معرفی جاذبه های تفریحی خراسان جنوبی:

غار جوجه، غاری بزرگ برخلاف نام کوچکش

قاین (پانا)-غار جوجه یکی از غارهای شهرستان قائنات در استان خراسان جنوبی است. این اثر در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۱۷۷ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

کد مطلب: ۸۰۸۸۲۷
لینک کوتاه کپی شد
غار جوجه، غاری بزرگ برخلاف نام کوچکش

در ۳ کیلومتری غرب روستای ورزگ ، غار بزرگی معروف به غار جوجه در شهر قاین قرار دارد. دهانه ورودی این غار آهکی ۳ متر و عرض آن ۵ متر می باشد. طول غار جوجه در حدود ۹۰ متر گزارش شده است . در دالان ورودی غار ، حوضی قدیمی با مصالح سنگ و ساروج بر جای مانده است . داخل غار متشکل از یک تالار اصلی است و تشکیلات زیبای بلوری و گل کلمی بر سطح دیواره‌ها و سطح کف مشاهده می‌شود همچنین در قسمت‌هایی از غار تشکیلات زیبای استالاکتیت و استالاگمیتی دیده می‌شود.

یکی از ویژگی های غار جوجه تشابه نداشتن نقاط مختلف آن با یکدیگر است و هر قسمت این غار زیبایی خاصی دارد که با نقاط دیگر آن متفاوت است. قندیل های این اثر طبیعی که از بالا به پایین و از پایین به سمت بالا کشیده شده در کنار حوض بزرگی در انتهای غار قرار دارد که تحسین هر گردشگری را بر می انگیزد.

این غار برخلاف اسم آن از بزرگ‌ترین غارهای شناسایی شده در استان خراسان جنوبی است که انتهای آن بر اثر زلزله یا فرسایش سنگ‌ها به مرور بسته شده است.

داخل غار متشکل از یک تالار اصلی است و تشکیلات زیبای بلوری و گل کلمی بر سطح دیواره‌ها و سطح کف مشاهده می‌شود همچنین در قسمت‌هایی از غار تشکیلات زیبای استالاکتیت و استالاگمیتی دیده می‌شود. در داخل غار می‌توان آثار پراکنده سفال را مشاهده کرد.

از دیگر غارهای جالب توجه منطقه قائنات می‌توان به غار خونیک، غار فارسان، غار ترشو، غار نوغاب و غار پهلوان اشاره کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار