استاندار فارس: فرهنگ و ادب ایران زمین بدون نام شیراز قابل تصور نیست

شیراز (پانا) - استاندار فارس، شیراز را شهر حافظ و سعدی و نماد شهر ایرانی دانست و افزود: فرهنگ و ادب ایران آنقدر با این شهر در پیوند است که واقعا نمی توان ایران و زبان فارسی را بدون شیراز و حافظ و سعدی تصور کرد.

کد مطلب: ۸۱۵۵۱۱
لینک کوتاه کپی شد
استاندار فارس: فرهنگ و ادب ایران زمین بدون نام شیراز قابل تصور نیست

اسماعیل تبادار در مراسم افتتاح جشنواره بهارنارنج و شمعدانی که همزمان با روز شیراز برپا شده است، گفت: وصف بی بدیل لسان الغیب از شیراز،همیشه ماندگار است.

وی افزود: شیراز شهر راز و نیازشهری به قدمت تاریخ ایران، مهد اندیشه های عارفانه و عاشقانه، شهری یگانه ، که تاریخی بی‌وقفه از فرهنگ و هنر و زیبایی را در خود جای داده است .

تبادار ادامه داد: ‎ شیراز شهری است اسلامی که آرامگاه ‎ شاهچراغ ،نگین سبز آن است، این زیارتگاه ‌ِمهم شیعیان، از لحاظ توریسم ِمذهبی شیراز را جزء نقاط مهم کشور قرار داده و سومین شهر مذهبی ایران ساخته است .این تربتِ مطهرِ دُردانه ی امام هفتم ،شیراز را شهر راز وجلوگاه با شکوه خداوندی قرارداده است .

استاندار فارس اظهار داشت: بهار شیراز فقط همین چندصد سال نیست که دلربایی می‌کند. ۲۵۰۰ سال پیش هم تخت جمشید به دلیل دلپذیری بهار شیراز پایتخت بهارۀ هخامنشیان شد و فرمانروایان دیگر هم تا سلسلۀ پهلوی از فیض اردیبهشت شیراز بهره می‌بردند .

وی با اشاره به نقلی از ابن بطوطه که می نویسد: «در مشرق زمین هیچ شهری از لحاظ زیبایی بازارها و باغها به پایه دمشق نمیرسد، مگر شیراز" گفت: بی‌دلیل هم نیست که "روز شیراز" درست وسط اردیبهشت - پانزدهمین روز این ماه - برگزیده شد. شیراز در اردیبهشت‌ماه، هوایی بهشتی دارد.

استاندار فارس در خصوص توصیف شیراز ادامه داد: شیراز ،علاوه بر جاذبه های تاریخی وطبیعی و باغات دلگشا ،ارم وعفیف آباد .. مهد پرورش بزرگانی همچون

ملاصدرا ، سعدی و حافظ ،است، شیراز به القاب زیبایی چون دارالفضل ، دارالسلام، دارالمُلک ، دارالعلم و ..... ملقب است .

شیرازاز جمله قطب های علمی بسیار مهم و تاثیرگذار در ایران بوده و هست وجود بزرگترین اندیشمندان ، حکما ، فقها ، طبیبان و هنرمندان، گواه این موضوع است و به حق ، شایسته است که شیراز را دارالعلم بنامیم وبه عنوان نمونه می توان به ملاصدرایا صدرالمتألهین شیرازی در فلسفه، ابن مُقله درخوشنویسی، حسین بن منصور بیضاوی (حلاج) در عرفان، ابن مقفع در زبان وادبیات عرب ، سیبویه در نحو عربی ، میرزا محمدصالح و محمدجعفر ادیب شیرازی بنیانگذاران مطبوعات در ایران . و‌میرزا جهانگیرخان شیرازی «صور اسرافیل» اولین شهید مطبوعات ایران اشاره کرد.

علاوه بر اینها، مدارس علمیه و مساجد شیراز همچون مدرسه خان ومدرسه قوام ومسجد جامع عتیق و مسجد نو و .. در حوزه دین ،توانسته اند بزرگانی را به جهان فقه و علم عرضه نمایند .

در بلدیه و عمران شهری؛شیراز پس از تبریز (در سال ۱۲۸۷) و تهران (در سال ۱۲۸۹) سومین شهر ایران است که در سال ۱۲۹۶ خورشیدی، نهاد شهرداری در آن تأسیس شد .

استاندار فارس اظهار داشت: شیرازاز نظر دارا بودن ابنیه و آثار تاریخی ،جاذبه‌های اکوتوریستی ،حیات وحش و جلوه‌های طبیعی منحصر به فرد است ولی سوال این است که آیا متناسب با این قابلیتها توانسته ایم از این داشته ها بهره ببریم؟

شیراز که زمانی مهد فرهنگ، هنر، معماری و شعر فارسی بود آیا امروز آن گذشته و پیشینه را حفظ کرده و ارتقا داده است ؟

آیا در این راستا ماتوانسته ایم کار قابل توجهی انجام دهیم؟

وی ادامه داد: شیراز امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز به مناسب سازی فضا متناسب با ساختار و قابلیتهای فرهنگی و معماری و شهرسازی دارد.

وی از عموم مردم خواست تا با کمک هم خشت های تاریخ و فرهنگ ملی مان را از گزند حوادث زمان حفظ کنیم و با تعیین استراتژی مناسب از نظر زیباسازی، سرسبزی و سایر خدمات و همچنین گردشگری، راهبردهایی برای توسعه ی همه جانبه ی شهر شیراز با نگاه به موقعیت و آثار تاریخی، فرهنگـی، هنـری و ادبـی آن که ظرفیت تبدیل شدن به یکی از بزرگترین مراکز توریستی در سطح بین المللی را داراسـت ،ترسیم کنند و از این رهگذر برای حفظ پیشینه و ارتقای آینده ی شیراز گامی برداشته شود .

وی در پایان وصف شیرازِمینو طراز را از زبان حسن امداد بیان کرد:

اگر پارس این سان پر آوازه است/ وُرا شهر شیراز ،شیرازه است/ بهشت برین است شیراز من/ چو خفته است آن جا بسی راز من

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار