جمعه خبر؛ هفته ای که سرنوشت برجام را دگرگون کرد

تهران (پانا) - هفته ای که گذشت، روزهای سرنوشت سازی برای ایران و جهان رقم زد، خروج آمریکا از برجام به عنوان یک توافق بین المللی با واکنش های جهانی بسیاری مواجه شد که این اقدام واشنگتن را خلاف قواعد و اصول بین المللی دانستند و از سوی دیگر اخبار ضد و نقیض از رفع حصر زهرا رهنورد و ادامه حاشیه های فیلتر تلگرام نیز فضای داخلی ایران را همچنان در میان اظهارنظرهای مخالف و موافق باقی گذاشته است.

کد مطلب: ۸۲۰۵۰۹
لینک کوتاه کپی شد
جمعه خبر؛ هفته ای که سرنوشت برجام را دگرگون کرد

تحولات سیاسی در کشور به واسطه آنچه در میان احزاب و گروه‌های مختلف روی می‌دهد و البته بر اساس آنچه در جهان هر روز شاهد آن هستیم، دستخوش تغییر است. آنچه در طول یک هفته در عرصه سیاست روی می‌دهد، گاه چنان پرشتاب مسیر را می‌پیماید که فرصت را برای تأمل و تفکر از اهل فن و مخاطبان اصلی سیاست می‌گیرد. مرور مهم‌ترین رویدادهای هفته بهانه‌ای است تا با نگاهی گذرا به روزهای گذشته بتوانیم برای روزهای پیش رو مهیا شویم.

خبرگزاری پانا با چنین رویکردی گزارشی از ده رویداد مهم سیاسی کشور برای هر هفته در پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد.

بر اساس این گزارش، هفته گذشته از پانزدهم تا 21 اردیبهشت ماه، ما شاهد اتفاقات و رخ دادهای بسیاری در صحنه سیاست کشور بود، هفته‌ای همراه با سفر رئیس جمهوری به مشهد، خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از برجام و سخنان مهم رهبری پس از خروج آمریکا از برجام در جمع دانشجو معلمان همراه بود.

آخرین واکنش ها به فیلتر تلگرام و لبریز شدن کاسه صبر روحانی

پس از کش و قوس های فراوان برای فیلتر تلگرام از اواخر فروردین بین دولت و مجلس، سر انجام قوه قضائیه کار را یکسره کرد و حکم فیلتر تلگرام از سوی دادسرای فرهنگ و رسانه صادر شد و اپراتورهای همراه کشورمان یکپارچه به فیلتر این پیام رسان محبوب ایرانی ها دست زدند و علیرغم همه مخالفت های دولت برای احترام به حق انتخاب مردم در نهایت تلگرام به طور کامل فیلتر شد و همین امر موجب شد که در صفحه رسمی « حسن روحانی » در اینستاگرام، با اشاره به فیلتر شدن تلگرام با دستور قضایی، متنی منتشر شد که در آن نوشته بود: «سیاست دولت یازدهم و دوازدهم مبتنی بر ایجاد فضای امن مجازی بوده و نه امنیتی و تاکنون هیچ شبکه اجتماعی یا پیام‌رسان توسط این دولت مسدود نشده و نخواهد شد. فیلتر و مسدودسازی اخیر تلگرام نیز نه توسط دولت اجرا شده و نه مورد تأیید دولت است.

برای مسدودسازی پیام‌رسان مذکور در تاریخ ۹۷.۲.۱۰ حکم قضایی صادر و به همه اپراتورهای موبایل و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی ابلاغ کردند تا آن‌ها رأساً اقدام به اختلال در ارتباط نمایند. (مشابه این اقدام نیز سال گذشته و در دوران انتخابات ریاست جمهوری، برای امکان تماس صوتی تلگرام انجام شده بود.)

عدم طی مراحل قانونی امور اجرایی که با استفاده از ابزار قهریه و قضائیه صورت بگیرد، در تعارض با شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» و در نقطه مقابل دموکراسی قرار دارد.

اگر در عالی‌ترین سطح نظام، تصمیمی برای محدود کردن یا مسدودسازی ارتباطات مردم گرفته شده است، باید صاحبان واقعی این کشور که مردم هستند در جریان امور قرار بگیرند.»

در ذیل این متن هشتگ‌های #محرمانه_نداریم #حکم_سفارشی #جریان_آزاد_اطلاعات #حق_انتخاب #پیام_رسان استفاده شد. تعبیر بسیاری از کارشناسان از بیانیه ای که از سوی دولت منتشر شد لبریز شدن کاسه صبر رئیس جمهوری بود. از سوی دیگر در فضای مجازی نیز هشتگ های مختلفی به راه افتاد که برخی خواهان توضیحات بیشتر روحانی بود و برخی دیگر به دنبال حمایت ازرئیس جمهوری در فضای حاکم در کشور.

در همین راستا صادق زیباکلام ، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران این پیام اینستاگرامی روحانی را لبریز شدن کاسه صبر رئیس جمهوری دانست و به پانا گفت: «آنقدر به دولت و شخص رئیس‌جمهوری با ایجاد محدودیت، پرونده‌سازی و دستگیری افراد به عنوان جاسوس فشار آوردند که باعث شد رئیس‌جمهوری سکوت خود را بشکند.»

وی افزود: «آقای روحانی در برابر همه این موارد سکوت کرده بود و پیش از این نیز همه نسبت به سکوت رئیس‌جمهوری معترض بودند. در این بین کسر قابل توجهی از افرادی که به روحانی رأی داده بودند ابراز پشیمانی می کردند اما آقای روحانی راضی به سخن گفتن نبودند. اما بالاخره رئیس‌جمهوری این موضع‌گیری (اخیر درباره تلگرام) را در اینستاگرام انجام داد و سکوت خود را شکست.»

این استاد علوم سیاسی دانشگاه ادامه داد: «این پیام رئیس‌جمهوری به آن عده است که از عملکرد آنها خسته شده است. البته رئیس جمهوری خیلی زودتر از این باید واقعیت‌ها را با مردم در میان می‌گذاشت اما به هر حال این فقره تلگرام کاسه صبر او را لبریز و خیلی صریح و روشن مخالفت خود و دولت را با این اقدام اعلام کرد.»

رفع حصر زهرا رهنورد و فراز و فرود هایش

اوایل هفته جاری اسماعیل دوستی ، عضو حزب اعتماد ملی در گفت‌وگویی با «روزنامه اعتماد » از جزئیات دیدار اخیرش با مهدی کروبی گفت. او همچنین در این گفت و گو خبر داد که مشکل خانم زهرا رهنورد،حل شده و از حصر بیرون آمده‌اند، رفت‌وآمد ایشان عادی شده و می‌توانند بروند و بیایند.

اما ساعتی بعد از اعلام این خبر نرگس و زهرا موسوی، دختران زهرا رهنورد و میر حسین موسوی، اخبار منتشر شده درباره رفع حصر مادرشان را تکذیب کردند.

زهرا موسوی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «ما هم مانند شما دوستان عزیر، از آزادی و دیدن مصوبه رفع حصر... از سوی ارگان‌ها و افراد شناخته شده با مسئولیت مشخص مبنی بر رفع آن استقبال می‌کنیم و اگر همین لحظه رویت شد خبر آن را در صفحه‌هایمان منتشر می‌کنیم.»

او در این مطلب نوشت که نه حکمی برای رفع حصر داده شده و نه رفت و آمد آزادانه‌ای صورت گرفته است.

همچنین نرگس موسوی در صفحه توئیتر خود نوشت: «زهرا رهنورد آزاد نیست! ما از هر گونه گشایشی استقبال می‌کنیم اما نه حکمی برای آزادی داده شده و نه در این دو ماه ادعایی هیچ تردد آزادانه‌ای رخ داده است.»

در همین مورد نرگس موسوی ساعاتی بعد در دو توئیت جداگانه در صفحه توئیتر خود در واکنش به انتشار پایان حصر مادرش نوشت: "زهرا رهنورد گفت حالا که رفع حصر نه به صورت شفاهی و نه کتبی به من اعلام نشده و من آزاد نشده‌ام، اما اگر روزی بنا بر رفع حصر هم باشد همچنان که در آغاز حصر به هر سه ما بطور یکسان اعلام شد، من رفع حصر خود را بدون رفع حصر موسوی و کروبی نخواهم پذیرفت."

هم‌چنین در توئیت دیگری نوشت:

«رهنورد: چندروز پیش ماموران اطلاعات به من اطلاع دادندکه شما می‌توانید به خانه فرزندان و فامیل و به مشهد بروید من پرسیدم به دانشگاه و مراکز مشابه چطور و آیا می‌توانم فعالیت هنری،سیاسی واجتماعی یک شهروند آزاد را داشته باشم؟ مامور گفت خیر شما فقط می‌توانید تردد محدود داشته باشید و شما آزادنشده اید.»

علی مطهری ، نماینده تهران و نایب رئیس مجلس نیز در گفت‌وگویی با اعتمادآنلاین در خصوص اظهارنظرهایی مبنی بر رفع حصر زهرا رهنورد گفت: «من چنین چیزی را نشنیدم و بعید است چون خانم رهنورد قبول نمی‌کند که به تنهایی رفع حصر برای او اتفاق بیفتد.»

روحانی در مشهد

حسن روحانی، رئیس جمهوری روز یکشنبه 16 اردیبهشت برای سفری دو روزه به استان خراسان رضوی سفر کرد. رئیس‌جمهوری پس از ورود به فرودگاه سبزوار هدف خود از این سفر را پیگیری طر‌ح‌ها و تصویب طرح‌های جدید در شورای اداری عنوان کرد.

او همچنین در جمع مردم سبزوار از تلاش های دیپلماسی دولت از سال 92 گفت که دیپلمات های کشور ما با بهترین توانمندی و با هنرمندانه‌ترین و منطقی‌ترین سخنان توانستند پای میز مذاکره در برابر قدرت‌های بزرگ جهان سخن بگویند‌ و منطق خود را به کرسی بنشانند.

در ادامه روحانی کارخانه آهن اسفنجی(واحد احیاء مستقیم) کارخانه پارس فولاد سبزوار با فناوری مهندسی ایرانی و ظرفیت تولید سالیانه ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی و مجتمع فولاد خراسان را افتتاح کرد .

او سپس در جمع مردم نیشابور حاضر شد و تأکید کرد که در مورد استفاده از پیام رسانهای داخلی با فشار و انسداد نمی توان به جایی رسید .

علاوه بر این روحانی از تعامل سازنده با دنیا گفت و تصریح کرد که در این تعامل زیر بار حرف زور، از هر قدرتی که باشد نخواهیم رفت.

رئیس جمهوری که در ادامه دومین روز سفر خود به خراسان رضوی در مشهد حضور داشت پس از بهره‌برداری رسمی از طرح اتصال خطوط یک و دو مترو مشهد از متروی این شهر بازدید کرد.

روحانی سپس در جلسه شورای اداری، توسعه و برگزیدگان و افتتاح پروژه‌های اقتصادی و زیربنایی استان خراسان رضوی، ۳۰ طرح و پروژه را در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، بهداشت و درمان، عمران و شهرسازی، گردشگری و خدماتی به طور همزمان در شهرستان‌های مختلف استان افتتاح و دستور آغاز عملیات اجرایی تعدادی از این پروژه‌ها را صادر کرد.

روحانی در این جلسه با بیان اینکه آغاز برجام تامین سلامت مردم بود در مورد برجام گفت که ما توافقی انجام دادیم که سازمان ملل متحد آن را امضا کرد و به سازمان ملل به طور نسبی اعتماد کردیم؛ کاری که در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد.

رئیس‌جمهوری در پایان سفر کاروان تدبیر و امید به استان خراسان رضوی در نشست خبری ضمن ابراز خرسندی از توفیق زیارت آستان مقدس امام رضا(ع) و دیدار با مردم شهرهای سبزوار، نیشابور و مشهد، گفت که مسئولان واقعیات را دقیق برای مردم توضیح دهند و در برابر تخریب‌ها سکوت نکنند.

تشکیل وزارت گردشکری + حاشیه ها و اقدامات لاریجانی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه به بررسی طرح یک فوریتی تشکیل وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پرداختند اما با 139 رأی موافق در برابر 63 رأی مخالف و 14 رأی ممتنع این طرح به تصویب نرسید.

این طرح به دلیل مغایرت با برنامه ششم توسعه بر اساس اظهارات علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیاز به دو سوم آرا داشت.

در جریان بررسی این طرح رئیس قوه مقننه در پاسخ به اخطار علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران تأکید کرده بود که این طرح بار مالی دارد بنابراین بهتر است به کمیسیون مشترک اصلاح ساختار دولت ارجاع شود که نمایندگان نپذیرفتند و به بررسی طرح در صحن علنی اصرار کردند.

لاریجانی طرح مذکور را به دلیل دارا بودن بار مالی به رغم پذیرفته نشدن از سوی نمایندگان با استفاده از اختیارات خود به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی خلاف برنامه ششم توسعه دانست که همین موضوع با اعتراض شدید نمایندگان و تجمع 40 نفری آنان در جایگاه هیأت رئیسه همراه شد.

اعتراضات نمایندگان به تصمیم لاریجانی و اعلام خلاف برنامه بودن این طرح به حدی ادامه داشت که پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران خطاب به لاریجانی خواستار اصلاح آن شد که رئیس مجلس در پاسخ به وی تأکید کرد که در هیأت رئیسه بار دیگر این مسئله را بررسی می‌کنند و اگر خلاف برنامه نبود مجددا به صحن باز خواهد گشت.

در ادامه محمد مهدی مفتح، نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی تند خطاب به لاریجانی متذکر شد که طرح تشکیل وزارت گردشگری مخالفتی با برنامه ششم توسعه ندارد اما لاریجانی در پاسخ به وی با یادآوری جایگاه خود به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که تشخیص این امر بر اساس قانون بر عهده وی است و وی نیز تشخیص داده که طرح مذکور خلاف برنامه ششم توسعه است.

در نهایت جدال‌ها با تصمیم لاریجانی به جایی نرسید و طرح مذکور از دستور کار بهارستان خارج شد.

تصویب کلیات لایحه FATF در مجلس + نظر دولت

صبح روز سه‌شنبه 18 اردیبهشت ماه نمایندگان مجلس به ریاست علی لاریجانی، رئیس مجلس برای بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با پول شویی (FATF) از ساعت8:10 دقیقه امروز نشست غیر علنی برگزار کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی با 139 رای موافق، 55 رأی مخالف و دو رأی ممتنع از مجموع 225 نماینده حاضر موافقت کردند.

بر اساس این گزارش بررسی جزئیات این لایحه به جلسه علنی چهارشنبه موکول شد.

مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصاد و دارایی دولت دوازدهم در دفاع از لایحه ارائه شده یادآور شد: «این قانون پیش‌تر در سال 86 تصویب شده است اما خلأهایی در آن وجود داشت که دولت برای برطرف کردن آنها لایحه جدید را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.»

پس از نشست سه شنبه شب نمایندگان با کرباسیان به گفته مصطفی کواکبیان مقرر شد که نمایندگان همراهی فعالانه‌ای در جلسات علنی مجلس برای تصویب لوایح مربوط به FATF داشته باشند که البته اکنون این لوایح در کمیسیون‌های قضایی وحقوقی و امنیت ملی مجلس در حال بررسی و چکش کاری است.

رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس روز چهارشنبه درباره نتایج این نشست اظهار داشت: لوایح مربوط به عضویت جمهوری اسلامی ایران در FATF تا پایان شهریورماه در مجلس تصویب می شود.

خروج آمریکا از برجام + واکنش جهان

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده سه شنبه شب 18 اردیبهشت ماه 4 روز زودتر از پایان مهلتی که اعلام کرده بود یعنی 22 اردیبهشت (12 می) بر خلاف موضع اتخاذ شده کشورهای اروپایی به علاوه چین و روسیه، اعلام کرد که کشورش توافق هسته ای یا همان برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام را ترک کرد و به آن پایبند نخواهد بود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در اظهاراتی ضد ایرانی ضمن آنکه به ملت و دولت ایران توهین کرد گفت که بر اساس فرمانی که صادر خواهد کرد شدیدترین تحریم ها را علیه ایران اعمال می کند.

ترامپ پس از این اظهارات فرمان خود علیه ایران را امضا کرد.

توافق بر سر برنامه هسته ای ایران پس از سال ها مذاکره با روی کار آمدن محمد جواد ظریف در وزارت امور خارجه کشورمان در بیست و سوم تیرماه سال 94 حاصل شد . فرانسه، آلمان، بریتانیا، آمریکا، روسیه و چین 6 قدرتی بودند که با ایران بر سر میز مذاکره نشستند.

این اقدام رئیس جمهوری آمریکا با واکنش تند اتحادیه اروپا و ابراز تأسف عمیق بسیاری از مقام های جهان روبه رو شد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دقایقی پس از اظهارات ترامپ در حالی به نظر بسیار عصبانی بود در سخنانی تند علیه ترامپ اعلام کرد: «اتحادیه اروپا مکررا تأکید کرده که توافق هسته ای منجر به روابط تجاری خوب برای ما و مردم ایران بوده است و ما معتقدیم این توافق به همین شکل می تواند ادامه پیدا کند.»

وی افزود: «من نگران تحریم های جدید هستم. توافق هسته ای با ایران نتیجه 12 سال دیپلماسی بود و متعلق به همه جامعه جهانی است، این توافق به هدف خود رسیده که ایران قرار بود به سلا ح هسته ای دست نیابد.»

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، باراک اوباما، رئیس جمهوری اسبق آمریکا، جان کری، وزیر امور خارجه اسبق فرانسه، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد و بسیاری از روسای جمهوری و وزرای امور خارجه جهان این اقدام ترامپ را تقبیح کرده و خلاف قواعد بین المللی خواندند.

روحانی: خوشحالم که یک موجود مزاحم از برجام خارج شده است

اما مهم ترین واکنش به خروج آمریکا از برجام از سوی حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان بود که دقایقی پس از اعلام تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج این کشور از توافق هسته ای موسوم به برجام، در مقابل دوربین زنده تلویزیون اظهار کرد: « آمریکایی ها نسبت به ملت بزرگ ایران و ملت های منطقه همواره رفتار خصمانه ای داشتند . از کودتا در زمان دکتر مصدق تا حمایت از صدام و اقدامات در رپیم گذشته و سرنگونی هواپیمای مسافر بری و کشتن انسان های بی گناه توسط ناو مسافر بری.»

وی ادامه داد: «آمریکایی ها امشب اعلام کردند که از برجام خارج شدند این تصریحی بود بر کاری که آنها در ماه های گذشته هم به شکل دیگری انجام داده بودند. آمریکا بگوید از زمان توافق هسته ای تا امروز کی به همه تعهدات خود عمل کرده بوده است. جز چند امضا و بیانیه آیا هر گز به نفع مردم ایران و چارچوب برجام عمل کرده بودند یا خیر؟»

وی ادامه داد: «برجام یک توافق یک طرفه نبوده که آمریکا از آن خارج شود. آمریکا رسما امشب اعلام کرد که به تعهدات بین المللی پایبند نیست.»

روحانی گفت: «مردم ما در همین دقایق شاهد بودند که تنها رژیمی که از مواضع ترانپ حمایت کرد رژیم مامشروع صهیونیستی بود که دانشمندان هسته ای ما را به شهادت رساند و روزی نیست در تاریخ سیاسی و اجتماعی آن ظلم و جنایت علیه مردم فلسطین نباشد.»

رئیس جمهوی تأکید کرد: «از این لحظه توافق بین ایران و 5 کشور است. از این لحظه 5+ 1 یک را از دست داده است و در این شرایط ما باید منتظر باشیم که شش کشور جهانی نسبت به این توافق چگونه عمل می کند. من به وزارت امور خارجه دستور دادم که ظرف چند هفته آینده در مذاکره با اروپا و روسیه و چین رایزنی های لازم را انجام دهد، اگر در پایان این مهلت به این نتیجه رسیدیم که با همکاری 5 کشور می توانیم همه آنچه در برجام خواست ملت ایران بوده به دست آوردیم علی رغم میل آمریکا و رژیم صهوینیستی و تلاش های آنها و حرف های بی نزاکت امشب ترامپ برجام پایدار خواهد ماند و می توانیم به نفع صلح جهان قدم برداریم و اگر ببینم منافع ما حاصل نمی شود به زودی با مردم صحبت خواهم کرد و تصمیمات را اعلام می کنم.»

روحانی در حالی این سخنان را در برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه‎، سید محمد واعظی ،رئیس دفتر رئیس جمهوری‎، محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت‎، ولی الله سیف ، رئیس کل بانک مرکزی و محمد نهاوندیان، مشاور اقتصادی رئیس جمهوری در کنار او ایستاده بودند.

به این ترتیب با دستور حسن روحانی، وزارت امور خارجه ایران مکلف به آغاز مذاکراتی با طرف های برجام شد تا منافع جمهوری اسلامی ایران را تأمین کند. این مذاکرات با سفر سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه به ایران از پنجشنبه شب آغاز شد و محمد جواد ظریف نیز قرار است روز یکشنبه مذاکرات خود را سفر به چین ، روسیه و سپس بروکسل آغاز کند. بر این اساس ظریف روز یکشنبه در چین، دوشنبه در روسیه و سه شنبه در بروکسل خواهد بود.

ایران به صورت موازی در مسیر ساز و کار حل اختلاف برجام نیز موضوع خروج آمریکا را پیگیری می کند که در این راستا نیز نامه نگاری ها برای برگزاری کمیسیون مشترک آغاز شده است.

رهبر معظم انقلاب: به ۳ کشور اروپایی اعتماد نکنید تضمین قطعی ندهند نمی‌شود ادامه داد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز که صبح روز چهارشنبه به مناسبت هفته معلم در دانشگاه فرهنگیان حضور یافته بودند به اقدام آمریکا واکنش نشان دادند.

ایشان همچنین با اشاره به استمرار عزت و عظمت ملت ایران و بی‌نتیجه ماندن توطئه‌های دشمنان تأکید کردند: «بارها گفته بودیم "به امریکا اعتماد نکنید"، این هم نتیجه‌اش. درباره مذاکره با سه کشور اروپایی هم می‌گوییم به اینها هم نباید اعتماد کرد و برای هر قرارداد باید تضمین‌های واقعی و عملی بگیرید وگرنه نمی‌شود به این شکل حرکت را ادامه داد.»

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به حرفهای سخیف و سبک ترامپ گفتند: «این شخص علاوه بر بیش از ده دروغ آشکار، ملت ایران و جمهوری اسلامی را هم تهدید کرد که بنده از طرف ملت ایران به او می گویم "شما غلط می کنید."»

رهبر انقلاب اسلامی در همین زمینه خاطرنشان کردند: «می‌گویید برای تأمین نیاز خود به انرژی، «نفت» دارید اما مگر نفت، ابدی است؟ آیا وقتی نفت تمام شد تازه به دنبال امکانات هسته‌ای برویم؟ آیا نسل‌های آن روز ما را لعنت نمی‌کنند که چرا به موقع، سراغ انرژی هسته‌ای نرفتید؟»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: «همان موقع به این مسئولان می‌گفتم «انرژی هسته‌ای بهانه است اگر این را کوتاه بیایید آمریکایی‌ها بهانه دیگری می‌گیرند» آنها می‌گفتند «اینجوری نیست» اما حالا دیدید که همین‌جوری است و آنچه می‌گفتیم تحقق یافت.»

ایشان افزودند: «مسئله هسته‌ای را به شکلی که مخالفان ایران می‌خواستند قبول کردیم و زیر بار رفتیم اما دشمنی آمریکا و بهانه‌گیری آنها تمام نشد.»

رهبر انقلاب اسلامی در فراز بسیار مهم دیگری از سخنانشان به برخی حرفها درباره ادامه دادن برجام با سه کشور اروپایی اشاره کردند و افزودند: «من به این سه کشور هم اعتماد ندارم و می‌گویم به اینها هم اعتماد نکنید. اگر می‌خواهید قراردادی ببندید، تضمین واقعی و عملی بگیرید والا فردا این ها هم همان کار امروز آمریکا را به شیوه دیگری خواهند کرد.»

ایشان خاطرنشان کردند: «اینها گاهی در حال لبخند، خنجر را در سینه طرف مقابل فرو می‌برند و با تعریف و تمجید ظاهری و این که ما می‌دانیم شما قرارداد را به هم نمی‌زنید، اهداف خود را دنبال می‌کنند.»

رهبر انقلاب اسلامی درباره کار با اروپایی‌ها افزودند: «این مسئله بسیار حساس است، اگر توانستید تضمین قطعی و قابل اعتماد بگیرید که البته بسیار بعید است، اشکالی ندارد و حرکت را ادامه دهید، و گرنه نمی‌شود به این شکل حرکت را ادامه داد.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مسئولان کشور را در معرض آزمونی بزرگ توصیف و تأکید کردند: «مسئولان در معرض «آزمون بزرگ» قرار دارند که آیا عزت و اقتدار این ملت را حفظ خواهند کرد یا نه. باید عزت و منافع ملت به معنی واقعی کلمه تأمین شود.»

ایشان افزودند: «البته خوشبختانه مسئولان هم همین مسئله تأمین منافع را گفته‌اند اما برای تحقق این هدف باید با دقت، هوشیاری و عاقلانه با اروپایی‌ها روبرو شد و به حرف مسئولان اروپایی اعتماد نکرد، چرا که صرف حرف زدن اعتبار ندارد و آنها در عالم دیپلماسی کاملاً بی‌اخلاق عمل می‌کنند.»

واکنش ایران به خروج آمریکا از برجام

رئیس مجلس: زور برای ترامپ کار سازتر است

دیگر مقام های ایرانی نیز به در طول روزهای گذشته به خروج آمریکا از برجام واکنش نشان دادند. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: «ملت آمریکا گرفتار فردی خودشیفته و ناشی در سیاست شده اند. آیا این اقدامات برای کشوری که مدعی مدیریت جهانی است سرشکستگی آور نیست که حتی هم پیمانان آن تلاش می کنند او را از اقدامات احمقانه بازدارند و وی را کنترل کنند. رئیس جمهور آمریکا با این قبیل اقدامات و خروج از توافق هسته ای، بی اعتمادی به تعهدات این کشور را به اوج خود رسانده است؛ در مقابل ملت ایران نشان داده است در مناقشاتی که دارد ابتدا راه گفتگو و حل و فصل مسائل از طریق سیاسی را دنبال می کند.»

رئیس مجلس خبرگان رهبری: عهد شکنی آمریکا نشان دادنظر رهبر انقلاب از سایر نظرات دقیق‌تر است

آیت اله احمد جنتیْ رئیس مجلس خبرگان: «ترامپ با خروج از برجام نشان داد هیچ اعتقادی به تعهدات بین‌المللی ندارد و فقط با توجه به اغراض سیاسی و هوای نفس خود تصمیم می‌گیرد. اقدام رئیس‌جمهور آمریکا به اعتراف احزاب و گروه‌های سیاسی داخل آمریکا از روی بی‌توجهی به عواقب آن صورت گرفته است، افراد برجسته‌ی سیاسی در دنیا به ویژه در آمریکا و اروپا عهدشکنی در برجام را موجب بی‌آبرویی و بی‌اعتباری آمریکایی‌ها می‌دانند.

موضع‌گیری منفی از سوی اروپایی‌ها کفایت نمی‌کند و ما منتظر اقدام عملی آنها برای اجرای تعهدات خودشان در این زمینه هستیم. اقدام نابخردانه‌ی آمریکا نشان داد نظر مقام معظم رهبری از سایر نظرات دقیق‌تر است و علاوه بر آن ایشان از همه بهتر دشمن را می‌شناسند و از همه بهتر مسائل سیاسی را درک می‌کنند. همه‌ی ملت، مسئولان و دولت باید متحد در یک صف تسلیم مقام معظم رهبری باشیم و مطمئناً در این صورت ملت ما از این بحران نیز سربلند بیرون خواهد آمد و در غیر این صورت دچار خسارت خواهیم شد.»

رئیس ستادکل نیروهای مسلح: برجام مطلوب کشور ما نبود/ایران برای اتمام حجت با جهان برجام را پذیرفت

سرلشکر محمد حسین باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: «در این مدت یک سال و نیم که رئیس جمهور جدید آمریکا روی کار آمده، وزیر دفاع آمریکا می گوید بارها به او فشار آورده که بایستی برای تهاجم به ایران آماده شوید و این ارتش آمریکا بوده که آن رهبر بی خرد را آگاه کرده که تهاجم به ایران به این سادگی نیست.

از این نمونه باز هم داریم؛ در سه ماه گذشته این فرد جوان و بی خرد حاکم شده در عربستان با آمریکا هرکدام به گردن دیگری می اندازد که شما حمله کنید ما حمایت می کنیم و هزینه آن را پرداخت می کنیم اما هر دو پا پس می کشند و طرف دیگر را ترغیب می کنند. این نعمتی است که خداوند متعال به برکت ملت همراه و سخت کوشی نیروهای مسلح به دست آمده است.»

فرمانده کل سپاه: اروپایی‌ها نمی‌توانند مستقل از آمریکا تصمیم بگیرند/ اقدام ترامپ را به فال نیک می‌گیریم

سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه: خروج شرورانه آمریکا از برجام را تبریک می گویم. یک بار دیگر برای جهانیان مشخص شد که آمریکا قابل اعتماد نیست و همه ما روی توانمندی های داخلی متمرکز شویم، همانگونه که نیروهای مسلح ما با همین نگاه عظمت انقلاب اسلامی را تامین کردند.

اروپایی ها در انتخاب میان ایران و آمریکا نمی توانند به علت وابستگی به آمریکا راهی دیگر انتخاب کنند و نمی توانند مستقلانه تصمیم بگیرند. آینده برجام روشن است و راه پیشرفت کشور بهره مندی از توانمندی های داخلی است.موضوع غنی سازی هسته ای بهانه بود و خروج آمریکا از برجام نشان داد که موضوع اصلی توانمندی دفاعی و اثر بخشی ایران اسلامی و ایستادگی ایران در مقابل زیاده خواهی ها و تروریسم است.»

فرمانده کل ارتش: بزرگترین سود برجام اثبات عدم پایبندی آمریکا به تعهدات است

سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش: «خدا را شکر که آمریکا از برجام خارج شد. این طبیعت نظام سلطه است. طیق آیات قرآن، استکبار تا آخر به دنبال این است که ما را از راهمان خارج کنند. من از ابتدا معتقد بودم بزرگترین خسارت برجام، مشروعیت بخشیدن به پشت یک میز نشستن با آمریکا و مذاکره با آنهاست.

این اتفاق یک خسران برای جهانیان بود و بزرگترین سود آن اثبات عدم پایبندی آنها به تعهداتشان است که رئیس‌جمهور آمریکا این کار خوب را کرد. ما همه شرایط را برای رشد کشور داریم اما به مصداق "ادب از که آموختی از بی ادبان" امیدواریم که اقدام دیشب درسی برای جهانیان بویژه کشورهای منطقه باشد. رفتار آل سعود از درسهای عبرت آموز تاریخ است که برای نشان دادن خودشان به امریکا چه جنایاتی انجام می دهند.»

فرمانده نیروی انتظامی: امیدواریم برکات خروج آمریکا از برجام نصیب ملت ایران شود

حسین اشتریْ فرمانده نیروی انتظامی: «به نوبه خودم خروج امریکا از برجام را تبریک میگویم و حتما خیر و برکتی در آن است. باید روی پای خود بایستیم و منویات رهبری را دنبال کنیم. انسان تاسف می‌خورد که فردی که حالت نرمال و عادی ندارد در راس کشوری قرار گرفته است و به تعهدات خود هم پایبند نیست.

در داخل کشور کسانی به مذاکره با آمریکا و حل همه مشکلات از طریق مذاکره، دل خوش کرده بودند درحالی که رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کردند ما به اینها اعتماد نداریم.»

مشاور رئیس جمهور: پیش‌بینی ۱۲سناریو برای خروج آمریکا از برجام/صحبت‌های ترامپ خارج از سناریوها نبود

«حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری: «جمهوری اسلامی ایران از ماه‌ها پیش برای انواع اقداماتی که ممکن بود «ترامپ» انجام دهد، پیش‌بینی لازم را به عمل آورده و آمادگی کافی را برای مواجهه با آن داشت. بیش از ۱۲ سناریو برای اقدام شب گذشته ترامپ پیش‌بینی شده بود و صحبت هایی که این فرد داشت، خارج از آن سناریوها نبود.

در نتیجه ما به هیچ وجه از این اقدام او شگفت زده نشدیم چراکه با توجه به خروج ایالات متحده از پیمان پاریس، یونسکو، پیمان نفتا و تلاش هایی که برای عبور از چندجانبه گرایی انجام داده و به وجود آمدن این درک جهانی که ترامپ به دنبال بازسازی یکجانبه گرایی در روابط بین‌الملل است، همه را به این جمع بندی رساند که ادامه برجام با حضور ترامپ ممکن نخواهد بود و او توان ماندن در برجام را ندارد.»

وزیر کشور: آماده پاسخگویی به خروج آمریکا از برجام هستیم/ قرار است با اروپایی‌ها وارد مذاکره شویم

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور: «موضوع خروج آمریکا از برجام ماه هاست که در دولت مورد بحث است و کارگروه هایی در حوزه های مختلفی مانند اقتصادی، تجاری، امنیتی، تشکیل شده و همه تصمیم گیری های مختلف اتخاذ شده است و صحبت های شب گذشته رئیس جمهور جمع بندی همه این تصمیم گیری ها بود.

ما تعهدی نسبت به عهدمان داشتیم که به آن متعهد بودیم و خواهیم بود، اما آمریکا ثابت کرد که بدعهدی می کند و نمی شود به تعهدات او توجه داشت. ما ملت مستحکمی هستیم و شرایط و امکاناتی که داریم ما را برای هرگونه پاسخگویی آماده کرده است. امیدواریم با حفظ وحدت و انسجام و با دیپلماسی قوی تر بتوانیم از این مرحله عبور کنیم.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: امروز آمریکا تنهاتر از هر روز دیگر است

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،: «ما در حال حاضر در یک موضع قوی و مقتدری هستیم و در شرایطی قرار داریم که دنیا از نظر حقوقی و افکار عمومی همراه ایران است و آمریکا تنهاست. توافقنامه ای که به امضای مجموعه کشورهای اروپایی، آمریکا، چین و روسیه رسیده، موافقتنامه ای است که از اعتبار بین المللی برخوردار است.

پشتوانه برجام یک امضا نیست بلکه یک اعتبار جهانی پشتوانه آن است، تصریح کرد: امروز که ترامپ از این موافقتنامه خارج شده، در حقیقت از یک موافقتنامه دارای اعتبار جهانی خارج شده است و امروز آمریکا تنهاتر از هر روز دیگر است.»

معاون پارلمانی رئیس جمهور: خروج آمریکا از برجام ملت ایران را منسجم‌تر و متحدتر کرد

حسینعلی امیری، معاون امور پارلمانی رئیس جمهور: «موضع ترامپ ملت ایران را منسجم‌تر و متحدتر کرد. در چهل سال گذشته هرگاه دشمنان خطری را علیه ملت بزرگ ایران داشته اند، مردم صرف نظر از مسائل سیاسی و قبیله ای در کنار هم متحد و منسجم و در کنار دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران بوده اند. نظام جمهوری اسلامی برای هرکدام از موضع گیری های ترامپ، کارهای کارشناسی لازم را انجام داده بود و با اتخاذ تدابیر لازم، دارای برنامه و سناریو بودیم.

یکی از سناریوهایی که مطرح بود، خروج آمریکا از برجام بود که برای آن برنامه ریزی های لازم در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و سایر حوزه های متاثر از خروج آمریکا از برجام انجام شده است. در طول سال های اخیر بارها شاهد عهدشکنی های آمریکا در ارتباط با برجام بودیم و اقدام شب گذشته ترامپ ثابت کرد آمریکا به هیچ وجه قابل اعتماد نیست.»

رئیس کل بانک مرکزی: دولت ترامپ همه تلاشش این است که با کمترین هزینه بیشترین هزینه را برای ما ایجاد کند

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی: «ظرف یکسال و نیم گذشته دولت ترامپ هیچگونه اقدامی را در جهت عمل به تعهدات خود در برجام انجام نداده و عمدتا انواع مانع تراشی ها و فضاسازی ها را برای ملتهب کردن اقتصاد کشورمان انجام داده است. خوشبختانه با برنامه ریزی های لازم مانند تصمیمی که از ۲۲ فروردین ماه آغاز شد، شرایط را تحت کنترل قرار داده ایم تا کشور از اینگونه التهابات مصون باشد.

دولت ترامپ همه تلاشش این است که با کمترین هزینه بیشترین هزینه را برای ما ایجاد کند، اما خوشبختانه در این تصمیم آنها منزوی هستند و تنها کسی که از ترامپ حمایت کرده اسرائیل است و بقیه کشورها مواضع بر حق ایران را تایید می کنند. با برنامه ریزی های انجام شده، روند رو به رشد اقتصادی کشور ادامه خواهد داشت. در مسائل ارزی کشور با تعادل ایجاد شده بین منابع و مصارف، واردات و تسهیل صادرات، تامین ارز تمام نیازهای کشور انجام شده است.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: خروج غیرقانونی و نامشروع ترامپ از برجام توافقات بین‌المللی را تضعیف می‌کند

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتر خود نوشت: «خروج غیرقانونی و نامشروع ترامپ از برجام توافقات بین‌المللی را تضعیف می‌کند؛ او در سمت اشتباه تاریخ ایستاده است و پیامدهای تصمیم او خیلی زود آشکار خواهد شد.»

واکنش امیر حاتمی به خروج آمریکا از برجام: مواضع سخیف و بی ادبانه ترامپ خریدار ندارد

وزیر دفاع در واکنش به خروج ترامپ از برجام: «اینگونه مواضع سخیف و بی ادبانه ترامپ در جهان دیگر خریدار ندارد و ایران با اراده مستحکم و پولادین راه پرافتخار خود را با اقتدار ادامه خواهد داد.»

آتش زدن برجام و پرچم آمریکا در مجلس

پس از خروج آمریکا از برجام در ابتدای جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس محسن کوهکن، نماینده مردم لنجان اولین نماینده ای بود که با در دست داشتن برجام بعد از تلاوت قرآن در جایگاه ناطقان قرار گرفت و بلافاصله مجتبی ذوالنور، نماینده مردم قم هم همراه با دست در داشتن پرچم آ‌مریکا و برجام به وی پیوست.

در این میان دیگر نمایندگان هم از جمله احسان قاضی‌زاده هاشمی، نمایندهٔ مردم فریمان و سرخس سید محمدجواد ابطحی،نماینده خمینی شهر، محمددهقان، نماینده مردم چناران، محمدحسن نژاد، نمانیده مردم مرند محمدعلی پورمختار، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ، نادر قاضی پور، نماینده ارومیه، عباس گودرزی، نمانیده مردم بروجرد، عیلرضا سلیمی، نماینده مردم محلات، عباس پاپی‌زاده،نماینده مردم دزفول، محمدخدابخشی، نمانیده مردم الیگودرز و... هم به جایگاه ناطقان وارد شدند و در این میان برجام و پرچم آمریکا را با شعار مرگ بر آمریکا و برجام را به آتش کشیدند.

همزمان با سوختن برجام و پرچم آمریکا نمایندگان مدام شعار می‌دادند برجام را آتش زدیم و دیگر نمایندگان حاضر در صحن شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دادند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس در این میان با کنایه به کوهکن گفت: «مراقب باشید مجلس را آتش نزنید.»

شعار مرگ بر آمریکا و برجام را ‌آتش زدیم به طور متناوب در مجلس تکرار می‌شد.

ویدئوی بریده شده از این واقعه در شبکه های اجتماعی دست به دست می شد و خبرنگاران خارجی روی عکس و ویدئوی مخابره شده از مجلس ایران به زبان های زنده دنیا رونوشت می نویسند تا مردم گوشه و کنار جهان را در جریان این خبر قرار دهند. علی مطهری به عنوان منتقد این حرکت گفت: «آتش زدن پرچم آمریکا در مجلس رفتار عاقلانه ای نبود. نباید در شرایط سخت آزادی های اجتماعی را کم و زیاد کنیم. در گزارشی که شب گذشته منتشر شد، اعلام شد دوسوم مردم آمریکا با این اقدام ترامپ مخالف هستند. بعد ما با آتش زدن پرچم در مجلس در حقیقت مردم آمریکا را در برابر خودمان قرار می دهیم. این اقدام ناگهانی برخی نمایندگان مجلس کار عاقلانه ای نبود و نمی شد هیچ واکنشی به این رفتار ناگهانی نشان داد. هرچند که کاغذی تحت عنوان برجام در مجلس پاره شد؛ اما مهم تر از آن، آتش زدن پرچم آمریکا بود که کار خوبی نبود.»

هادی قوامی ، از منتقدان دیگر این اقدام می گوید: «آتش زدن پرچم هیچ کشوری پسندیده نیست. همان طور که ما هم نمی پسندیم کسی پرچم ما را آتش بزند». قوامی می گوید «اگر هم می خواستند چیزی آتش بزنند، خب همان تصویر ترامپ کافی بود».
در همین حال ابوالفضل سروش، نماینده اصلاح طلب مجلس تهران، نیز اقدام برخی نمایندگان در آتش زدن پرچم را حرکتی ناشایست می داند که در واقع توهین به شهروندان آن کشور است.
بهرام پارسایی، رئیس فراکسیون حقوق شهروندی، نیز به ایسنا گفته: «اگر قرار باشد ما از برجام خارج شویم، این اصلا بسته به تصمیم گیری یک شخص یا جناح نیست. کشور ما رهبر، دولت و مجلس قانون گذار دارد که تصمیمات کلان باید آنجا گرفته شود و باید همه در راستای تصمیمات گرفته شده عمل کنیم و از اقدامات عجولانه و احساسی مانند آتش زدن نمادین برجام یا بیان اظهاراتی احساسی در تریبون های رسمی خودداری کنیم؛ چون این اقدامات باعث می شود ترامپ و اطرافیانش بیشترین بهره را ببرند».

فاطمه سعیدی نماینده مردم تهران در مجلس در واکنش به اقدام برخی نمایندگان در صحن علنی مجلس با به آتش کشیدن پرچم ایالات متحده و برجام روی صفحه توئیتر نوشت: آتش زدن برجام و پرچم آمریکا توسط عده ای از نمایندگان مجلس را عملی در راستای تأمین منافع ملی نمی دانم.

پرچم یک کشور نماد یک ملت است و وظیفه ما است به همه ملت ها احترام بگذاریم.

همچنین غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی ، نماینده حوزه انتخابیه رشت در مجلس نیز به این اقدام نمایندگان واکنش نشان داد و با انتشار پیامی توئیتری نوشت:

«آمریکای بد عهد از برجام خارج شد! ناراحتی آنجاست که عده ای از این خروج و احتمال فشار مضاعف به ملت خوشحالند! یعنی منافع سیاسی ارجح است به منافع ملی! قطعا خدا و شهدا کمک می کنند و مشکلات به حداقل می رسد ولی سر عقل آمدن این افراد قلیل شاید هرگز رخ ندهد!»

صادق زیباکلام ، استاد علوم سیاسی دانشگاه نیز در پیامی توئیتری از اقدام نمایندگان مجلس برای آتش زدن پرچم آمریکا انتقادکرده و گفت: «این کار به مخالفان و موافقان ترامپ نشان داد که او درباره ایران سخنان بی‌راه نگفته است.»

حسینعلی امیری ، معاون پارلمانی رئیس جمهوری در مورد اقدام برخی از نمایندگان مجلس در آتش زدن برجام و پرچم آمریکا در صحن علنی مجلس و اینکه چنین اقداماتی تا چه حد با سیاست‌های کلی نظام منطبق است به پانا گفت: «اکنون در وضعی قرار داریم که همه باید با وحدت و انسجام در کنار هم قرار بگیریم و از اظهار نظرها و تصمیمات احساسی به شدت پرهیز کنیم.»

وی ادامه داد: «همه مقام‌ات در سه قوه باید صلاح نظام جمهوری اسلامی ایران را در نظر بگیرند. صحبت‌های رئیس‌جمهوری که بعد از مقام معظم رهبری عالیترین مقام رسمی کشور است، برای بیان مواضع مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران کاملا قاطع بود بنابراین همه باید در مسیر درستی حرکت کنیم و کاملا در این زمینه منطقی باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار