مدیرکل امور شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران تاکید کرد

ضرورت کیفیت‌بخشی به فعالیت‌ مدارس شاهد به عنوان یک رکن در پاسداشت جامعه ایثارگران

تهران (پانا) - مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش کیفیت بخشی به فعالیت‌های مدارس شاهد را به عنوان یک رکن در پاسداشت جامعه ایثارگران مطرح و بر انجام آن تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۰۵۹۳۵
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت کیفیت‌بخشی به فعالیت‌ مدارس شاهد به عنوان یک رکن در پاسداشت جامعه ایثارگران

محمدرضا رزاقی در جمع خبرنگاران با اشاره به تاریخچه مدارس شاهد در آموزش و پرورش اظهار کرد: دانستن خواستگاه مجموعه شاهد در آموزش و پرورش براساس اهداف و اصولی است که می‌تواند جهت گیری فعالیت‌ها را مشخص کند.

وی ادامه داد: مدارس شاهد با رویکرد خاصی در سال ۶۵ طی فرمان امام (ره) به نماینده ایشان در بنیاد شهید تحت عنوان رسیدگی به امور فرزندان شاهد و ایثارگران مطرح شد. نقطه آغازین آموزش و پرورش در عرصه شاهد و ایثارگران با فرمان امام آغاز شد.

رزاقی بیان کرد: از سال ۶۵ طی تعامل با بنیاد شهید مدارس شاهد شکل گرفت که در ابتدا برای فرزندان شهدا، جانبازان و آزادگان بود و سپس تغییراتی برای این جامعه هدف ایجاد شد.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش افزود: در تاریخ ۵ آبان سال ۵۷ دفتر مقام معظم رهبری طی نامه‌ای به نجفی وزیر وقت آموزش و پرورش بر حل مشکلات مدارس شاهد و تقویت آن تاکید شد.

وی اشاره کرد: در تاریخ ۲۱ اردیبهشت سال ۷۸ در مصوبه جلسه ۴۴۱ بحث مدارس شاهد به طور مشخص مورد بحث قرار گرفت تا هزینه‌های دولتی مدارس توسط آموزش و پرورش و موضوعات فوق برنامه آموزش و پرورش از طریق مشارکت اولیا با اقدامات بنیاد شهید انجام شود.

رزاقی بیان کرد: در تاریخ ۲۹ اردیبهشت سال ۸۱ مصوبه ذکرشده توسط جلسه‌ای به صورت اساسنامه مطرح شد و به صورت طرح شاهد دنبال می‌شود همچنین آیین‌نامه استمرار مدارس شاهد مطرح شد که وزرای وقت آن را امضا کردند.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال ۸۵ مجدد شورای انقلاب فرهنگی در جلسه ۵۹۲ اساسنامه شاهد را مورد بررسی قرار داد و ترکیب ستادهای مرکزی، وظایف و اختیارات مطرح شد. تاسیس اداره کل شاهد، تامین نیروی انسانی، پیش بینی ردیف بودجه‌ای، جامعه هدف، اولویت قرار دادن فرزندان شاهد و رسیدگی به مسایل آن‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و مورد بحث قرار گرفت.

وی عنوان کرد: در تاریخ ۱۶ مهر سال ۹۵ شورای انقلاب فرهنگی اساسنامه مدارس شاهد را ابلاغ کرد و مصوب شد که در بخش وظایف ستاد مرکزی تاسیس و تقویت اداره کل باید مورد تاکید باشد همچنین بانک اطلاعاتی جامعه هدف و بروز رسانی این موضوع نیز مورد بحث و تاکید است.

رزاقی افزود: استاندارسازی مدارس شاهد سراسر کشور هم وظیفه خاص آموزش و پرورش به منظور ایجاد تعادل و تناسب است.

وی همچنین بر ضرورت فعالیت اداره کل شاهد و ضرورت کیفیت بخشی به فعالیت مدارس شاهد به عنوان یک رکن در پاسداشت جامعه ایثارگران به عنوان یک فعالیت تاکید کرد.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش ماموریت اداره کل شاهد را در ۳ بخش عنوان کرد و گفت: بخش اول ماموریت ما رسیدگی به امر تحصیلی فرزندان شاهد و ایثارگران که محل تجلی آن مدارس شاهد است و طرح پراکنده مورد بررسی قرار می گیرد.

رزاقی ماموریت دوم مدارس شاهد را بحث ترویج فرهنگ ایثار، جهاد، مقاومت، شهادت خواند و افزود: ماموریت سوم ما حمایت از همکاران ایثارگر در آموزش و پرورش است.

مدیرکل دفتر امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش افزود: نقطه آغاز فعالیت ما ثبت نام است. ما ثبت نام دو گروه را داریم، نخست فرزندان ایثارگر و گروه دوم فرزندان غیر ایثارگر و دانش آموزان واجد شرایط معین هستند.

وی با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری 243هزار و 52 نفر پیش ثبت نام اولیه را در سه پایه از طریق سامانه سجا انجام دادند که 101 هزار و 53 نفر واجد شرایط شده‌اند گفت: در پایه اول 63 هزار و 354 نفر ثبت نام کردند که 29 هزار و 268 نفر پذیرفته شدند. در پایه هفتم 99هزار و 229 نفر ثبت نام کردند که 36هزار نفر پذیرفته شدند و در پایه دهم 80 هزار و 469 نفر ثبت نام کردند که 35 هزار و 785 نفر پذیرفته شدند.

رزاقی افزود: 1350 مدرسه شاهد داریم که559 مدرسه ابتدایی است. از این میزان 267 مدرسه دخترانه و مابقی پسرانه است. همچنین 394مدرسه دوره متوسطه اول است که 204 مدرسه پسرانه و 190 مدرسه دخترانه است. 397مدرسه دوره دوم متوسطه داریم که 193 مدرسه پسرانه و 204مدرسه دخترانه است.

مدیرکل امورشاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه 13هزار و 894 کلاس درس شاهد داریم گفت: از این میزان 6155 کلاس درس دوره ابتدایی، 3640 کلاس درس دوره متوسطه اول و 4099 کلاس درس دوم متوسطه است.

رزاقی افزود: جمعا 379 هزار و 105 دانش آموز داریم که 175 هزار و 421 دانش آموز دوره ابتدایی، 103هزار و 471 دانش آموز دوره متوسطه اول و 100 هزار و 213 دانش آموز دوره متوسطه دوم هستند. همچنین 23 هزار و 452 دانش آموز در طرح پراکنده تحصیل می‌کنند که 11 هزار و 627 نفر دختر و 11 هزار و 825 نفر پسر هستند؛ از این تعداد 20 هزار و 915 نفر در بخش شهری و 2537 نفر در بخش روستایی تحصیل می‌کنند. در طرح پراکنده دو ساعت معلم راهنما به ازای هر دانش آموز درنظر می‌گیریم و اعزام می کنیم.

به گفته وی در کنار مدارس شاهد، 292 مدرسه ایثارگران داریم که 40 هزار و 162 دانش‌آموز دارد.

رزاقی با اشاره به 4900 شهدای فرهنگی، آماری از جامعه ایثارگران اعلام کرد و گفت: آمار کل جانبازان ما 25 هزار و 100 نفر، شهدای دانش آموز 36 هزار نفر، همسر شهدا1602 نفر، فرزند شهید 15 هزار نفر، پدر شهید 252نفر، مادر شهید 163نفر، برادر شهید 7614 نفر و خواهر شهید 9001 نفر است.

وی در ادامه به برگزاری کارگاه‌های آموزشی مدیران استان ها به منظور کیفیت بخشی اشاره کرد و گفت: امسال در 16 استان با مدیران مدارس و مناطق و نواحی جلسات آموزشی برگزار کردیم.

رزاقی با اشاره به تغییر ساختار دوره متوسطه و 12 پایه شدن آن و رسیدن دوره درسی در پایه دوازدهم به 39 ساعت گفت: در قالب هفت قطب کل برای مدیران شاهد که نزدیک به 400 نفر می‌شدند برنامه ریزی سال آینده را انجام دادیم.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با رویکرد یادگیرانه گفت: مجموعه فعالیت های پرورشی و فرهنگی مدارس را به این سمت و سو بردیم. طبق سنوات گذشته کنگره ها و یادواره ها را نیز برگزار و تلاش کردیم نگاه ما نو باشد.

رزاقی با اشاره به وظایف و تعاملات بنیاد شهید گفت: طبیعتا انتظار می‌رود بنیاد شهید در وظایف خود که عمدتا مالی و پشتیبانی است بویژه در طرح پراکنده کمک بیشتری داشته باشند. بنیاد شهید بدهی های معوق خود را بویژه در طرح پراکنده از چهارسال گذشته تسویه نکرده است.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال پانا با بیان اینکه بالغ بر ۸۵درصد مدارس ما به ابزار اولیه هوشمندسازی مجهز اند گفت: با این حال هنوز همه بسترهای لازم در محتوا و منابع آموزشی و توانمندسازی معلمان در وزارتخانه فراهم نشده است. به دنبال آن هستیم چارچوب های استاندارد سازی را به کمک مدیران تدوین و از مهر سال آینده گام اول را اجرا کنیم.

وی درباره تعادل و تناسب مدارس شاهد گفت: در مدارس شاهد مجموعه فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد اما قرار نیست شبیه به مدارس سمپاد دیده شوند و یا شبیه مدارس عادی باشند. در این مدارس باید تناسب فعالیت وجود داشته باشد و ورود آنها به جامعه ورود موفقی باشد.

رزاقی با بیان اینکه در تخصیص نیروی انسانی در وزارتخانه به مدارس اولویت اول با مدارس شاهد است عنوان کرد: بر اساس شناسایی مدیر و توصیه های معاونان آموزشی، معمولا معلمان توانمند انتخاب می‌شوند. هرچند رغبت برای حضور معلمان به علت تفاوت پرداخت با مدارس غیردولتی کمی تحت الشعاع قرار گرفته است.

وی افزود: هیچ گونه معوقه‌ای بابت حقوق معلمان در مدارس شاهد نداریم.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه ششم توسعه اسفند ۹۵ تصویب شد ولی بودجه در آذر ماه مصوب شد که چالش ایجاد کرده است گفت: یکی از مصوبات برنامه ششم بازگشت به کار ۱۷ هزار جانباز است که اگر بخواهد اجرا شود اختلاف حقوقشان نسبت به دوره بازنشستگی ۴۰۸ میلیارد تومان در سال می‌شود. همچنین ارتقای مدرک ۷۰ هزار رزمنده در برنامه ششم دیده شده که آن هم بار مالی دارد. در حال رایزنی و مکاتبه برای حل این مشکل هستیم. هنوز نمی‌توان به طور دقیق اعلام کرد که این موارد در بودجه ۹۷ دیده شده است یا خیر؟.

به گفته وی از مجموع ۳۷۹ هزار و ۱۰۵ دانش آموز مدارس شاهد، ۱۹۴ هزار و ۴۶۴ نفر از خانواده ایثارگران هستند که ۹۷ هزار و ۵۰۲ نفر پسر و ۹۶ هزار و ۹۶۲ نفر دختر هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار