رئیس سازمان سینمایی: تلاش کردیم تصدی‌گری را در سینما کم کنیم

باید قاعده اکران به نحوی اصلاح می‌شد تا بتوانیم مخاطب بالقوه را به مخاطب بالفعل تبدیل کنیم

تهران (پانا) - رئیس سازمان سینمایی از تحول در نظام اکران فیلم‌ها در جهت افزایش مخاطب خبر داد.

کد مطلب: ۸۰۵۹۷۶
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان سینمایی: تلاش کردیم تصدی‌گری را در سینما کم کنیم

نشست عملکرد سالانه مهدی حیدریان با محوریت اعلام برنامه های سازمان امور سینمایی در سال پیش‌ رو در زمینه سینمایی و سمعی و بصری امروز یک‌شنبه 20 اسفند 96 با حضور مدیران بخش های مختلف این سازمان برگزار شد.

مهدی حیدریان در این نشست درخصوص برنامه‌ جامع سینما اظهار کرد: برای تدوین برنامه جامع سینما، مدیران و همچنین کارشناسان زیادی زمان گذاشتند و این برنامه تدوین شد. تلاش ما این است که هیچ اقدامی در سازمان سینمایی و مجموعه بخش خصوصی صورت نگیرد، مگر در چارچوب این برنامه جامع، تا به اهداف تعریف شده دست پیدا کنیم.

وی افزود: در سالی که گذشت تلاش کردیم که تصدی گری را در حوزه سینما کم کنیم و اجرا را در بخش خصوصی داشته باشیم و سازمان سینمایی هم نظارت بیشتر خود را در حوزه‌هایی که به صنف یا بخش خصوصی واگذار شده، اعمال کند.

منافع بخشی و کوتاه‌مدت می‌توان آفت هر برنامه‌ای باشد

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: در پاره‌ای نقاط منافع بخشی صنوف باعث می‌شود که بر منافع عمومی چشم بپوشند. به طور کلی، منافع بخشی و کوتاه‌مدت می‌توان آفت هر برنامه‌ای باشد و به ضرر سینما خواهد بود. از این بابت نظارت ما در سازمان هدفمند و البته سیستمی شفاف خواهد بود.

وی به نظارت‌نامه اکران به عنوان یکی از این موارد نظارتیاشاره کرد و گفت: عمده دوستان در بخش خصوصی و اصحاب رسانه درباره آن نکته‌هایی دارند که به نظرم تا حد زیادی درست است. اکران مرحله‌ای است که تمام تلاش خانواده سینما باید به بار بنشیند و اگر قرار باشد اکران به دلیل عملکرد و نگاه محدود ما باعث از بین رفتن مخاطب بشود، به ضرر همه ابعاد سینما خواهد بود. بنابراین باید قاعده اکران به نحوی اصلاح می‌شد تا بتوانیم مخاطب بالقوه را به مخاطب بالفعل تبدیل کنیم. سعی کردیم در نظام‌نامه جدید این نکات را مدنظر قرار بدهیم. شب گذشته این نظام‌نامه از سوی خانه سینما تحویل شد.

حیدریان در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص سالن‌های سینما گفت: در سالی که گذشت هر سه روز یک سالن به ظرفیت نمایش کشور اضافه شد. لذا می‌توانیم تعداد بیشتری فیلم اکران کنیم. همچنین سال گذشته، هر سه روز یک فیلم ساخته شد.

در پروانه ساخت باید امنیت شغلی را مورد توجه قرار دهیم

وی ادامه داد: ما در پروانه ساخت باید امنیت شغلی که مدنظر بسیاری از همکاران و اصحاب رسانه است را مورد توجه قرار دهیم. در یک سینمای حرفه‌ای، باید همه عوامل حرفه‌ای انتخاب شوند. بنابراین استفاده از اهالی رسمی و دارای شناسنامه صنوف یکی از الزامات پروانه ساخت خواهد بود. بنابراین پروانه ساخت دو قسمت خواهد بود؛ اول موافقت اصولی و سپس بررسی استفاده از عوامل حرفه‌ای سینما.

رئیس سازمان سینمایی درخصوص تهیه کنندگی در سینما گفت: ما به سمت داشتن تهیه‌کننده صاحب اختیار و مسئول پیش خواهیم رفت. این روند آغاز شده است. تهیه‌کننده‌ای که نتواند چشم انداز فیلم، منافع ملی و مصالح را درست تشخیص دهد، قطعا به ضرر صنعت سینما عمل خواهد کرد. ما به این سمت حرکت خواهیم کرد. بنابراین نظام تهیه‌کنندگی را پس از نظام اکران به سرانجام خواهیم رساند.

رییس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: عزم ما بر شفاف‌سازی است. ما درباره اکران و همچنین مسائل دیگر، سوالاتی در حوزه شفاف‌سازی وجود دارد که تا آخر هفته در سامانه دسترسی آزاد پاسخ داده می‌شود.

در این هفته درباره ابقا یا تغییر دبیر سال آتی فجر تصمیم گیری می‌شود

وی درباره جشنواره فجر گفت: آقای داروغه‌زاده عزم جدی بر مدیریت هزینه‌ها داشتند و ما حداکثر 40 درصد بودجه جشنواره 95 را در جشنواره 96 هزینه کردیم. همچنین در این هفته جلسه‌ای برگزار خواهد شد که به نوعی بررسی جشنواره گذشته و به نوعی شورای سیاست‌گذاری جشنواره سال آتی خواهد بود. همچنین در این جلسه بر ابقا یا تغییر دبیر سال آتی فجر تصمیم گرفته می‌شود که البته بنده نظری در مخالفت برای ابقای ایشان ندارم.

همچنین باید اشاره کنم که آقای رجبی فروتن مسئولیت دسترسی آزاد اطلاعات در سازمان سینمایی را برعهده گرفته‌اند و هر کس می‌تواند سوالاتش را بدون واسطه از ایشان بپرسد.

حیدریان در پاسخ به سوالاتی درخصوص مشکل بودجه اظهار کرد: درباره سینمای جوان، بدهی به سینماگران پرداخت شده است . البته بودجه مساله عمومی ما در تمام بخشهای سینمایی است؛ اگرچه درصد بودجه دریافتی ما از سازمان برنامه و بودجه، 74 درصد است. به تناسب، تمامی زیرمجموعه‌ها بودجه‌های خود را دریافت کرده است. نه در حوزه سینمای جوان و نه در مرکز گسترش و... بنایی بر تعطیلی نخواهد بود. ما تا آخر سال بدهی‌ای به سینماگران نخواهیم داشت. علاوه بر این، ما در سال آینده، دفاتر انجمن را گسترش جدی خواهیم داشت. ما حتما به انجمن سینمای جوان نیاز داریم. البته در جایی که بخش خصوصی وجود دارد، ما ورود نمی‌کنیم اما انجمن با مرکز رسانه‌های دیجیتال ارشاد تفاهم کرده است که بتواند آموزش فیلمسازی آنلاین را نیز به عنوان یک آموزش عمومی مدنظر قرار دهد.

وی درباره مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: جلسات خوبی برای سال آینده برگزار شده است و ما یک جهش معقول را با ایجاد معاونت اندیشه انتظار داریم. مرکز گسترش باید در حوزه مستندهای سینمایی و انیمیشن تمرکز خواهد کرد. ما در حوزه انیمیشن پتانسیل ویژه‌ای داریم که باید به سامان برسد. ما از این روند حمایت می‌کنیم.
رییس سازمان سینمایی درباره تعطیلی مدرسه ملی سینما گفت: بنایی بر تعطیلی این مدرسه نیست. اکنون خروجی مراکز آموزشی 2 هزار دانشجوی فیلمسازی است، بنابراین آموزش در مدرسه ملی، اولویت ما نیست. وظیفه مدرسه دو مورد خواهد بود؛ یکی ارتقاء مهارت‌ها و دانش‌های جدید در حوزه سینما و دوم ایجاد ارتباط با دانشجویان رشته سینما و هدایت آن‌ها که در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای با 9 دانشگاه امضا شده است و همکاری‌هایی نیز با خانه سینما انجام خواهد شد.

20 استان را اجبار کردیم که آثار هنر و تجربه را نمایش دهند

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت هنر و تجربه گفت: هنر و تجربه از نظر من ضروریست برای سینمایی که باید فرمول اقتصادی خود را حفظ کند؛ اما باید توجه کرد که اگر فرمول هنر و تجربه را نداشته باشیم، به سرعت دست سینماگران از ابداعات خالی خواهد شد.
حیدریان افزود: معنای هنر و تجربه این نیست که یکسری فیلم که نمی‌تواند اکران شود، در آن بخش نمایش داده شود. هنر و تجربه به کار اول و دوم یک فیلمساز ربطی ندارد، بلکه باید کاری نو و ویژه باشد.
ما در توافقاتی با 31 استان، حداقل 20 استان را اجبار کردیم که آثار هنر و تجربه را نمایش دهند؛ اما با یک روال منطقی. ان شالله در سال آینده، هنر و تجربه در سطح وسیع‌تر اما منطقی نمایش دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار