درگفت و گو با پانا

پوران درخشنده: موسیقی نواحی ایران یک موسیقی غنی است

تهران(پانا) - پوران درخشنده کارگردان سینمای ایران از تاثیر و جایگاه موسیقی در زندگی خود، علاقه به موسیقی کلاسیک و آثار هنرمندانی چون ویوالدی، باخ، بتهوون و شگفتی های موسیقی نواحی ایران سخن می گوید.

کد مطلب: ۸۱۲۱۱۵
لینک کوتاه کپی شد
پوران درخشنده: موسیقی نواحی ایران یک موسیقی غنی است

درخشنده در گفت‌و‌گو با خبرنگار پانا، درباره موسیقی و اهمیت آن در زندگی خود گفت: مگر بدون موسیقی هم می شود زندگی کرد، موسیقی آرامش دهنده است و به بیشتر شدن تمرکز کمک می کند و خیلی اوقات حتی به کسی که مشغول نوشتن فیلمنامه است نیز کمک می کند تا یک دریچه تازه ای برایش باز شود نسبت به آن چیزی که دارد به آن فکر می کند و می خواهد راجع به آن بنویسد و صحنه ای را طراحی کند.

وی افزود: به نظر من موسیقی به قدری وسعت حرکت دارد که می تواند در بدترین لحظه ها به بهتر شدن حال آدم کمک کند. خیلی اوقات زمانی که من احساس می کنم خیلی عصبی ام و یا خسته ام و از همه چیز بریده ام وقتی موسیقی ای را که دوست دارم گوش می دهم آرامش می گیرم و احساس می کنم انرژی دوباره گرفته ام و می توانم دوباره بلند شوم و به کارهایم رسیدگی کنم. فکر می کنم هر زمانی که انسان در خود سقوط می کند و انرژی اش را از دست می دهد موسیقی کمک می کند از نو زنده شود و حرکت کند. موسیقی به لحاظ روحی و روانی بسیار تاثیرگذار است و آرامش بخشی و حرکت و تمرکز و معنا بخشیدن آن به خیلی از لحظات زندگی به آن جایگاه ویژه بخشیده است. زمانی که همه چیز سکوت می کند موسیقی آغاز می شود.

این کارگردان سینمای ایران اظهار کرد: من موسیقی کلاسیک را خیلی دوست دارم و حالم با آن خیلی بهتر می شود. وقتی قطعاتی از آهنگسازان بزرگ را می شنوم و به طور مثال قطعاتی از ویوالدی، باخ یا بتهوون را گوش می دهم حسی را که در آن لحظه آن هنرمندان داشته تجسم می کنم و حال بهتری پیدا می کنم. موسیقی به روح انسان کمک می کند و به خاطر وجود همین ابعاد روانی، این توانایی را دارد خیلی اوقات تنهایی آدم ها را پر کند.

وی از علاقه خود به موسیقی نواحی ایران سخن گفت و بیان کرد: موسیقی نواحی ایران یک موسیقی غنی است. شما از شرق تا غرب و شمال تا جنوب هر نقطه ای را که نگاه می کنید برای خودش یک دنیایی است موسیقی این مناطق نیز این قابلیت را دارد، مثل طبیعت ایران که وقتی نگاه می کنید در یک زمان مشخص چهار فصل را در خودش گنجانده است و این تنها یک طبیعت نیست ریتم زندگی، فرهنگ و آداب و رسوم آن منطقه است. وقتی به واگویه ها گوش می سپاریم و هرچه که می بینیم و لمس می کنیم، تمام آن ها و این لالایی ها همه یک جور هویت ملی ما را رقم می زند و از آن ها سخن می گوید. هر منطقه یک تابلو است که وقتی این تابلوها را کنار هم قرار می دهیم تصویری از بودن ما و فرهنگ ما را نشان می دهد و در هر گوشه استواری و قامت برافراشته و اراده و معنای اصیل این مردم و فرهنگ را در موسیقی همان منطقه می توانید بینید.

کارگردان فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» ادامه داد: به نظر من موسیقی نواحی ایران بی نظیر است. من وقتی به موسیقی لرستان گوش می دهم احساس می کنم اگر یک گوشه ای از ایران یک اتفاق برای آن رخ دهد تمام این آدم ها آنجا سد می شوند و محافظت می کنند از هر اتفاقی که می تواند تهدیدی برای مردم کشورشان باشد، موسیقی تمامی این حس ها را القا می کند. موسیقی دیگر نواحی ایران نیز همین گونه است و همین حس اقتدار را تداعی می کند. باز به عنوان مثال موسیقی آذری ما با تمام حس زیبای خود عشق را انتقال می دهد، زمانی که نوازنده های عاشیق لار این چنین با عشق و هنرمندانه می نوازند چه حسی می توان گرفت جز تمامی حس های ناب و بکر که تنها با گوش سپردن به آن نغمه ها تداعی می شود.

وی ادامه داد: خیلی از افرادی که موفقیت هایی در زندگی کسب کرده اند می بینید که با موسیقی عجین بوده اند و حتی کلام شان نیز آهنگین و همراه با موسیقی است. این از تاثیرات موسیقی بر زندگی و روح و روان آن ها بوده است، به نظر من موزیسین های هر خطه از ایران زمین هیچگاه کمر خم نمی کنند و همیشه استوار می مانند چراکه سازهای شان را همیشه در آغوش داشته اند و همراه با طبیعت ان را از صمیم قلب حس کرده اند و نواخته اند، می توان عشق و معرفت را در آن ها دید. موسیقی بوشهر را نگاه کنید که با دریا چه می کند، ماهی ها، صیاد ها، آدم هایی که یک زار و بیماری از بدن آن ها خارج می شود همه را با موسیقی تبدیل به یک تصویر ناب می کند که با شنیدن آن لذت دو چندان می بریم و باز هم به هویت ایرانی پی می بریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار