در فصل بهار

کارشناس اداره منابع طبیعی کاشان: گونه‌های گیاهی مرتع‌ها را نچینیم

کاشان (پانا) - کارشناس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری کاشان گفت: با توجه به رویش گیاهان عرصه‌‏های طبیعی در فصل بهار، شهروندان علاقه‌مند به طبیعت گردی، از چیدن سودجویانه و نابود کردن گونه‌‏های مختلف گیاهی در مرتع‌های طبیعی اطراف شهرها و روستاها خودداری کنند.

کد مطلب: ۸۱۰۰۹۲
لینک کوتاه کپی شد
کارشناس اداره منابع طبیعی کاشان: گونه‌های گیاهی مرتع‌ها را نچینیم

علی خالویی نوش آبادی در گفت‌وگو با پانا کاشان، اظهار کرد: کاهش شدید بارش های زمستان در سال‌های اخیر و پیش‌بینی نبود بارش‌های مناسب بهاری و همچنین خشکیدگی شایع گونه‌های مرغوب گیاهان داروئی و مرتعی، برداشت بی رویه این گونه‌ها باعث نابودی ذخائر طبیعی کشور می‌شود.

وی تاکید کرد: گیاهان نیز مانند هر موجودی نیاز به تکثیر دارند و تولید بذر مهمترین راه و روش تکثیر طبیعی گیاهان مرتعی و داروئی است اما چیدن گونه‏ های گیاهی که بعنوان سبزی از آنها استفاده میشود، در نهایت باعث حذف این گونه‏ ها می‏ شود.

وی با اشاره به ترویج فروش محصولات ارگانیک تصریح کرد: گیاهانی که با عنوان سبزی کوهی یا سبزی صحرایی، در فروشگاه‌ها یا نقاط دیگر به فروش می‌رسند، غالباً توسط افراد سودجویی که توجهی به ضرورت حفظ پوشش گیاهی زمین ندارند، به صورت انبوه و بی‌ملاحظه برداشت می‌شوند.

کارشناس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان گفت: گیاهان طبیعی، نقش مهمی در جذب آب ، حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش آن، جلوگیری از تولید ریزگردها و سیل، همچنین حفظ زیبایی طبیعی کوه و دشت دارند بنابر این فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی باید در جامعه ما نهادینه شود.

خالوئی تاکید کرد: امروزه، با افزایش جمعیت ، طبیعت ما توان برداشت‌های بی رویه و سودجویانه را ندارد و همه شهروندان هنگام گردش در طبیعت از چیدن سبزی و گلها خودداری کنند و از خرید سبز‌ی‌های کوهی که مشوق سودجویان غیرمجاز است، خودداری کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار