معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست:

دولت باور دارد رفع مشکلات محیط زیست بدون مشارکت مردم ممکن نیست

اهواز (پانا) -معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از شاخص های مهم توسعه یافتگی در یک منطقه، کشور یا جامعه محلی، میزان مشارکت مدنی در آن منطقه و کشور است. بنابراین حتی اگر عملکرد دولت و حاکمیت در بهبود محیط زیست ضعیف باشد، جامعه مدنی نباید نا امید شود و باید خود را مکلف به پیشگیری از تخریب محیط زیست بداند.

کد مطلب: ۸۰۳۶۳۸
لینک کوتاه کپی شد
دولت باور دارد رفع مشکلات محیط زیست بدون مشارکت مردم ممکن نیست

کاوه مدنی معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در نخستین کارگاه مشورتى مدیریت مشارکت محور پسماند کشور که صبح امروز در ساختمان شهردارى رشت برگزار شد، گفت: حتی اگر عملکرد دولت و حاکمیت در بهبود محیط زیست ضعیف باشد، جامعه مدنی نباید نا امید شود و باید باور داشته باشد که اگر تخریبی در محیط زیست رخ دهد، جبران آن بسیار دشوار است و از همین رو مکلف به پیشگیری از تخریب محیط زیست است.

مدنی با اشاره به مزایای طبیعی و ارزش های زیست محیطی و اکوسیستمی استان گیلان، اظهار کرد: اگر امروز گیلان با تمامی موهبت های طبیعی و زیست محیطی، درگیر معضلات بسیار جدی محیط زیستی همچون پسماند است، شاید به دلیل آن باشد که فراموش کردیم، زیبایی ها هم بدون مراقبت و مسئولیت پذیری، قابل تخریب هستند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ضمن یادآوری این موضوع که پسماند یکی از معضلات مهم محیط زیستی در کشور به ویژه در استان های شمالی است، خاطرنشان کرد: باور دارم حتی اگر دولتمردان هم هیچ فکر و اقدامی برای رفع معضل پسماند در کشور و استان گیلان نداشته باشند که البته اینطور نیست، مردم گیلان باید با مشارکت خود برای رفع این چالش مهم گام بردارند و البته شکل گیری نخستین کارگاه مشورتى مدیریت مشارکت محور پسماند کشور در استان، می تواند نوید بخش همین نگاه و عزم مردم باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه پسماند از نخستین اولویت های تمرکزی برنامه های معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست است، اظهار کرد: یکی از مهم ترین دلایل این اولویت بخشی به موضوع پسماند، نقش و جایگاه موثر و مهم مشارکت مردم و تصمیم ها و عملکردهای روزمره و لحظه ای آن ها در مدیریت این معضل است.

وی با تاکید بر ضرورت تقویت مطالبه گری در مردم برای اثرگذاری در حوزه پسماند، تصریح کرد: فارغ از نحوه عملکرد مدیران و مسئولان در حوزه پسماند همچون نحوه جمع آوری و بازیافت پسماند، اصلاح رفتارهای ما و نهادینه شدن اقداماتی همچون تفکیک زباله از مبدا یا کاهش تولید پسماند در افراد جامعه، تاثیری بزرگ در رفع چالش پسماند دارد.

مدنی اشاره ای هم به جایگاه سوم شهر رشت در توریسم پذیری کشور داشت و افزود: اگرچه بخشی از معضل پسماند استان های شمالی ناشی از رفتارهای نادرست توریسم ها در این استان ها است اما بازگشت و احیاء سنت ها و رفتارهای محلی و بومی صحیح در حوزه پسماند می تواند در رفتار توریسم ها یا مهمانان نیز تاثیر گذار باشد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز خرسندی از فعالیت های محیط زیستی اعضای شورای شهر گیلان، اظهار کرد: نباید فراموش کنیم که توسعه و سرمایه گذاری اگر همراه و همگام با آموزش، فرهنگ سازی و اخلاق نباشد و غفلت از این اصول در مسیر توسعه، می تواند منجر به تخریب ها و چالش های محیط زیستی بسیاری شود که جبران آن بسیار دشوار و زمان بر است و حتی می تواند چند نسل از جامعه ای را درگیر کند.

مدنی با ابراز خرسندی از نگاه و فهم دولت در حوزه محیط زیست و باور به ضرورت مشارکت مردم برای رفع چالش های محیط زیستی کشور، گفت: یکی از شاخص های مهم توسعه یافتگی در یک منطقه، کشور یا جامعه محلی، میزان مشارکت مدنی در آن منطقه و کشور است و بنابراین هرگز نباید از مسئولیت مدنی خود در توسعه پایدار منطقه و کشور غافل شویم.

** سراوان دستاورد نبود آموزش و پژوهش است

همچنین، محمد حسن عاقل منش رییس کمسیون فرهنگی شورای شهر رشت در کارگاه تدوین برنامه عملیاتی پسماند کشور که درسالن گفتمان شهرداری رشت در حال برگزاری است،گفت:آموزش خانواده ها مشکلات پسماند را در شهر کاهش می دهد.

وی افزود:با کمک سمن ها خواهیم توانست اقدامات موثری در جهت حل مشکلات زیست محیطی رشت برداریم.

عاقل منش با اشاره به وضعیت بد جایگاه زباله های سراوان گفت:این زخم دستاورد سهل انگاری و نبود آموزش و پژوهش در شهر بود.

وی خاطر نشان کرد:همین اتفاق بد امروز در بخش نوخاله های ساختمانی رشت را تهدید می کند و شورای شهر رشت آماده گسترش آموزش و پژوهش در شهر رشت برای کاهش حل مشکلات پسماند شهرستان است.

** جایگاه های دفن زباله گیلان وضعیت مناسبی ندارند

بنابراین گزارش، قربانعلی محمدپور مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در اولین کارگاه مشورتی مدیریت مشارکت محور پسماند کشور گفت: نبود آمایش سرزمین در گیلان همانند برخی دیگر از استان ها موجب شد تا محیط زیست منطقه، خسارت زیادی ببیند و تالاب خواری، ساحل خواری، جنگل خواری، تغییر کاربری اراضی و آلودگی رودخانه ها از جمله مشکلات زیست محیطی گیلان است اما بیش از همه این ها عدم مدیریت پسماند، استان را رنج می دهد.

محمدپور ادامه داد: زباله های استان در ۱۸مرکز دفن زباله استان به صورت غیر اصولی دفن می شوند و برای حل این مشکل به تکنولوژی روز نیاز داریم و اقداماتی در این خصوص در استان در حال انجام است.

وی با اشاره به آموزش و استمرار آن برای فرهنگ سازی در مدیریت پسماند خاطرنشان کرد:تفکیک زباله از مبدا در استان در حال انجام است و در کار گروه پسماند و شورای شهر مجوز نصب زباله سوز ۶۰۰ تنی نیز صادر شده است.

مدیرکل محیط زیست استان گیلان با اعلام اغاز عملیات اجرایی ساخت زباله سوز در اردیبهشت ماه سال آینده تصریح کرد:سنبل آبی نیز گیاهی مزاحم بود که اراضی تالابی ما را رنج می دهد،فعالیت سمن ها،کمک مردم و اداره کل زندانها برای مهار این گیاه مزاحم تاثیر زیادی داشته و همه تلاش ها ،حضور این گیاه مزاحم را کم کرده است.

وی تاکید کرد:آموزش تاثیرگذار است و اطلاع رسانی در مورد فواید تفکیک زباله از مبدا،عدم انتقال گیاه سنبل آبی از تالابها به دیگر اکوسیستمها،نریختن زباله در حاشیه جاده ها و غیره باید در مدارس را جدی تر بگیریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار