آمریکا برجام را ترک کرد

ترامپ: بر اساس فرمان من تحریم های بسیار قوی علیه ایران اعمال خواهد شد

تهران (پانا) – رئیس جمهوری ایالات متحده اعلام کرد که کشورش توافق هسته ای را ترک می کند.

کد مطلب: ۸۲۰۰۲۷
لینک کوتاه کپی شد
آمریکا برجام را ترک کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده امشب (به وقت تهران) 4 روز زودتر از پایان مهلت قانونی یعنی 22 اردیبهشت ماه بر خلاف موضع اتخاذ شده کشورهای اروپایی به علاوه چین و روسیه، اعلام کرد که کشورش توافق هسته ای یا همان برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام را ترک کرد خواهد کرد و به آن پایبند نخواهد بود.

دونالد ترامپ مدعی شد: «امروز می خواهم دنیا را از تلاش هایمان برای جلوگیری از ایران برای سلاح هسته ای مطلع کنم. ایران مشغول حمایت از شبه نظامیان حماس است و در طول سال ها به سفارتخانه های آمریکا حمله کرده و آمریکایی ها را گروگان گرفته و کشته است.»

ترامپ ادامه داد: «توافق هسته ای بر روی کاغذ قرار بود از آمریکا و متحدان ما در مقابل سلاح جنون حکومت ایران حفاظت کند اما توافق هسته ای به ایران برای غنی سازی هسته ای کمک کرد و آنها به آستانه ساخت بمب هسته ای رسیدند.»

او در ادامه ادعاهایش افزود که این توافق نتوانست مقابل ایران درباره اقدامات منطقه ای از جمله در سوریه بایستد.

ترامپ ادعا کرد که یک توافق هسته ای سازنده در همان زمان می توانست منعقد شود اما نشد. توافق هسته ای ایران یک افسانه را نمایش داد.

او مدعی شد هفته گذشته اسرائیل اسنادی را منتشر کرد که نشان می داد حکومت ایران چظور به دنبال سلاح رفته است.

ترانپ ادعا کرد: «این توافق هرگز منجر به صلح نشد. حتی اگر ایران هم به این توافق عمل کند باز حکومت می تواندبه آستانه تولید سلاح هسته ای برسد و اگر من اجازه دهم این توافق ادامه پیدا کند به زودی مسابقه تسلیحات هسته ای در منطقه خواهیم داشت.»

وی ادامه داد: «بازرسی ها نتوانست جرزنی های هسته ای ایران را برملا کند. توافق هشته ای نتوانست توسعه سلاح های بالستیک را بگیرد و این توافق کمک نمی کند که تلاش ایران برای حمایت از تروریسم متوقف شود.»

ترامپ مدعی شد:به دلیل همه نارسایی ها من اعلام کردم در اکتبر و در ژانویه که اگر توافق هسته ای درست نشود آمریکا در توافق باقی نمی ماند. در ماه های گذشته ما به طور گسترده با همتایان خود صحبت کردیم. با دوستان خود در خاورمیانه هم مشورت کردیم همه در عزم در جلوگیزی از ایران برای دست یابی به سلاح هسته ای متحد هستیم و من مطمئن شدیم ما نمی توانیم در چارچوب این توافق پوسیده نمی توانیم جلوی ایران را بگیریم.

وی تأکید کرد: «اعلام می کنم آمریکا از توافق هسته ای ایران خارج خواهد شد و من تا دقایقی دیگر فرمانی را امضا می کنم که تحریم ها را مجددا علیه ایران اعمال می کند و بالاترین تحریم ها را علیه ایران اعمال می کنم و هر کشوری که با ایران همکاری کند مشمول تحریم ها می شود.»

او تصریح کرد: «پیام امروز من این است که وقتی من وعده ای می دهم به آن عمل می کنم.»

ترامپ گفت: «مردم آمریکا درکنار شما ایستاده اند. بیش از 80 میلیون جمعیت ایران هرگز ایرانی ندیدند که در کنار همسایگان رو به تعالی باشد. آینده ایران متعلق به مردم ایران است. آنها سزاوار حکومتی که لایق آنها باشد هستند. رهبران ایران خواهند گفت که برای توفق جدید مذاکره نمی کنند اما آنها دنبال این خواهند بود که توافق پایدار به نفع کشور و مردم باشد داشته باشند. وقتی آنها بخواهند من آماده هستم. اتفاقات خیلی مهمی می تواند بیافتد.»

ترامپ پس از این اظهارات فرمان خود علیه ایران را امضا کرد.

توافق بر سر برنامه هسته ای ایران پس از سال ها مذاکره با روی کار آمدن محمد جواد ظریف در وزارت امور خارجه کشورمان در بیست و سوم تیرماه سال 94 حاصل شد . فرانسه، آلمان، بریتانیا، آمریکا، روسیه و چین 6 قدرتی بودند که با ایران بر سر میز مذاکره نشستند.

طرف های اروپایی حاضر در توافق اعلام کرده اند در صورت خروج آمریکا از برجام به توافق هسته ای پایبند خواهند بود.

اروپا می گوید که آمریکا هیچ برنامه ای برای بعد از خروج از برجام ارائه نداده است و تصمیم ترامپ هیچ آینده روشنی را پیش رو نمی گذارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار