آبیاری تولید ملی با فرهنگ قطره ای

ارومیه (پانا) - تامین نیاز های مادی که یکی از ارکان زندگی انسان است امروزه در هاله ای از مشقت به عمل می آید اما به هرحال و درصورت نیاز باید تهیه شود. شاید همه ما تجربه کرده ایم که برای خرید اجناس به دنبال مارک یا برند های مختلف می گردیم تا با حداقل هزینه مالی، حداکثر بهره را از کالای خریداری شده ببریم. فرقی هم نمی کند که این کالا لباس و کفش باشد یا یخچال و فرش.

کد مطلب: ۸۰۹۳۰۰
لینک کوتاه کپی شد
آبیاری تولید ملی با فرهنگ قطره ای

در لحظه خرید ضرورت های اقتصادی ما می طلبد، که دوام و قیمت را مدنظر قرار دهیم اما باید توجه داشت که با هر خرید ، عقربه های اقتصاد یک صدم ثانیه به جلو یا عقب می شتابد و در صورتی که پرداخت پول کالا به جیب تولیدکنندگان ملی باز گردد این عقربه ها یک عمر به جلو می رود.

در ریشه یابی بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی و عادت های ناپسند روزانه به فرهنگ می رسیم . به عقیده بسیاری از کارشناسان عدم استفاده از کالای ملی به ضعف فرهنگی مصرف کنندگان در ترجیح کالای خارجی به داخلی، ضعف فرهنگی دولتمردان در واردات کالای مشابه داخلی و در نهایت ضعف فرهنگی تولیدکنندگان در تولید کالای کم کیفیت و از دست دادن بازار داخلی بر می گردد.

در این میان بیش از تمام نهادها، نقش کم رنگ رسانه ها و به خصوص رسانه ملی در ترویج سبک زندگی ایرانی و فرهنگ سازی بیشتر به چشم می خورد و متاسفانه این امر زمانی نمود بیشتری پیدا می کند که چرخه های اقتصاد به آرامی از کار افتاده و بازار های خارجی بر آن غالب می شود.

چرا خارجی؟

علی صمدی سرپرست خانواده ای 5 نفره و کارمند دولتی است. وی در خصوص فرهنگ خرید کالاهای ایرانی می گوید: با توجه به رهنمود های رهبر معظم توجه مردم به خرید کالاهای ایرانی جلب شده اما باید توجه داشت که کیفیت حرف اول را در خرید اجناس می زند و درصورتی که کالای ایرانی کیفیتی مشابه داشته باشد حتما مردم آن را خریداری می کنند.

وی همچنین از تمایل اغلب جوانان به خرید لباس و پوشاک خارجی گفت و تصریح کرد: فرزندانم به هیچ وجه لباس ایرانی نمی پوشند؛ حتی اگر قرار باشد سالی یکبار لباس بخرند ترجیح می دهند لباس های مارک دار خارجی را بدون توجه به جنس آن و فقط به خاطر طرح و رنگ و مارک آن بپوشند.

باید توجه داشت که کالای های خارجی به اسطوره ای در اذهان عمومی مبدل شده و اگرچه در اغلب موارد کالای های ایرانی کیفیت مشابهی با کالای خارجی دارند اما مورد ترجیح قرار داده نمی شود که این نیز باز به ریشه فرهنگی خود بر می گردد.

از سویی دیگر آموزش و پرورش به عنوان اصلی ترین نهاد تربیت فرهنگی بستری برای ترویج و مصرف از کالاهای داخلی مطرح می گردد و فراهم کردن زمینه و پذیرش فرهنگی این موضوع به عنوان ضرورتی برشمرده می شود که در اکثر موارد مورد توجه قرار نگرفته است.

مارک دار نه اما حداقل با کیفیت باشد

علی عبداللهی کارشناس مدیریت فرهنگی با اشاره به اینکه متاسفانه فرهنگ سازی در خصوص مصرف کالای ایرانی با روند کندی صورت گرفته است، اظهار داشت: استفاده از کالاهای مارک دار و لوکس خارجی نوعی فرهنگ است که در قشر مرفه جامعه رواج یافته و به تناسب مطرح بودن زندگی این افراد، در سایر اقشار نیز نمود پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: عدم فرهنگ سازی در زمینه های مختلف و از جمله مسائل اقتصادی نه تنها ارزش های فرهنگی ما را دچار آسیب می کند بلکه صدمات اقتصادی زیادی را به اقتصاد ما وارد می سازد که گاهی جبران آن هزینه های زیادی را می طلبد.

کارشناس مدیریت فرهنگی تاکید کرد: اگرچه چالش های فرهنگی پس از ورود به بدنه اجتماع و نفوذ در باور افراد جامعه به سختی درمان می شود اما با سرمایه گذاری در این حوزه و جلب توجه عموم و بازاریابی های رسانه ای می توان فرهنگ استفاده از کالای ایرانی را در طولانی مدت به یک نماد فرهنگی تبدیل کرد.

سید سبحان صادقی سیف کارشناس ارشد اقتصاد و دانشجوی کارشناسی مدیریت بازرگانی نیز در خصوص استفاده از کالاهای ایرانی تصریح کرد: یکی از مباحثی که در بسیاری از کشورها مورد توجه است این است که کشورهای توسعه یافته در نیازهای اساسی خود نیازی به سایر کشورها ندارند اما تلنگر این امر زمانی در ما اتفاق می افتد که بازارهای خارجی اقدام به تحریم می کنند.

و با اشاره به اینکه نام گذاری سال جدید به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید-اشتغال رهنمون عظیم فرهنگی است، گفت: در آموزه‌ های دینی ما نیز تأکید شده است که باید وابستگی خود را به دشمن کاهش دهیم و این مسئله محقق نمی ‌شود مگر اینکه تقویت کالای داخلی در دستور کار قرار گیرد.

کارشناس ارشد اقتصاد گفت: فرهنگ سازی برای مصرف کالای ایرانی بزرگترین خدمت در راستای ایجاد اشتغال است و باید به تولید کننده نیز در راستای افزایش کیفیت تولیدات گام جدی بردارد، چراکه مردم در کنار ظاهر زیبا به ‌دنبال کیفیت مطلوب در کالاها هستند.

رسالت عظیم فرهنگی، امروز ایجاب می کند تمام افرادی که از سفره فعالیت های فرهنگی نان میخورند، در راستای ترویج مصرف کالای ایرانی و گوش زد اینکه حمایت نکردن از تولید داخلی مساوی است با بیکاری فرزندان و مشکلات اقتصادی و هزاران آسیب اجتماعی، انقلابی فرهنگی کنند. از آن سو نیز بهبود کیفیت و عدم واردات کالاهای مشابه خارجی وظیفه ای است بر دوش متولیان دولتی و تولید کنندگان.

شادی غلامی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار