درگفت‌وگو با پانا:‌

عمادزاده، کارشناس مسائل اقتصادی:‌ سفته‌بازی زمانی از ارز دور می‌شود که سفته‌بازان انگیزه‌ای برای ماندن در بازار نداشته باشند

تهران (پانا)- کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است به دلیل آنکه فاصله ارز مبادله‌ای و نرخ 4200 تومانی ارز فاصله اندکی است نمی‌تواند تاثیر زیادی در گران شدن کالاهای مصرفی خانوارها داشته باشد.البته می تواند اندکی واردات را گران کند اما جای نگرانی برای گران شدن کالاهای اساسی با یکسان‌سازی نرخ ارز وجود ندارد.

کد مطلب: ۸۱۳۶۷۳
لینک کوتاه کپی شد
عمادزاده، کارشناس مسائل اقتصادی:‌ سفته‌بازی زمانی از ارز دور می‌شود که سفته‌بازان انگیزه‌ای برای ماندن در بازار نداشته باشند

مرتضی عمادزاده درگفت‌وگو با پانا اظهار کرد: مجموعه اقدامات بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز در صورتی موفق خواهد بود که بانک مرکزی بتواند شرایط را به گونه‌ای مدیریت کند که عرضه و تقاضای واقعی در بازار منجر به معاملات ارزی شود.

عمادزاده خاطرنشان کرد:‌ سفته‌بازی زمانی از بازار ارز دور خواهد شد که اقدامات ارزی بانک مرکزی منجر به آن شود که دلالان و واسطه‌گران انگیزه‌ای برای ماندن در این بازار نداشته باشند و نیاز متقاضیان واقعی بازار ارز برآورده شود یعنی خریداران مواد اولیه، تکنولوژی و ماشین‌آلات، دانشجویان، بیماران و تمامی افرادی که ارز را برای مصرف نیاز دارند بتوانند ارز مورد نیاز خود را تامین کنند، به طور قطع در چنین شرایطی کشور قادر خواهد بود از وضع بحرانی کنونی خارج شود.

کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد:‌ اگر دولت قادر باشد خریدهای بدون نیاز واقعی را کنترل کند اقتصاد نیز از آثار مثبت آن بهره خواهد برد.

تامین ارز از سیستم بانکی به شفافیت اطلاعات کمک می‌کند

وی اضافه کرد: شفافیت بازار نیز موضوع دیگری است و تامین نیازها از طریق سیستم بانکی به شفافیت اطلاعات کمک می کند البته باید مراقب بود که از بروز قاچاق جلوگیری شود.

عمادزاده خاطرنشان کرد: اگر دستورالعمل‌های چندگانه بانک مرکزی که این روزها منتشر شده است به درستی اجرا شود می‌توان امیدوار بود که موضوعات کنونی حل شود و البته منابع ارزی لازم برای مدیریت بازار را نیز در اختیار داشته باشد.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد:‌ بانک مرکزی باید برای یکسان‌سازی نرخ ارز پیش از این اقدام می‌کرد و در دو سال گذشته نیز بارها در اظهار نظر مقامات در مورد تک نرخی شدن ارز صحبت شده بود اما هیچ گاه به مرحله اجرا در نیامد.

وی اضافه کرد:‌ البته یکسازی‌سازی نرخ ارز نیازمند در اختیار داشتن منابع است تا هر کسی نیاز واقعی به ارز داشت بتواند در صورت ثبت سفارش گشایش ال سی انجام داده و خرید خود را انجام دهد.

عمادزاده تصریح کرد:‌ اگر این درایت زودتر اتفاق افتاده بود، می‌توانست از بروز نوسان‌های زیاد جلوگیری کند.البته نقدینگی سرگردان و منابع سازمان‌های پولی و اعتباری غیرمجاز که از این سیستم خارج شد در بروز نوسان‌های نرخ ارز موثر بوده است.

کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد:‌ ارزهای کالاهای طبقات ده گانه که در سبد مصرفی خانوار نیز هستند از همان ابتدا ارز خود را دریافت می‌کردند و به دلیل آنکه فاصله ارز مبادله‌ای و نرخ 4200 تومانی ارز فاصله اندکی است نمی تواند تاثیر زیادی در گران شدن کالاهای مصرفی خانوارها داشته باشد. البته می تواند اندکی واردات را گران کند اما جای نگرانی برای گران شدن کالاهای اساسی با یکسان‌ سازی نرخ ارز وجود ندارد.

وی اضافه کرد:‌ به دلیل نبود مکانیسم‌های نظارتی مناسب اغلب کالاهایی که از ارز مبادله ای استفاده می کردند متناسب با آن نرخ ارز کالا را به دست مصرف کننده نمی‌رساندند بنابراین کنترل دولت می تواند در جلوگیری از افزایش قیمت ناگهانی قیمت‌ها موثر باشد.

انتظارات مردم برآورده شود 20 میلیارد دلارارز خانگی به بازار وارد می‌شود

عمادزاده اظهار کرد: اگر انتظارات مردم برآورده شود 20 میلیارد دلار ارزخانگی وارد بازار خواهد شد و خود به خود در تعادل‌بخشی به بازار موثر خواهد بود.

وی افزود:‌ مردم هنوز به این باور نرسیده اند که بازار آرام می‌شود یا به آرامش خواهد رسید و البته در روزهای اخیر اجازه معاملات ارزهای خانگی وجود ندارد مگر آنکه با نرخ 4200 تومان عرضه شود.

ناهید شمشیری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار