سخنگوی وزارت بهداشت: فعالیت غیرپزشک اصلی در مطب و بیمارستان خصوصی تخلف است

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت انجام اقدامات تشخیصی و درمانی توسط افراد غیر از پزشک اصلی، چه در مطب و چه بیمارستان ها، تخلف واضح علمی، اخلاقی و قانونی محسوب می شود.

کد مطلب: ۸۲۱۵۴۶
لینک کوتاه کپی شد
سخنگوی وزارت بهداشت: فعالیت غیرپزشک اصلی در مطب و بیمارستان خصوصی تخلف است

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، ایرج حریرچی با اشاره به این که در ٤٠ سال گذشته، در تمام دنیا، میزان ابتلا به چاقی و اضافه وزن سه برابر شده است، افزود: هم اکنون از جمعیت ٤.٩ میلیاردی افراد بالای ١٨ سال، دو میلیارد نفر یا چاق هستند یا اضافه وزن دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت درر ادامه افزود: در ٤٠ سال گذشته، در دنیا، فقط یک درصد کودکان چاق بودند، درحالیکه هم اکنون ٦ درصد دختران و ٨ درصد پسران دچار چاقی و اضافه وزن هستند.

وی با اشاره به این که چاقی، منجر به افزایش قابل توجه مرگ و میر، بیماری های قلبی عروقی، دیابت، فشارخون و سرطان می شود، گفت: چاقی و اضافه وزن با ١٣ سرطان شایع مانند، سرطان کبد، کیسه صفرا، لوزالمعده، مری، ابتدای معده و سرطان سینه در زنان یائسه ارتباط مستقیم دارد.

حریرچی با بیان این که هرچه میزان ابتلا به چاقی و اضافه وزن بیشتر باشد، احتمال ابتلا به سرطان های شایع نیز افزایش پیدا می کند، گفت: در کشور ما که شیوع اضافه وزن و چاقی زیاد است، ٥٥ درصد سرطان های زنان و ٢٤ درصد سرطان های مردان با چاقی و اضافه وزن ارتباط مستقیم دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به این که اگر سرطان های افراد زیر ٦٥ سال را بررسی کنیم، درمی یابیم که ٥٠ درصد سرطان ها، ناشی إز چاقی و اضافه وزن است، گفت: هرچه فرد چاق، جوانتر باشد، احتمال ابتلا به سرطان بیشتر است. برای کاهش ابتلا به سرطان، باید اقداماتی نظیر کاهش مصرف غذاهای پرچرب و پرکالری، افزایش تحرک بدنی و ورزش در سطح جامعه و خانواده ها صورت گیرد.

حریرچی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که در اکثر کشورهای دنیا، افراد جوان با اختیار، خودشان را بیمه نمی کنند و بیمه کردن اجباری است، گفت: در واقع، بیمه سوبسیدی است که افراد سالم به فرد بیمار، جوان به سالمند و دارا به فقیر می پردازد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به این که نوع پرداخت حق بیمه به سه حالت برابر، پیش رونده و پس رونده است. در مدل پیش رونده، هر چه درآمد فرد بالاتر باشد حق بیمه پرداخت شده نیز بیشتر خواهد بود، افزود: در دو دهه گذشته حق بیمه پرداختی توسط همه اقشار جامعه برابر بوده که وضعیت مناسبی نبود.

وی همچنین گفت: یکی از عوامل اصلی ایجاد هزینه های کمرشکن، مربوط به اعمال زیبایی است.

حریرچی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که اگر فردی ۴۰ درصد هزینه های خود را به سلامت اختصاص دهد، دچار هزینه های کمر شکن می شود. به عبارتی دیگر، در این شرایط باید هزینه های دیگر خود را کاهش دهد، افزود: از هر ۱۰۰ نفر که دچار هزینه های کمرشکن سلامت می شوند، ۴۵.۵ درصد جزو ۱۶ میلیون نفر با در آمد بالا هستند.

وی همچنین گفت: سیاست های حمایت از فقرا در دولت و نظام خوب پاسخ داده است و توانسته هزینه های کمر شکن را متعادل کند.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین با بیان این که در برخی از مطب ها و بیمارستان های خصوصی، قسمتی از خدمات یا تمام خدمات تشخیصی و درمانی توسط افراد غیر از پزشک اصلی آن بخش یا مطب، انجام می شود، گفت: به طور شفاف باید بگویم، انجام اقدامات تشخیصی و درمانی توسط افراد غیر از پزشک اصلی، چه در مطب و چه بیمارستان ها، تخلف واضح علمی، اخلاقی و قانونی محسوب می شود.

حریرچی همچنین گفت: اینگونه تخلفات هم شامل پزشک استفاده کننده از مطب یا اتاق عمل، مسئولان فنی واحد و کارشناسان می شود و زمانی این تخلف شرایط بدتری خواهد داشت که دستیاران تخصصی و فوق تخصصی در مراکز خصوصی، این اقدامات را انجام دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار