معصومه ابتکار*

انتظارات و مطالبات سال ٩٧

برگ‌های سبز بید، عطر نرگس، رقص باد، نغمه شوق پرستوهای شاد... نرم نرمک می‌رسد اینک بهار سال ٩٦ با همه شادی‌ها و غم‌ها و فرازها و نشیب‌ها به پایان رسید. اینک طلیعه بهار و آغاز سال ٩٧ یک بار دیگر پیام نو شدن تحول شگفت بهاری را به گوش جان‌ها می‌رساند با هزاران امید و هزاران آرزو. سال جاری که آخرین روزهای آن را می‌گذرانیم، با همه مشکلاتی که مخالفین جریان اعتدال و اصلاح در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی و داخلی و بین‌المللی به وجود آوردند، روندها به حکم ناظران داخلی و بین‌المللی دارای رو به پیشرفت و برآیند مثبت بوده است.

کد مطلب: ۸۰۸۲۲۴
لینک کوتاه کپی شد

شاخص‌های رشد اقتصادی از پیش‌بینی‌های اولیه فراتر رفت و دستاورهای بین‌المللی مهمی مانند شکست داعش در سطح منطقه و پابرجایی برجام با وجود تهدیدات روزافزون ممکن شد. از سویی تلاش مجدانه برای کاهش تنش‌ها و افزایش همکاری‌های منطقه‌ای به خصوص با همسایگان از ویژگی‌های مناسبات سال ٩٦ بود و از سوی دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری در اردیبهشت ماه و استقرار دولت دوازدهم با وجود افزایش هجمه‌ها علیه دولت یازدهم از جهات مختلف امید بخش شد.

در حوزه زنان نیز آمار اشتغال بانوان و دختران فزونی یافت و حضور درخشان آنان درعرصه‌های علمی، ورزشی و هنری بارها تکرار شد. البته کشور و دولت ناکامی‌هایی هم در این سال داشته‌اند که بخشی در روندهای اقتصادی و بخشی در تنش‌های اجتماعی و سیاسی به ویژه در ماه‌های اخیر بود. اما موضع دولت دوازدهم چنانچه رییس‌جمهور روحانی بارها و نیز درآخرین جلسه هیات دولت سال ٩٦ اشاره کرد، همه باید در مقابل مطالبات و انتقادات گوش شنوایی داشته باشیم. در مجلس شورای اسلامی نیز جریان اعتدال و اصلاحات ضمن حفظ همگرایی و تلاش برای تحقق اهداف اجتماعی و ... سیاسی مورد نظر در مسائلی مانند استیضاح به خوبی عمل کرد.

در سال ٩٧ مردم بطور قطع انتظارات و مطالبات فراوانی از جریان اصلاحات و اعتدال خواهند داشت که این رویکرد از سویی یک خوبی و حسن به حساب می‌آید؛ چون داشتن انتظار یعنی مورد اعتماد و رجوع بودن مردم. از طرف دیگر اما می‌تواند برای این جریان تهدید به حساب آید؛ چون اگر مطالبات و انتظارات پاسخ داده نشود، ضعف مدیریت و عدم کارآیی مطرح می‌شود.

در این حال، همگرایی بین جریانات خواهان امنیت و آرامش و فضای اخلاقی در کشور برای مقابله با افراط‌گری و تلاش‌هایی که به منظور محدود‌سازی فضای اجتماعی و رسانه‌ای صورت می‌گیرد، بسیار لازم است. متاسفانه تلاش‌های عامدانه یا ناآگاهانه برای تضعیف این همبستگی وجود دارد. بنابراین انسجام بیشتر بین نیروهای علاقه‌مند به پیشرفت و همکاری میان آنان در دولت، مجلس و سایر قوا بسیار کلیدی و ضروری به حساب می‌آید. سال ٩٧ فرصتی خواهد بود برای تحقق بسیاری از برنامه‌های رییس‌جمهور و تحقق وعده‌ها. البته تهدیدات و موانع زیادی فراروی دولت است، مانند تهدید علیه برجام، قطعنامه‌های جدید و فشار منطقه‌ای از یک طرف و هجمه‌های پی در پی مخالفین دولت از سوی دیگر. تلخ‌تر از همه اینکه اخبار دروغ و تهمت‌ها برای ناامید کردن مردم به کار گرفته می‌شود و تلاش می‌کنند در گوش مردم بخوانند که اصلاحات ناکارآمد، اعتدال بی‌اعتنا و دولت و مجلس و سایر قوا از حل معضلات کشور ناتوان هستند. اما بهار به ما یاد می‌دهد که زمستان می‌رود و شکفتن جوانه‌های حیات و امید حتمی است .

منبع:اعتماد

*معاون رئیس‌جمهور معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار