معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش: نگاه تفکیکی به آموزش در کنار پرورش اشتباه است

کاظمی: تشکیل تیم های مداخله فوری برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش باتاکید بر الگو به‌کارگیری الگوی 20گانه در فرآیند تربیتی یکی از مشکلات اصلی در حوزه پرورشی را تصور جدابودن نگاه پرورشی از آموزشی دانست.

کد مطلب: ۸۰۸۷۰۳
لینک کوتاه کپی شد
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش: نگاه تفکیکی به آموزش در کنار پرورش اشتباه است

علیرضا کاظمی در گفت‌وگو با پانا درباره برنامه‌های حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی در سال آینده عنوان کرد: حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی شامل سه حوزه قرآن، عترت و نماز، حوزه فرهنگی و هنری و حوزه مشاوره است که به این حوزه ‌ها گفته شده تا برنامه‌های حوزه ای را حول 20 برنامه راهبردی معاونت مورد توجه قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه تمامی برنامه ها حول برنامه های 20 گانه راهبردی طراحی می‌شود ادامه داد: الگوهایی را برای این منظور طراحی کردیم و می‌توان این موضوع را مهم ترین اتفاقی دانست که در حوزه برنامه های معاونت پرورشی دنبال خواهد شد.

باید سبد اردویی داشته باشیم

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پروش بیان کرد: از جمله مواردی که به آن توجه داریم چگونگی برگزاری اردوها و سهل‌الوصول کردن آن است تا اردوهای کم‌خطری را در اردوهای دانش آموزی شاهد باشیم.

کاظمی با اشاره به انواع اردوهای دانش آموزی تصریح کرد: اردوهای مختلفی شامل اردوهای زیارت اولی، اردوی راهیان نور و اردوهای تفریحی و علمی داریم که درصدد تقویت آنها هستیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: ظرفیت‌های لازم را در حوزه اردوهای تفریحی داریم و به دلیل اینکه نگرانی باید از نگرانیخانواده ها بکاهیم سبد اردویی یعنی ترکیبی از اردوهای علمی و تفریحی داشته باشیم.

طراحی جُنگ های شادی در مدارس

کاظمی با اشاره به اینکه باید فعالیت های قرآنی با رویکرد شادی همراه باشد چرا که اگر دانش آموز با شوق وذوق وارد کاری شود نتایج بهتری خواهد داشت خواه این اتفاق مربوط به مسائل قرآنی باشد یا اینکه فرهنگی باشد.

وی تصریح کرد: باید جنگ های شادی مدرسه ای طراحی کنیم و تئاترهای مدرسه ای، سرودهای همگانی و زنگ کتابخوانی فعال شود زیرا این برنامه ها نشاط را به مدارس بربازمی‌گرداند.

برنامه های پرورشی در مدارس متمرکز شوند

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه به دنبال تمرکز برنامه های پرورشی در مدارس هستیم، اظهارکرد: باید برنامه های متنوعی طراحی شود که البته در این میان یکی از مشکلات کمبود زمان است.

کاظمی ادامه داد: یکی از مشکلات مهم ما نگاه تفکیکی به مسائل آموزشی و در کنار فعالیت های پرورشی است که باید این مشکل رفع شود.

وی بیان کرد: به دنبال این رویکرد هستیم تا تمام معلمان، مربی پرورشی باشد و معلمان را تفکیک نکنیم و کاری کنیم که از فضا و زمان آموزشی استفاده بیشتری داشته باشیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: برای بهبود برنامه های پرورشی و جدا نشدن روند پرورش با آموزش به یک برنامه جامع نیاز داریم و فعلا برنامه را با رویکرد تمرکز مدرسه تدوین می کنیم و به مرور زمان از منظر ساختاری هم به این موضوع خواهیم پرداخت تا فضای بیشتری برای فعالیت های پرورشی و نشاط آور ایجاد کنیم.

در آسیب های اجتماعی پیشگیری را بر درمان مقدم بدانیم

کاظمی درباره توجه به مسائل مربوط به آسیب های اجتماعی عنوان کرد: درحوزه آسیب ها چند موضوع داریم که مساله اول ‌‌پیشگیری و مساله بعدی درمان است که اگر اولویت اول پیشگیری باشد هزینه بسیار کاهش می یابد.

وی ادامه داد: در حوزه پیشگیری آموزش مستقیم و آموزش غیرمستقیم داریم که باید آموزش های مستقیم در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و کنترل هیجانات و عواطف و مساله اعتیاد و طلاق و .. و کاهش رفتارهای پرخطر باشد همچنین در آموزش‌های غیر مستقیم دانش آموزان تمرکزی بر آموزش خانواده‌ها داشته باشیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به طرح نماد اشاره و عنوان کرد: طرح نماد مهم ترین طرح کشوری است که برای مقابله با آسیب های اجتماعی مورد توجه قرار دادیم همچنین غربالگری دانش آموزان از مواردی است که برای مقابله با آسیب های اجتماعی داریم.

تشکیل تیم های مداخله ای برای مربیان

کاظمی از تشکیل تیم های فوری مداخله در بحران برای دانش آموزان خبر دادو گفت: مربی و مشاور برای این تیم در نظر گرفته شده است تا در صورت بروز مشکل برای دانش آموز به سرعت مربی و مشاور ورود پیدا کنند.

وی به فعالیت همیاران مشاوره اشاره و عنوان کرد: یکی از فعالیت ها برای حل مشکلات دانش آموزان ، یادگیری از طریق همسالان است که در این زمینه گروه های همیاران مشاور داریم که امیدواریم طرح در سال آینده به گونه ای باشد که هر کلاس یک همیار مشاور و هر مدرسه یک سر تیم داشته باشد و شبکه بزرگی از همیاران را داشته باشیم و نقاط آسیب پذیرر را شناسایی کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی با اشاره به چالش کمبود مشاوره و چالش نیروی انسانی بیان کرد: در مواردی با چالش نیروی انسانی مواجه هستیم البته در تلاش هستیم تا معلمان مشاوره را به کار بگیریم.

تعطیلات عید کشاورزی می‌کردم

علیرضا کاظمی رئیس سازمان دانش‌آموزی درباره دید و بازدید نوروزی و خاطرات دوران دانش آموزی در این روزها عنوان کرد: ایام دانش آموزی به دیدن اقوام و خویشان می‌رفتیم و الان هم بهترین حالت دیدن اقوام و خویشان به ویژه افرادی که کمتر با آنها دید و بازدید است.

وی درباره تفریحات دوره دانش آموزی‌اش در روزهای سال نو گفت: همیشه در ایام نوروز به روستا می‌رفتیم و کار کشاورزی می‌کردیم که هم به عنوان تفریح و هم به عنوان کار برای ما مورد توجه بود و بهترین لذت این دوران را دامپروی و کشاورزی می‌دانستم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار