فائو خواستار مقاوم‌سازی جوامع روستایی در مناطق بحران‌زده خاورمیانه شد

تهران (پانا) - مدیر کل فائو، در کنفرانس منطقه‌ای خاور نزدیک در رم اعلام کرد مناقشات و جنگ ناامنی غذایی را در منطقه افزایش داده و برای مقابله با این شرایط باید مقاومت جوامع فقیر روستایی از طریق نظام‌های حمایت اجتماعی تقویت شود.

کد مطلب: ۸۲۱۱۵۰
لینک کوتاه کپی شد
فائو خواستار مقاوم‌سازی جوامع روستایی در مناطق بحران‌زده خاورمیانه شد

به گزارش دفتر نمایندگی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران، خوزه گرازیانو داسیلوا، در این کنفرانس که از 17 تا 21 اردیبهشت و با حضور وزراء و نمایندگان ارشد بیش از 30 کشور برگزار شد، اعلام کرد: «حتی در مناقشات نیز کارهای بسیاری می‌توانیم انجام دهیم تا نظام‌های غذایی محلی را حفظ کرده و امید را به جوامع تحت تأثیر مناقشات بازگردانیم. ما باید به تداوم فعالیت کشاورزان در مزارع یاری رسانیم.»

مدیر کل فائو در ادامه افزود که تا سال 2013، منطقه شاهد کاهش پدیده سوءتغذیه بود اما از آن زمان تاکنون ناامنی غذایی به دنبال تداوم مناقشات 15 درصد افزایش نشان می‌دهد.

28 درصد مردم ساکن در مناطق مناقشه‌خیز خاور نزدیک و شمال آفریقا دچار سوءتغذیه هستند، آماری که شش برابر بیشتر از کشورهای امن منطقه است.

داسیلوا همچنین اعلام کرد که در سال 2016 تقریبا 66 میلیون نفر آواره شده‌اند. در حدود 25 میلیون نفر از این آوارگان ساکن پنج کشور جنگ زده در منطقه خاور نزدیک و شمال آفریقا هستند.

اگرچه برقراری صلح و ثبات پیش‌شرط اصلی دستیابی به آرمان گرسنگی صفر در خاور نزدیک و شمال آفریقا است اما این منطقه با چالش‌های دیگری نیز رویارو است که منابع تولید غذا را با محدودیت مواجه ساخته است.

دسترسی به آب سالم در منطقه تنها 10 درصد میانگین جهانی است. عواملی به مانند تسریع تأثیر تغییرات اقلیمی، افزایش مهاجرت به شهرها و رشد جمعیت نیز این وضعیت را تشدید می‌کند.

داسیلوا با اشاره به چالش آب اعلام کرد که فائو در حال اجرای «ابتکار منطقه‌ای کمبود آب» است که به عنوان پلت‌فرمی برای همکاری و تبادل دانش مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی افزود که به عنوان «اولین گام در برنامه‌ریزی استراتژیک برای منابع آبی کمیاب»، هشت کشور منطقه در حال ایجاد سیستم‌های قوی حسابداری آب هستند.

از برنامه‌های دیگر فائو در منطقه می‌توان به کشاورزی در مقیاس خُرد اشاره کرد که بر اهمیت اشتغال‌زایی در مزارع و بیرون از آن به عنوان منبع اصلی درآمد در مناطق روستایی تأکید دارد. این سازمان همچنین تلاش می‌کند در کنار مقاوم‌سازی و ارتقای کشاورزی پایدار، سیاست‌ها و برنامه‌های منسجم و واقع‌گرایانه‌ای برای برآورده کردن نیازهای غذایی کشورها تدوین کند.

در کنفرانس منطقه‌ای خاور نزدیک وزرای کشاورزی و مقامات کشورهای عضو، سازمان‌های همکار و دیگر کارگزاری‌های سازمان ملل به بحث درباره بوم‌شناسی کشاورزی؛ تحولات کشاورزی در منطقه و چالش‌های پیش‌روی اشتغال و مهاجرت جوانان؛ بیماری‌ها و آفت‌های فرامرزی؛ و نیز دستاوردها و اولویت‌های فائو در منطقه خاور نزدیک و شمال آفریقا پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار