رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اعلام کرد

ارتقای نرخ سواد افغانستانی‌های مقیم ایران به 62 درصد

پیشوا (پانا) - رئیس سازمان نهضت سوادآموزی از ارتقای نرخ سواد اتباع افغانستانی ساکن در ایران از 6 به 62 درصد خبر داد.

کد مطلب: ۸۱۷۹۵۴
لینک کوتاه کپی شد
ارتقای نرخ سواد افغانستانی‌های مقیم ایران به 62 درصد

علی باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در آیین آغاز دوره‌های سوادآموزی و توسعه سواد برای کودکان افغانستانی در شهرستان‌های استان تهران اظهار کرد: در سالی که اتباع افغانستانی به ایران آمدند نرخ باسوادی آنها شش درصد بود اما هم‌اکنون بر اساس سرشماری نفوس و مسکن مرکز آمار ایران این رقم به 62 درصد ارتقا پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای رسمی درصد باسوادی در افغانستان 50 درصد است ، تاکید کرد: اتباع افغانستانی که در داخل ایران زندگی می کنند به ‌طور میانگین 12 درصد سطح سوادشان از کسانی که در افغانستان زندگی می‌کنند، بیشتر است.

رئیس نهضت سوادآموزی جهل و ناآگاهی، فقر و گرسنگی و جنگ را سه پدیده آسیب زا در طول تاریخ دانست و افزود: اگر جهل و ناآگاهی باشد فقر، همزاد آن است و به دلیل فقر و جهل، جنگ نیز به وجود می‌آید.

باقرزاده ادامه داد: جنگ اساس آموزش و زیرساخت‌های اقتصادی کشورها را از بین می برد و هر جا فقر باشد دسترسی به آموزش کم است و تلاش و تعدی به حقوق دیگران برای دریافت ثروت زیاد می‌شود.

رئیس نهضت سوادآموزی با بیان اینکه رهیافت بشر آموزش است، تصریح کرد: باید به انسان‌ها آموزش دهیم که مهارت‌های پایه سواد را پیدا کنند چرا که خواندن و نوشتن ابزاری برای دستیابی به قابلیت‌ و توانایی‌ خوب زندگی کردن است.

وی ادامه داد: آموزش آداب و مهارت‌های اساسی زندگی یک سابقه طولانی دارد و همه پیامبران الهی و به‌خصوص پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) در 1400 سال پیش برای اتمام مکارم اخلاقی مبعوث شدند.

رئیس نهضت سوادآموزی سومین قلمروی آموزش، را کمک و توانمندسازی افراد برای یک اقتصاد و معیشت پایدار است ولو خرد، دانست و افزود: تنها خواندن و نوشتن، مدرک گرفتن و مدرسه رفتن منجر به یک زندگی خوب نمی‌شود و باید هم سواد و هم مهارت‌های زندگی و هم مهارت‌های شغلی در کنار هم قرار گیرند.

باقرزاده با تاکید بر اینکه دوره‌های سوادآموزی و توسعه سواد برای کودکان افغانستانی که امروز با کمک سازمان ریلیف اینترنشنال در شهرستان‌های استان تهران کلید خورده است، باید تکمیل شود یادآورشد: باید به افراد کمک کرد تا با تقویت جنبه مهارت‌آموزی یا تأمین مالی ضمانت شده ،کسب‌ و کارهای ساده و زودبازده‌ای را راه بیندازند.

رئیس نهضت سوادآموزی یکی از دلایل پایدار و اصلی افرادی که مرتکب جرم می‌شوند را اقتصاد خانواده دانست و گفت: اگر امروز مسئله‌ای تحت عنوان کودکان خارج از مدرسه داریم علت اصلی آن اقتصاد خانواده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در دولت و قبل از دستور رهبر معظم انقلاب در خصوص آموزش کودکان لازم‌التعلیم، آموزش اتباع خارجی را در مقیاس بزرگ شروع کردیم ، تصریح کرد: سالی 20 تا 24 هزار نفر از اتباع تحت پوشش سواد اموزی قرار گرفتند.

باقرزاده ، با اشاره به قرار گرفتن 27 هزار اتباع خارجی در سال گذشته ، تصریح کرد: این برنامه به‌ طور مستقیم 14 میلیارد تومان هزینه دربر داشت که 3 میلیارد تومان آن از طریق مشارکت مؤسسات بین‌المللی از جمله ریلیف اینترنشنال، «ان آر سی» و کمیساریا که برای حضور 2 هزار و 350 نفر زمینه‌سازی کرده است، تأمین‌ شده است.

رئیس نهضت سوادآموزی با بیان اینکه باید یک بسته توانمند ساز تعریف کنیم، افزود: باید کودکان خارج از مدرسه زیر 14 تا 15 سال تا حد ممکن به مدرسه متصل شوند.

باقرزاده ،تاکید کرد: این اراده جمهوری اسلامی و اراده دولت تدبیر و امید و تأکید وزیر آموزش‌ و پرورش است که آموزش حق همه شهروندان ایرانی و غیرایرانی است و از همه امکانات برای ارائه این خدمات باید استفاده کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار