آمل؛ شهر گنبدها و دخمه‌ها

آمل که برخی از مورخان سابقه آن را به دوره پیشدادیان و کیائیان نسبت داده‌اند، بیشترین جاذبه های مازندران را به خود اختصاص داده است.

کد مطلب: ۸۰۹۵۶۷
لینک کوتاه کپی شد

شهر آمل در عصر صفوی رونق فراوان گرفت و از آنجایی که در این عصر حکام صفویه به مازندران دلبستگی خاصی داشتند، شاه عباس دستور داد که جاده کنار رودخانه هراز را آباد کنند.

جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و فرهنگی آمل

آب معدنی آب اسک

قریه آب اسک در 8 کیلومتری آمل به تهران در محور هراز قرار دارد. آب های معدنی گرم با مواد گوگردی در همه نقاط این روستا جاری است.گردشگران بی‌شماری به ویژه در فصل تابستان برای استفاده از آب معدنی و هوای مطبوع کوهستانی به این منطقه مسافرت می‌کنند.

غار اسک نیز در نزدیکی آب اسک، در دره هراز واقع شده است. برای رسیدن به آن حدود یک ساعت از روستا پیاده روی خواهید داشت. طول غار در حدود ۳۷۰ متر است و مسیرهای متعدد کوچکی نیز دارد. دهانه آن بسیار بزرگ و بلند است.

پارک جنگلی هَلومسَر (منطقه نمونه گردشگری)

پارک نمونه سال ۹۰ ایران، پارکی طبیعی و بزرگ در آمل که فضایی بسیار تمیز با پتانسیل و خدمات دهی بالا برای مردم و مهمانان می باشد. این پارک که دارای پلاژها و پیست اسکیت و دوچرخه سواری است در سال نود مصوب به منطقه نمونه گردشگری شده است.

ییلاق بَلیران

در ۱۵ کیلومتری جاده قدیم آمل به بابل، در ورودی جاده فیروزکلا جاده‌ای به سمت جنگل و کوه می‌رود که به بلیران از مناطق ویژه گردشگری با ظرفیت‌های گردشگری و آب درمانی رودخانه (گرمارود) می‌رسد.

این منطقه بکر با چشمه و رودخانه و فضای سبز زیبای درون آن با استقبال گروه‌های مختلف گردشگری مواجه شده است. از آنجا که سر نیزه‌های کشف شده از عصر آهن در این منطقه زیاد است می‌توان گفت که به جز ارزش‌های طبیعی این منطقه به لحاظ تاریخی نیز حائز اهمیت است. جرای تور در بلیران و حومه هر هفته در گروه‌های مختلف و با برنامه‌های متنوع اجرا می‌گردد.

دشت و آبشار دِریوُک

یکی از بکرترین مناطق طبیعی در ایران می باشد. دشتی وسیع و زیبا با آبشاری بلند و کشیده با سنگ لاخهایی سخت که طبیعتی زیبا برای گردشگران و کوه نوردان است. آبادی زیبای نمار، هم که در بالا دست این منطقه قراردارد دارای مناطق دیدنی زیادی همچون آبشار و دشت سرسبز دریوک، چشمههای آب معدنی و چهل چشمه و چشمه لهرا میباشد. از دیگر منابع طبیعی این منطقه دشت بالایی و پایه کوههای آن است.

دریاچه تار و هویر

در پایین دست دوبرار لاسم در آمل قرار دارند. این دو دریاچه در فاصله حدود ۵۰۰ متری از یکدیگر قرار دارند. بیشترین درازای دریاچه تار ۳/۱ کیلومتر و میانگین پهنای آن ۴۰۰ متر و درازی دریاچه هویر حدود ۹۰۰ متر و میانگین پهنای آن ۱۵۰ متر است. دو دریاچه روی هم نزدیک به ۷/۰ کیلومترمربع وسعت دارند. سرشاخه آب‎هایی که به این دریاچه‎ها می‎ریزند، چشمه‎ساران کوه‎های قره‎داغ، سیاه‎چال و شاه‎نشین در شمال و آبراهههای فصلی از جنوب است که قسمتی ازآب آنها وارد دریاچه‎ها می‎شود و قسمتی دیگر، آب رود‎های تار و هویر را تأمین می‎کنند.

گنبد ناصرالحق و شمس طبرسی

این دو بنای تاریخی در مجاورت یکدیگر در حاشیه شمالی شهر آمل در منطقه چاکسر و در بلوار شهید بهشتی آمل قراردارند. ساختمان آجری آنها متعلق به قرن نهم هجری قمری است. بنای ناصرالدین الحق آرامگاه وی است که در سال 304 هجری قمری در این مکان به خاک سپرده شد. گنبد دیگر متعلق به شمس طبرسی از فقها و علمای مشهور آمل است.

دخمه‌های سنگی کافر کِلی

دخمه‌های سنگی کافرکلی یا کافر کلی‌ها فضای معماری دست‌کندی است. در مسیر جاده هراز از پلور به سمت آمل شاهد مجموعه سوراخ‌هایی در دل کوه هستیم که اکثرا با نگاهی ساده از آن میگذرند. با توجه به کاوشهای باستانشناسی و بقایای سفال‌هایی که در این خانه‌ها پیدا شده، می‌توان قدمت آنها را به اوایل دوران اسلامی یعنی حدود هزار سال پیش نسبت داد. از آنجایی که در این دوران ایران مورد هجوم اعراب قرار گرفته است، به نظر می‌رسد این خانه‌ها در دل کوه با امکان زندگی در بلندمدت، همراه با محل‌هایی برای نگهبانی به‌خاطر عدم پذیرش کیش و آیین جدید و یا بخاطر ترس از هجوم اعراب بنا شده‌است و به همین دلیل نام این غارها کافرکلی یعنی محل زندگی غیرمسلمانان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار