مدیر کل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در شیراز خبر داد:

ورود بیش از 930 هزار دانش آموز به پایه نهم متوسطه در سال آینده

شیراز (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: مهمترین اولویت وزارت آموزش و پرورش در سال جدید، استقرار مطلوب پایه دوازدهم در دوره دوم متوسطه است.

کد مطلب: ۸۱۸۲۲۳
لینک کوتاه کپی شد
ورود بیش از 930 هزار دانش آموز به پایه نهم متوسطه در سال آینده

عباس سلطانیان در گردهمایی سالانه معاونین آموزش متوسطه ادارات آموزش و پرورش سراسر فارس ،در شیراز، گفت:سند تحول بنیادین مرجعی کامل برای همه تصمیم گیری های حوزه تعلیم و تربیت کشور است و همه ما باید برای اجرای 23 هدف عملیاتی و 131 راهکار آن، تلاش و برنامه ریزی کنیم.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: نگاه جدید وزارت آموزش و پرورش در سال جدید، تدوین برنامه سالانه با تاکید بر ارتباط موضوعی و منطقی آن با راهکارها و هدفهای عملیاتی سند تحول بنیادین است.

وی تاکید کرد: هدف ما از اجرای برنامه، دستیابی به اهدافی است که در این سند ملی برای آموزش و پرورش تکلیف شده است و برای اشراف به آن لازم است با برگزاری جلسات مختلف، نسبت به تبیین آن اقدام کنیم.

سلطانیان خطاب به معاونین آموزش متوسطه سراسر فارس، گفت: برای تدوین یک برنامه با شاخص های مورد نظر در آموزش و پرورش لازم است ،ضمن تشکیل کارگروه های تخصصی در حوزه های مختلف، تدوین برنامه با نگاه به اسناد فرا دستی ، با تاکید بر الزام کاهش تمرکز و تفویض اختیار و سپردن کارهای اجرایی به مناطق و مدارس انجام شود.

وی مشارکت دادن مدیران مدارس در تدوین برنامه را ضامن اجرای صحیح آن عنوان کرد و گفت: در نظر گرفتن ضرورت کاهش حجم و تعداد برنامه ها با تاکید بر محتوای مطلوب و اجرایی بودن آن، تلاش برای بهره گیری از ایده های نو و خلاقیت در مدیریت آموزش و پرورش،استفاده بهینه از منابع موجود با تاکید بر شعار سال ،مبنی برحمایت از کالای ایرانی در تدوین برنامه مهم است.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش ، قابل سنجش بودن برنامه را از دیگر ویژگی های مهم آن عنوان کرد و گفت:شناخت وضعیت موجود و آگاهی از مؤلفه‌های موثر در تدوین برنامه، جمع آوری اطلاعات مستند از مدارس و مناطق، بررسی روند رشد شاخص ها در مناطق و شهرستان ها نیز از دیگر الزامات تدوین برنامه است .

وی اظهار داشت: تدوین برنامه باید همراه با رصد ، نظارت، ارزیابی، پایش و دادن بازخورد باشد.

سلطانیان در ادامه با اشاره به اجرای برنامه هدایت تحصیلی برای سومین سال در پایه نهم در سال جاری، گفت:مهمترین اقدام برای کیفیت بخشی به آموزش ، اجرای صحیح برنامه هدایت تحصیلی است

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: خدمات مشاوره ای و راهنمایی ، می تواند به دانش آموزان کمک کند تا با آگاهی و شناخت در مورد توانایی، علائق، استعدادها ، امکانات موجود کشور و نیاز جامعه و همچنین آشَنایی با حرفه های گوناگون، بهترین شاخه و رشته تحصیلی را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کنند.

وی با تاکید بر جدی بودن موضوع توزیع متوازن شاخه ای و رشته ای در دوره دوم متوسطه، گفت: در سال تحصیلی جاری بیش از 63 درصد دانش آموزان دوره متوسطه دوم در شاخه نظری و بیش از 36 درصد نیز در شاخه های مهارتی فنی و حرفه ای و کاردانش مشغول به تحصیل هستند.

سلطانیان افزود: با توجه به برنامه ششم توسعه، تا سال 1400 باید 50 درصد دانش آموزان به شاخه های مهارتی فنی و حرفه ای و کاردانش هدایت شوند و لازمه آن برنامه ریزی مطلوب در این زمینه است.

وی با اشاره به استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی آینده ، گفت: مهمترین اولویت وزارت آموزش و پرورش در سال جدید استقرار مطلوب پایه دوازدهم در دوره دوم متوسطه است.

این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش، در ادامه با اشاره به کمبود نیروی انسانی ناشی از بازنشسته شدن جمعی از فرهنگیان و همچنین کمبود ردیف های جذب نیرو در این وزارتخانه، گفت: در استقرار پایه دوازدهم با چالش های متعددی روبرو هستیم و تلاش می کنید تا با هم اندیشی این موضوع را حل نماییم.

وی گفت: هم اکنون در شاخه نظری حدود 31 هزار نیرو کم داریم با توجه به خروج نزدیک به 430 هزار دانش آموز پیش دانشگاهی از نظام آموزشی و ورود بیش از 930 هزار دانش آموز پایه نهم در سال آینده ، جمعیت دانش آموزی بیش از 500 هزار نفر افزایش خواهد یافت که این مهم نیازمند اجرای تدا بیر لازم در زمینه فضا ، تجهیزات و نیروی انسانی است.

سلطانیان همچنین گفت: هم اکنون با وجود بیش از 17 هزار ردیف استخدامی ، بخشی از مشکلات موجود در زمینه نیروی انسانی کاسته می شود و مسئولین نیز پی گیری های لازم برای دریافت مجوز برای جذب نیرو را انجام می دهند و در کنار همه این موارد نیز لازم است در مناطق وشهرستان های سراسر کشور نیز پیش بینی های لازم برای رفع کمبود ها انجام شود.

وی همچنین با اشاره به برنامه های کیفیت بخشی در دوره متوسطه گفت: کیفیت بخشی یعنی دستیابی به استانداردهایی از پیش تعیین شده و پاسخ به نیازهای افراد و جامعه و کیفیت در آموزش و پرورش یعنی ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار دانش آموزان با توجه به ساحت های تربیتی موجود در سند تحول بنیادین.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: کیفیت بخشی در آموزش ،در سایه باور به انجام کار کیفی در سایه مطالعه و دانش در حوزه کاری و تغییر بینش ، ارتقاع صلاحیت های علمی و حرفه ای مدیران مدراس و همکاران و همچنین ایجاد بستر های لازم برای تحقق آن حاصل می شود.

***مساله تربیت از آموزش منفک نیست

سرپرست آموزش وپرورش فارس گفت:با اشاره به ساحت های مختلف اشاره شده درسند تحول بنیادین وسند برنامه ملی درسی کشور گفت: وجه قالب این اسناد مسایل تربیتی است

عبدالرسول احمدی افزود:مبنای کار نظام تعلیم وتربیت باید سند تحول بنیادین باشد و خروجی ومحصول آموزش وپرورش باید یک انسان هوشمند باشد که بتواند در جامعه ایفای نقش کند.

وی برآموزش مبتنی بر تفکر،خلاقیت ،مهارت وتوانمند سازی تاکید کرد و گفت: باید انسانی تربیت شود که خودکفا و دارای احساس مسوولیت نسبت به جامعه وتکالیف مذهبی وحقوق شهروندی باشد وحتی به پیرامون خود مانند محیط زیست نیزحساس باشد.

سرپرست آموزش وپرورش فارس اظهار داشت: دسترسی به حیات طیبه در دانش آموزان افق وچشم انداز نظام ماست که باید درحوزه آموزش وپرورش به آن توجه خاص شود

احمدی بااشاره به اینکه به دنبال تریت انسان هستیم و مباحث مربوط به علم وآموزش تنها یک وجه از جنبه های مهم تعلیم وتربیت است از متولیان آموزش خواست که به مساله تربیت نگاه ویژه ای داشته باشند ووآن را از آموزش منفک نبینند

وی رویکرد اصلی خود را توجه به نقطه نظرات دیگران وتشریک مساعی دانست وگفت: درحال تدوین مکانیزمی هستیم که همه معلمان بتوانند نقطه نظرات وپیشنهادات اجرایی خود را برای بهبود وضع موجود ارائه دهند.

احمدی همچنین گفت: آموزش وپرورش درشرایط کنونی باید با تدبیر وبا استفاده بهینه ازمنابع ومدیریت صحیح آن بتواند گوشه ای از مشکلات خود را مرتفع کند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار