وضعیت شاخص های کلان اقتصادی در سال ۹۶ مشخص شد

اهواز (پانا) - نرخ رشد اقتصادی پایدار از مهمترین اهداف اقتصادی کشورهاست و در این میان نرخ تورم و بیکاری از عوامل تاثیرگذار برای رسیدن به رشد اقتصادی پایدار است.  بر این اساس دولت با  تلاش مضاعف در این زمینه موفق شد تورم ۴۰ درصدی سال ۹۲ را مهار، رشد اقتصادی منفی را مثبت و نرخ بیکاری ۱۲.۴ درصدی را کاهش دهد. این روند در مدت چهار سال و نیم گذشته ادامه داشته است و اگرچه در مقاطعی نیز شاهد نوسانات جزیی بودیم، اما روند کلی بهبود شاخص های اقتصادی  از نکاتی است که مورد اتفاق نظر اکثر کارشناسان اقتصادی قرار گرفته است. این روند در سال جاری نیز ادامه داشته است.

کد مطلب: ۸۰۸۰۰۵
لینک کوتاه کپی شد
وضعیت شاخص های کلان اقتصادی در سال ۹۶ مشخص شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، بررسی آمارها نشان می دهد تورم تک رقمی که از اهداف مهم دولت بوده است در سال ۹۶ همانند سال ۹۵ ادامه داشته است. بر اساس گزارش مرکز آمار نرخ تورم در بهمن ماه امسال ۸.۳ درصد بوده است. نرخ بیکاری نیز در یکسال گذشته روند کاهشی داشته است و در پاییز امسال ۱۱.۹ درصد اعلام شده است. این در حالی است که نرخ بیکاری در مدت مشابه سال گذشته ۱۲.۳درصد بوده است. مجموع این تلاش ها باعث رشد اقتصادی و رشد سرمایه گذاری در سال ۹۶ شده است. بر این اساس و طبق اعلام سخنگوی دولت نرخ رشد سرمایه گذاری در پاییز امسال برای چهارمین فصل پیاپی ۳.۹ درصد بوده است. همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار نرخ رشد اقتصادی ۹ ماهه امسال نیز مثبت بوده است. بر اساس اعلام این مرکز نرخ رشد اقتصادی ۹ ماهه امسال با نفت ۴.۴ و بدون نفت ۴.۷ درصد بوده است.

این آمار در شرایطی است که به گفته سخنگوی دولت و رییس سازمان برنامه و بودجه، دولت برنامه های اشتغالزایی و رفع فقر مطلق را برای سال آینده دنبال می کند و این جهت گیری به خوبی در بودجه ۹۷ دیده می شود. نوبخت در ۱۹ دی ماه امسال گفته بود: دولت در نظر دارد تا برای سال آینده یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی ایجاد کند که عمده این اشتغالزایی از طریق نوسازی بافت فرسوده، نوسازی حمل و نقل درون شهری و برون شهری و کشاورزی و صنعت دنبال می شود. وی در آخرین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با ارائه آمار نرخ رشد سرمایه گذاری و اقتصادی در سال ۹۶ و با بیان اینکه شاخص های کلان اقتصادی در مسیر بهبود قرار دارند گفت: البته هنوز مشکلات زیادی داریم.

ادامه تورم تک رقمی

کارشناسان مهار تورم را از دستاوردهای مهم دولت در چهار سال و نیم گذشته عنوان می کنند. محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه تورم در دولت تدبیر و امید به ۱۰ درصد کاهش یافت گفت: پیش از دولت تدبیر و امید نرخ تورم در کشور به ۴۰ درصد نیز رسیده بود و کاهش تورم نشان دهنده تلاشی مضاعف در این زمینه است. بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار نرخ رشد تورم در بهمن ماه به ۸.۳ درصد رسیده است.

رشد اقتصادی ۴.۷ درصدی

رشد اقتصادی پایدار و مستمر از اهداف دولت است و بر این اساس در سال جاری تلاش شد تا با حمایت از بخش خصوصی و ارائه تسهیلات به آنها برای فعال سازی صنایع کشور و همچنین با اختصاص منابع به طرح های عمرانی مسیر رشد اقتصادی کشور از این و طریق دنبال شود. بررسی گزارش های بانک مرکزی و وزن بالای تسهیلات دهی به بخش صنعت تائید کننده این مساله است که فعال کردن صنایع کشور از اولویت های دولت بوده است. بر اساس گزارش ها تا ۲۱ اسفند امسال مجموعا ١٧ هزار ٤٧٤ میلیارد تومان به ٢٦ هزار و ٦٧٨ بنگاه پرداخت شده است. بخش دیگری نیز از طرف دولت به طرح های عمرانی کمک شده که بالغ بر ٣٣ هزار و ٤٥٤ هزار میلیارد تومان تا تاریخ ۱۰ اسفند ماه امسال است که در مقایسه با ١٨ هزار ٦٤٣ میلیارد تومان مدت زمان مشابه که در سال گذشته پرداخت شده بود، رشد ٧٩ درصدی داشته است. ماحصل این اقدامات باعث افزایش نرخ رشد سرمایه گذاری و رشد اقتصادی در سال جاری شد. بر اساس اعلام مرکز آمار رشد ۹ ماهه اقتصادی امسال با نفت ۴.۴ درصد و بدون نفت ۴.۷ درصد بوده است. جزییات این گزارش نشان می دهد نرخ رشد بخش کشاورزی در ۹ ماه یک درصد، در صنعت ۳.۱ درصد و در خدمات ۷ درصد بوده است.

کاهش نرخ بیکاری

اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری یکی از ضرورت های اقتصاد کشور است و این مساله همواره مورد تاکید دولت بوده است. از مهمترین برنامه های دولت دوازدهم، کاهش نرخ بیکاری عنوان شده است. گزارش مرکز آمار نشان می دهد نرخ بیکاری در پاییز امسال، ۱۱.۹ درصد است و این در شرایطی است که نرخ بیکاری در پاییز سال ۹۵، ۱۲.۳ درصد بوده است.

سخنگوی دولت در خصوص مهمترین اقدامات دولت در سال ۹۶ در زمینه اشتغالزایی گفت: ما دو کار را در این زمینه انجام دادیم؛ نخست، دادن تسهیلات به بخش‌های خصوصی و سپس، دادن اعتبارات به طرح‌های عمرانی که نتیجه اش این شد که هم سال گذشته و هم امسال رشد سرمایه‌گذاری را داشتیم. در پاییز سال ۹۶ حدود ۹۷۰ هزار نفر وارد بازار کار شدند و از این تعداد برای ۹۵۰ هزار نفر اشتغال ایجاد شد. وی با بیان اینکه میزان تولید شغل باید افزایش یابد، اظهار کرد: بیش از ۱۵ هزار نفر به جمع بیکاران اضافه شده، پس باید برای سال آینده به اندازه بیشتر از جمعیتی که وارد بازار کار می شوند ایجاد شغل کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار