در گفت‌وگو با پانا

رئیس انجمن جنگلبانی : قطع تجاری و صنعتی درختان با اجرای طرح تنفس جنگل‌ها متوقف می‌شود

اکوسیستم جنگل‌های شمال کشور دچار درون پاشی است

تهران (پانا) - رئیس انجمن علمی جنگلبانی کشور معتقد است که با اجرای طرح تنفس جنگل‌ها قطع درختان به دلیل تجارت و صنعت متوقف خواهد شد.

کد مطلب: ۸۲۳۶۴۶
لینک کوتاه کپی شد
رئیس انجمن جنگلبانی : قطع تجاری و صنعتی درختان با اجرای طرح تنفس جنگل‌ها متوقف می‌شود

هادی کیادلیری در گفت‌وگو با پانا درباره اجرای طرح تنفس در جنگل های کشور گفت: طرح تنفس یک تغییر رویکرد بوده به این معنا که دیگر منابع طبیعی را منبع درآمد نبینیم اما در طول سال‌های گذشته ایران از سرمایه منابع طبیعی خود به عنوان منبع درآمد استفاده کرده در صورتی که در کشورهای توسعه یافته اینگونه نیست و به هیچ عنوان از سرمایه منابع طبیعی خود استفاده نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: طرح تنفس جنگل‌ها از بهترین طرح‌هایی است که در کشور اجرا خواهد شد و در جهت قطع بهره‌برداری صنعتی و تجاری از جنگل‌های کشور می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

رئیس انجمن علمی جنگلبانی کشور با تأکید بر اینکه توسعه پایدار یعنی تأمین معیشت مردم باید در اولویت باشد، گفت: در جنگل‌های شمال که بیشترین بهره‌برداری تجاری و صنعتی انجام شده است شاهدیم که هیچ روستایی در شمال کشور، از این بهره‌برداری به آبادانی نرسیده است.

وی افزود: یکی از چالش‌هایی که جنگل‌های شمال کشور با آن روبه‌رو بوده موضوع تخریب شدید درختان به دلیل تجارت و صنعت است که در گذشته دخالت‌های شدید انسانی در این موضوع موجب شد جنگل‌های شمال به وضعیت کنونی برسد که حل این مشکلات به راحتی امکان‌پذیر نیست.

کیادلیری با بیان اینکه سطح جنگل‌های هیرکانی حدود یک درصد از مساحت خاک کشور است، گفت: همین سطح دارای ارزش جهانی داست چرا که رویشگاه‌های آن تنها جنگل‌های بازمانده از دوران سوم زمین‌شناسی و میراث طبیعی جهان هستند اما جنگل‌های هیرکانی وضعیت بسیار بحرانی دارند. در واقع اکوسیستم جنگل‌های شمال کشور دچار درون پاشی است به طوری که برخی از گونه‌های درختان و پوشش گیاهی زودتر و برخی از گونه‌ها دیرتر در حال نابودی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار