در گفت‌وگو با پانا:

بخشی ، کارشناس مسائل اقتصادی :‌ راه اندازی بورس ارز مناسب‌ترین گزینه برای پاسخگویی به نیازهای ارزی است

تهران (پانا) - کارشناس مسائل اقتصادی می‌‌گوید راه حل ایجاد ثبات درازمدت در بازار ارز، راه‌اندازی بورس ارز به عنوان مناسب‌ترین گزینه  است  که نه تنها پوشش نوسانات نرخ ارز را به دنبال خواهد داشت‌، بلکه به وسیله ابزارهایی که در بورس ارائه می‌شود، می‌توان ریسک  نوسانات نرخ ارز را نیز مهار کرد.

کد مطلب: ۸۱۳۹۲۶
لینک کوتاه کپی شد
بخشی ، کارشناس مسائل اقتصادی :‌ راه اندازی بورس ارز مناسب‌ترین گزینه برای پاسخگویی به نیازهای ارزی است

لطفعلی بخشی در گفت‌وگو با خبرنگار پاناعنوان کرد: مجموعه دستورالعمل‌های چندگانه بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز تسکین‌های موقت است که البته چاره‌ای جز اتخاذ آن وجود نداشته است.

وی ادامه داد: ثبات درازمدت بازار ارز به طرح جامعی نیازمند است و اگرچه نکات مناسبی در پیش‌بینی های بانک مرکزی برای بازار ارز وجود دارد اما مواردی نیز وجود دارد که حتما باید گنجانده شود به طور مثال پرداخت 500 یورو ارز برای سفر به کشورهای همسایه برای مسافران ناکافی است و ممکن است فردی بخواهد بیش از این ارقام درسفر هزینه کند.

برای پرداخت بدهی ارزی شرکت‌ها تدبیری اندیشیده نشده است

بخشی خاطرنشان کرد: همچنین شرکت‌هایی هستند که بدهی ارزی دارند و در دستورالعمل‌های بانک مرکزی برای آن چاره‌ای اندیشیده نشده است.

وی اضافه کرد:‌ با شرایط پیش آمده ایجاد بورس ارز در کشور ضروری است تا هرکس به هر میزان که نیازدارد بتواند نیازهای ارزی خود را تامین کند به این دلیل که نیازهای ارزی در میان فعالان اقتصادی وجود دارد که در بروکراسی اداری نمی‌گنجد و با تشکیل بورس ارز تمام نیازهای ارزی برای هرکس و به هرمیزان که مورد نیاز است قابل تامین خواهد بود.

کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: به دلیل محدودیت منابع ارزی بانک مرکزی برای ارایه ارز به فعالان اقتصادی براساس محدودیت‌ها تصمیم می‌گیرند و شاید به تمامی نیازهای واقعی فعالان توجه نشود.

وی اضافه کرد: دست بانک مرکزی برای پاسخگویی به همه نیازها باز نیست و باید مکانیسمی ایجاد شود تا بتوان از طریق آن همه نیازها را برطرف کرد و با ایجاد بورس ارز افرادی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند می‌توانند ارز خود را در این بورس عرضه کنند و هدایت ارز به داخل کشور نیز موثر خواهد بود.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه پیش‌نیاز راه‌اندازی این بازار وجود ارز تک‌نرخی است ، تصریح کرد:‌ با گذشت حدود ۲ سال از مصوبه تاسیس بورس ارز در شورای عالی بورس، همچنان عملیاتی شدن و راه‌اندازی این بازار به مرحله اجرا تبدیل نشده است.

بخشی خاطرنشان کرد:‌ ایران تبادلات بسیاری با کشورهای منطقه دارد و نمی‌توان به یکباره این تبادلات را محدود کرد.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: دولت نگران عدم کنترل نرخ ارز در بورس ارز است به همین دلیل با وجود طرح چندین ساله آن وارد مراحل اجرایی نشده است.

باید چاره‌ای برای صادرات بدون انتقال ارز انجام داد

بخشی با اشاره به الزام به ثبت سفارش برای تمامی کالاها خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور سالهاست که شیوه دیگری داشته و نمی‌توان یک شبه ان را تغییر داد و ممکن است برخی تجار به انتقال ارز بخواهند که کار تجاری خود را به انجام برسانند.

وی اضافه کرد:‌ یکی از راههای صادرات کشور صادرات بدون انتقال ارز است اما الزام به انتقال ارز برای تمامی کالاها محدودیت‌هایی را در کار تجار ایجاد می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار