بررسی این مسائل و نیل به گستره ایده‌الی در خصوص این مسائل دارد. در خصوص عبارت سوم یعنی «اولین سال دولت دوازدهم» باید تامل بسیار صورت گیرد.

در طول یک سال گذشته در حوزه داخلی توفیقاتی حاصل شده و بی‌شک نواقصی هم وجود داشته است. در حوزه بین‌المللی به رغم وجود تهدیدات ترامپ و مزاحمت‌هایی که از جانب دولت آمریکا صورت گرفته تلاش و کوشش قابل ملاحظه‌ای داشته است. انتظار می‌رود روحانی با بازنگری در تیم اقتصادی خود در جهت رفع نواقص و بهبود شرایط قدم بردارد. در حوزه سیاست داخلی برخی از کمبودها هنوز پابرجاست و برخی از شعارهایی که وی در خصوص مسائل سیاسی، ممنوع‌التصویری برخی از شخصیت‌های مهم، استفاده از زنان در کابینه و استقبال بیشتر از جوانان سر داده بود هنوز محقق نشده است. البته نمی‌توان از دست‌هایی که در راستای تخریب دولت روحانی وجود دارد و سنگ اندازی‌هایی که در این خصوص صورت می‌گیرد چشم پوشید. قبل از حضور روحانی در عرصه مردم احساس کردند که مراکز تصمیم‌گیری متنوع شده و بسیاری از اقدامات از سویی بخش‌هایی صورت می‌گیرد که پاسخ‌گو نیستند و در حقیقت یکی از دلایل عمده ورود مردم به عرصه و شرکت در انتخابات تغییر این وضعیت بود.

در شعارهای آقای روحانی و عدم تحقق آن باید پذیرفت برخی از این مسائل به رغم تلاش روحانی خارج از اختیارات وی بوده است. بعید به نظر می‌رسد آقای روحانی خود موجب عدم حضور زنان در کابینه شده باشد یا نخواهد مسائل سیاسی حل نشود. واقعیت این است که اگر تصمیم‌گیری کاملا در اختیار وی بوده باشد، بی‌‌شک بسیاری از مسائل و محدودیت برخی چهره‌ها و احترام به اقلیت‌ها بهبود می‌یافت. با تمام این تفاسیر آقای روحانی هنوز پایگاه مردمی خود را حفظ کرده و هنوز مورد احترام سران اصلاح‌طلب و شخصیت‌های این جریان قرار دارد و با وجود برخی گلایه‌ها هنوز جایگاه خوبی در بین شخصیت‌های سیاسی و مردم دارد.

منبع:آرمان

* عضو شورای شهر پنجم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار