در حاشیه نشست هیأت دولت در پاسخ به پانا

واعظی: مردم باید اطمینان داشته باشند که از اطلاعات آنها در پیام‌رسان داخلی حفاظت می‌شود

تهران (پانا) - رئیس دفتر رئیس جمهوری تاکید کرد دولت نمی خواهد بگوید کسی حق ندارد از پیام‌رسان خارجی استفاده کند و به همین دلیل تعداد زیادی از پیام‌رسان‌ها اکنون در دسترس قرار دارد.

کد مطلب: ۸۱۴۴۵۶
لینک کوتاه کپی شد
واعظی: مردم باید اطمینان داشته باشند که از اطلاعات آنها در پیام‌رسان داخلی  حفاظت می‌شود

سیدمحمود واعظی در حاشیه جلسه هیأت دولت که در محوطه حیاط دولت (امروز 29 فروردین ماه) برگزار شد در جمع خبرنگاران در واکنش به اظهار نظر حسینعلی حاجی دلیگانی،نماینده شاهین‌شهر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مبنی بر مانع شدن رئیس‌جمهوری از فیلترشدن تلگرام داشته است، گفت:‌ «آقای حاجی دلیگانی حرف‌های مختلفی می‌زند که خیلی از آنها پایه و اساسی ندارد و این موضوع نیز یکی از آنهاست‌.»

وی در مورد حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی از سوی دولت گفت: «موضوع حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی موضوع جدیدی نیست و همواره مطرح بوده و سال گذشته نیز که بنده وزیر ارتباطات بوده‌ام یکی از اولویت‌ها و سیاست‌هایم همیشه حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی بوده است و خوشبختانه این حمایت‌ها اکنون در حال نتیجه دادن است.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری افزود: «در دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی کار بسیار دقیقی صورت گرفته است و از حدود 20 پیام‌رسانی که در داخل کشور وجود دارد پنج مورد از آنها را انتخاب کرده و گفته‌اند که این پیام‌‌رسان‌‌ها پیام‌رسان‌هایی هستند که عملا پلت فرم و چارچوب لازم را دارند و نام آنها را نیز اعلام کردند.»

واعظی گفت: «طبیعی است که این پنج مورد اعلام شده و شما نیز از آنها اطلاع دارید بنده نیز پس از اعلام، آنها را بررسی کردم و دیدم که انتخاب درستی بوده است و این پیام رسان‌ها بهتر از بقیه هستند.»

وی افزود: «ما به عنوان دولت نمی خواهیم بگوییم که کسی حق ندارد از پیام‌رسان خارجی استفاده کند و به همین دلیل تعداد زیادی از پیام‌رسان‌ها اکنون در دسترس قرار دارد.»

وی افزود: «ممکن است پیام‌رسانی در رابطه با مسائل امنیتی اشکالاتی ایجاد کند که در جایگاه خود شوراها‌، مراجع آن در مورد آن تصمیم می‌ گیرند.اکنون متخصصین ما توانسته‌اند 5 پیام‌رسان خوب تولید کنند و خوشبختانه آنها متعلق به بخش خصوصی هستند و خود شما می‌توانید در این زمینه تحقیق کنید.»

دولتی‌هایی که پیام رسان خارجی دارند به داخلی منتقل می‌شوند

واعظی ادامه داد: «اکنون که پیام‌رسان‌هایی با این توانمندی در داخل کشور وجود دارد و اکثر نیازمندی‌های داخلی را برطرف می‌کند توصیه می‌کنیم که برویم و از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنیم و امروز نیز در مورد این موضوع در دولت بحث شد و پیشنهادهایی مطرح شد که استفاده از این پیام‌رسان‌ها را در هیات دولت از خودمان آغاز کنیم و کسانیکه در پیام‌رسان‌های خارجی حضور دارند به پیام‌رسان‌های داخلی منتقل کنیم.»

وی در مورد اینکه آیا ادارات دولتی نیز شامل این طرح هستند گفت‌: «بله سال 93 دستورالعملی را به ادارات دولتی‌، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها ابلاغ کردیم که هیچ فعالیت دولتی نباید از طریق پیام‌رسان‌های خارجی انجام شود و این بار حتی به مسئولان نیز توصیه کردیم که در صورت فعالیت در پیام‌رسان‌های خارجی فعالیت خود را به پیام‌رسان‌های داخلی منتقل کنند.»

از اطلاعات مردم حفاظت می‌شود

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوال پانا مبنی بر اینکه عده‌ای از مردم نگران امنیت اطلاعاتشان در پیام‌رسان‌های داخی هستند دولت برای رفع این نگرانی چه اقداماتی را انجام داده است؟ افزود: «از ابتدای دولت یازدهم همواره شخص آقای رئیس‌جمهوری و زمانیکه بنده وزیر ارتباطات بودم و همچنین وزیر اطلاعات و سایر وزرایی که امکانات در اختیارشان بود همواره اعلام کردند که یکی از شعارهای آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و 96 حقوق شهروندی و حریم خصوصی مردم است و نه تنها در شبکه‌های اجتماعی بلکه در همه زمینه‌ها این حقوق باید رعایت شود.»

وی ادامه داد: «اکنون مگر اطلاعات شخصی شما در تلفن همراهتان وجود ندارد و بسیاری از اطلاعات شما در تلفن ثابت منزلتان نیست؟ در اینترنت نیز چنین است، سوال اینجاست که همه این اطلاعات را چه کسی محافظت می‌کند. بخش کوچکی از اطلاعات در شبکه اجتماعی وجود دارد، همه اطلاعاتی که شهروندان ما دارند می‌تواند در اختیار دولت باشد اما به هیچ وجه دولت اجازه نمی‌دهد که خود و یا جای دیگری (نهاد دیگری) به این اطلاعات دسترسی پیدا کند مگر از طریق مراجع قضایی که خود فرد نیز از ان آگاه می‌‌شود.»

واعظی گفت:‌ «نکته دیگری که در این موضوع اتفاق افتاد فتوای مقام معظم رهبری در این زمینه بود که اکنون بر همه ما واجب است و اکنون هیچ دستگاه و فردی در هر جایی که کار می‌کند بر اساس فتوای مقام معظم رهبری اجازه و حق استفاده از اطلاعات شخصی دیگران را ندارد و اعتقادمان بر این است که اگر دیدیم لازم است که این اتفاق بیفتد باید این موضوع را در مجلس مطرح کنیم که برای همه این موضوع امکانپذیر باشد.»

وی افزود: «کسانی که به این موضوع دامن می‌زدند که مردم ما نسبت به پیام‌رسان‌های داخلی و دولت بی اعتماد باشند تا در فضای مجازی داخلی نباشند آنچه که دولت همواره در طول 5 سال فعالیت خود بر آن تاکید داشته است فتوای مقام معظم رهبری است و به عقیده بنده این کلام آخر است و همه کارمندان دولت در بخش‌های مختلف قوه قضائیه ،‌نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات واجب است که این موضوع را رعایت کنند.»

رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به سوال دیگر پانا مبنی بر اینکه مردم می‌توانند با اعتماد از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنند گفت: «این اطمینان خاطر باید در مردم حتما وجود داشته باشد که اطلاعاتشان حفاظت خواهد شد.»

واعظی در پاسخ به پانا مبنی بر اینکه آیا دولت تصمیمی برای فیلتر تلگرام دارد یا خیر، اظهارکرد: «مسئول پاسخگویی به این سوال آقای جهرمی هستند. به مسئولین مربوطه خواهم گفت که به خبرنگاران پاسخ دهند.»

ارز متعلق به همه ملت ایران است و باید از آن استفاده بهینه شود

وی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند که ارز مسافرتی جوابگوی نیازهای آنها نیست و تنها یکبار پرداخت می‌شود گفت: «این ارز متعلق به همه ملت ایران است و باید از آن استفاده بهینه شود. وقتی شورای پزشکی تایید کند که کسی بیمار است و برای بیماری می‌خواهد از کشور خارج شود، دولت ارز آن را تامین می‌کند. اگر مردم برای تفریح و یا دیدن فرزندانشان می‌خواهند از کشور خارج شوند که آن هم یک بار در سال اتفاق می‌افتد ارز به آنها برای یکبار پرداخت می‌شود.»

کسانی هستند که عادت کرده‌اند تمام تعطیلاتشان را به خارج بروند خب نروند

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: «اما کسانی هستند که عادت کرده‌اند تمام تعطیلاتشان را به خارج بروند خب نروند. البته نمی‌خواهم بگویم نروند می‌خواهم بگویم وقتی کسی می‌خواهد از ارز همه ملت ایران این چنین استفاده کند، ما باید قوانینی بگذاریم که این ارز به همگان تعلق پیدا کند.»

واعظی ادامه داد: «البته ما سعی کرده‌ایم تمام کسانی که نیاز به ارز دارند را در تصمیم‌گیری‌هایمان مدنظر قرار دهیم. کارگروه مربوطه مرتب جلسه برگزار می‌کنند. اگر در آینده به موارد جدیدی برخورد کردیم که مردم نیاز به ارز دولتی دارند حتما آن‌ها را هم در نظر خواهیم گرفت. بنای ما بر این است که همه نیازمندی‌های معقول و قانونی مردم برآورده شود تا نیاز نباشد برای خرید ارز به خیابان بروند.»

وی یادآور شد: «تلاش خواهیم کرد تا تکلیف سرمایه‌گذاران، واردکنندگان‌‌، بیماران و همه اقشاری که نیازمند ارز دولتی هستند در تصمیم‌گیری‌هایمان معلوم باشد. در گذشته برای برخی از اقلام ارز مبادل‌های با نرخ 3700 می‌دادیم و مابقی در خیابان ارز می‌خریدند. حالا با این تصمیم‌گیری‌ها خیلی از اجناس ارزان خواهد شد. کسی که تا پیش از این ارز گران تا 4700 می‌خریده، الان ارز 4200 تومان دریافت می‌کند خیالش راحت است که مبادلاتش از طریق بانک انجام می‌شود و از طریق صرافی های غیرمعتبر انجام نمی شود، البته برخی از صرافی‌ها صرافی‌های معتبری هستند.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری افزود: «بر اساس تصمیم جدیدی که دولت در مورد ارز گرفته است جا دارد من از بسیاری از رسانه‌ها، صدا و سیما، مجلس، قوه قضائیه و همچنین نهادهایی که پشت این تصمیمات هستند، تشکر ‌کنم و امیدوارم بتوانیم تصمیماتمان را درست اجرایی کنیم.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا عرضه ارز 4200 تومانی عملیاتی شده است یا خیر چون عده‌ای گلایه دارند که هنوز نمی‌توانند این ارز را برای واردات به دست بیاورند گفت:‌ «بله عملیاتی شده است و اگر جایی با ارائه ارز بالاتر از 4200 تومان روبرو شدند، به سازمان تعزیرات خبر دهند، چرا که حتما با آن‌ها برخورد خواهد شد.»

واعظی با بیان اینکه ثبت سفارشات ارزی در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود، گفت: «در کنار فعالیت‌های این وزارتخانه، بانک‌ها مامور شدند تا ارزها را به متقاضیان پرداخت کنند. هیچ کمبود ارزی نداریم و کارها به خوبی انجام می‌شود. آنچه که الان اتفاق افتاده است،‌ ساماندهی ارز است. ممکن است برخی از شعبه های بانک‌ها هنوز خوب توجیه نشده باشند، وگرنه سیاست‌ها به خوبی اتخاذ و دستورالعمل‌هایش اعلام شده است.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفت: «تاریخ سفر رئیس‌جمهوری فرانسه به ایران مشخص نشده است و وقتی به برنامه سفر رئیس جمهور روحانی نزدیک شدیم، آن را اعلام خواهم کرد.»

اطلاعی در مورد کاوه مدنی ندارم

واعظی درباره چگونگی استعفای کاوه مدنی از معاونان سازمان محیط زیست، اظهارکرد: «من راجع به ایشان اطلاعی ندارم و باید از کسی که مطلع است سوالتان را بپرسید، ولی می‌توانم بگویم که دو تابعیتی در دولت نداریم. لحظه‌ای که مطلع شویم دو تابعیتی در دولت وجود دارد، در لحظه اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اظهارکرد: «هنوز تصمیمی برای فیلتر شدن شبکه‌های مجازی گرفته نشده است. نباید طوری صحبت کرد که گویی این تصمیم اجرایی شده است. تلگرام یک شبکه از شبکه‌های موجود در فضای مجازی است. آقای جهانگیری تصمیم گرفته است که از تلگرام خارج شوند و این تصمیم خودشان است. براساس حقوق شهروندی الان خودمان تصمیم گرفته‌ایم که از فضای تلگرام خارج شویم.»

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در رابطه با موضوع واگذاری‌ها، گفت: «اعتقاد دولت بر این است که تمام کارهایی که مردم و بخش خصوصی می‌توانند انجام دهند و در حال حاضر در دست دولت است به آن‌ها، واگذار شود. روز دوشنبه گزارشی که دکتر کرباسیان ارائه کردند دیدم. در این گزارش آمده است که بانک‌ها این واگذاری‌ها را شروع کرده اند. دکتر ربیعی هم گزارشی اعلام کردند که شصتا و تامین اجتماعی هم واگذاری‌هایشان را آغاز کرده‌اند.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در پایان گفت: «دولت به جد اعتقاد دارد که واگذاری‌ها باید انجام شود و این موضوع را از خودش شروع کرده است. دکتر روحانی درباره این موضوع با مقام معظم رهبری صحبت کردند و ایشان هم تایید کردند. در مورد این که نیروهای مسلح هم این کار را انجام دهند یا نه، باید گفت که ساز و کار نیروهای مسلح کمی متفاوت از دولت است. ما امیدوار هستیم این خط و نهضتی که در دولت شروع شده است، به سایر نهادها و قوا تسری پیدا کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار