در گفت‌وگو با پانا

بهادری، نماینده مردم ارومیه در مجلس مطرح کرد: کاهش تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته

ایران با ترکیه برای انتقال آب دریاچه وان به ارومیه در حال مذاکره است

تهران (پانا) - نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرایط دریاچه ارومیه سال به سال نامناسب‌ترمی‌شود، از کاهش تراز دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته خبر داد.

کد مطلب: ۸۱۲۳۹۸
لینک کوتاه کپی شد
بهادری، نماینده مردم ارومیه در مجلس مطرح کرد: کاهش تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته

هادی بهادری در گفت‌وگو با پانا درباره آخرین وضع دریاچه ارومیه در سال 97 گفت: هم اکنون دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته وضعیت مطلوبی ندارد و بدتر هم شده است. تراز سطح آب دریاچه هم اکنون به 1270.74 سانتی متر از سطح دریا رسیده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۲ سانتی متر و نسبت به میانگین دراز مدت ۴ متر کاهش نشان می‌دهد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: لایروبی رودخانه‌ها از جمله اقداماتی است که در طول دولت یازدهم برای احیای دریاچه ارومیه صورت صورت گرفت و سعی شد آب‌های سطحی به سمت دریاچه ارومیه هدایت شود. علاوه بر این در این مدت سعی شده پساب فاضلاب تصفیه شده به سمت دریاچه سرریز شود. البته هنوز بسیاری از برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه به نتیجه نرسیده و در دست انجام است.

وی با اشاره به موضوع مطرح شده درباره انتقال آب دریاچه وان به دریاچه ارومیه گفت: هم‌اکنون مذاکرات ایران با دولت ترکیه برای این موضوع در حال انجام است تا ببینیم که دولت ترکیه اجازه انتقال آب می‌دهد یا خیر.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین درخصوص اجرای ناقص طرح‌های مربوط به کشاورزی در ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز گفت: در موضوعات مرتبط با کشاورزی ضعیف عمل شده است. وزارت جهاد کشاورزی هنوز به شیوه‌های قبل از دوران خشکسالی عمل می‌کند. متأسفانه موضوع دریاچه ارومیه جدی گرفته نشده است چرا که هنوز توسعه باغات، تبدیل اراضی دیمی به آبی دارد و حفر چاه‌های غیرمجاز همچنان ادامه دارد. بنابراین وزارت جهاد کشاورزی باید نسبت به موضوع با جدیت ورود کند.

بهادری در ادامه با اشاره به انتقال آب بین حوضه‌ای به منظور احیای دریاچه ارومیه گفت: در بخش جنوبی دریاچه اقداماتی برای انتقال آب بین حوضه‌ای انجام شده است. در واقع تونلی حفر می‌شود که محدوده پیرانشهر- نقده است و آب رودخانه «گلاس» به سمت دریاچه ارومیه هدایت منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین راهکار احیای دریاچه ارومیه تغییر الگوی کشت است، گفت: در استان آذربایجان غربی با کاهش بارندگی‌ها نسبت به متوسط دراز مدت روبرو هستیم که باید تغییرات جدی در حوزه آبریز از جمله تغیر الگوی کشت انجام شود.

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی درباره تأمین آب مورد نیاز دریاچه ارومیه در طرح‌های انتقال آب گفت: باید چگونگی پرداخت هزینه‌های این طرح‌ها بررسی شود و این موضوع به توافق دولت در حوزه بین المللی بستگی دارد.

آخرین وضعیت دریاچه ارومیه در روز نوزدهم فروردین ماه سال 97

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار