در سومین همایش ملی پژوهش در آموزش علوم پایه تاکید شد

ضرورت توجه به آموزش علوم پایه برای دستیابی به توسعه پایدار

تهران (پانا) - چهارشنبه 16 اسفندماه سومین همایش ملی پژوهش در آموزش علوم پایه و سومین همایش آموزش الکتروشیمی ایران با مشارکت دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش در دانشکده علوم پایه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با تمرکز بر پرورش تفکر در آموزش علوم پایه برگزار شد.

کد مطلب: ۸۰۵۴۳۵
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت توجه به آموزش علوم پایه برای دستیابی به توسعه پایدار

دکتر رسول عبداله میرزائی دبیر سومین همایش ملی پژوهش در آموزش علوم پایه ضمن بیان این مطلب افزود: توجه به علوم پایه در کشور می تواند پیش برنده توسعه پایدار مبتنی بر دانش باشد و کاربست علوم پایه در مهندسی نیز می تواند فناوری های پیشرفته را در جهت خدمت به جامعه به ارمغان آورد. لذا کیفیت بخشی آموزش علوم پایه برای نیل به اهداف مندرج در سند نقشه جامع علمی کشور بایستی مدنظر بوده و پژوهش های لازم در این راستا انجام گیرد.

وی افزود: لازم به ذکر است که همواره در بیانات مقام معظم رهبری توجه به علوم پایه مورد تاکید واقع شده و خطوط اصلی راهنما برای حرکت در این مسیر تبیین شده است که در تداوم آن اسناد بالادستی کشور از قبیل سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش تدوین شده است.

به گفته میرزایی همایش پژوهش در آموزش علوم پایه تلاش می کند تا با فراهم آوردن فضای تبادل اندیشه در راستای موارد ذکر شده، به کیفیت بخشی آموزش علوم پایه در کشور به ویژه در وزارت آموزش و پرورش کمک نماید.

همچنین دکتر اعظم سادات انارکی فیروز دبیر اجرایی سومین همایش ملی پژوهش در آموزش علوم پایه گفت: توجه به پژوهش در آموزش علوم پایه در گسترش مرزهای دانش در این حیطه و نیل به آموزش اثربخش با بهینه سازی فرایندهای آن اهمیت دارد. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با احساس ضرورت در نقش آفرینی در پژوهش در آموزش علوم پایه از سال 1384 با راه اندازی دوره های کارشناسی ارشد آموزش شیمی، فیزیک و ریاضی، در 28 بهمن سال 1394 اولین همایش ملی پژوهش در آموزش علوم پایه را به منظور فراهم آوردن فضایی برای تبادل اندیشه در آموزش علوم پایه بنا نهاد که در 7 بهمن 1395 دومین دوره آن برگزار گردید. در تداوم این موضوع امسال سومین همایش ملی پژوهش در آموزش علوم پایه با همکاری معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش در دانشکده علوم پایه با رویکرد پرورش تفکر برگزار گردید که توجه به کاوشگری در آموزش علوم مورد توجه سخنرانان مدعو قرار گرفت و به فلسفه آموزش علوم پایه و کاربرد هنر در فرایند آموزش علوم نیز در آن توجه شد.

دکتر میرزایی دبیر سومین همایش ملی پژوهش در آموزش علوم پایه بیان کرد: توجه به دانش تربیتی معلمان در آموزش اثربخش علوم پایه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این میان معلمان علوم با بهره گیری از دانش تربیتی آن را در آموزش علوم بکار می گیرند که نمود عینی آن در فضای طراحی برنامه درسی در طرح درس تجلی می یابد. امسال برای اولین بار بخشی به همایش اضافه گردید که دستاوردهای معلمان علوم در طرح درس و دست سازه های مرتبط با علوم پایه در آن ارائه گردد. لذا برای بخش طرح درس، الگوی اولیه ای برای ارائه طرح درس مبتنی بر کاوشگری تهیه شد تا بتواند مورد استفاده معلمین محترم جهت ارائه طرح طرح درس قرار گیرد. بی گمان تداوم این موضوع در سال های بعد می تواند گنجینه ای از تجارب معلمان علوم را فراهم نماید که می تواند در آموزش علوم پایه مورد استفاده قرارگرفته و امکان تبادل تجربیات آموزشی را بین معلمین محترم در آموزش علوم پایه فراهم آورد.

دبیر سومین همایش آموزش الکتروشیمی ایران افزود: در حال حاضر به نظر می رسد توجه به آموزش الکتروشیمی در دوره کارشناسی می تواند بیشتر در رفع نیازهای جامعه در مسیر توسعه کمک کرده و برای فارغ التحصیلان آن نیز، موقعیت بیشتری برای اشتغال ایجاد نماید. با درک این ضرورت، برنامه درسی دوره کارشناسی مهندسی الکتروشیمی در دانشکده علوم پایه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با مشارکت اعضای هیات علمی و خبرگان این دانش در سطح کشور در حال تدوین می باشد که امید می رود سیر تصویب و راه اندازی این رشته در کشور با مساعدت وزارت علوم ، تحقیات و فناوری در زمان کم میسر شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهد رجایی در اختتامیه همایش نیز گفت: این همایش تلاش می کند تا فضایی را برای تبادل اندیشه و یافته های جدید در این عرصه دانش، بین محققین و فعالان عرصه آموزش مهیا نماید لذا تلاش می شود که در سال آتی با راهبری دانشکده علوم پایه و معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش این همایش در یکی از استان های کشور با محوریت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شود.

میرزایی در عین حال پیشنهاد داد با توجه به برگزاری همایش‌های موازی در سایر بخشها، ضرورت دارد برگزاری همایش های مرتبط با آموزش علوم پایه در کشور ساماندهی شود.

میرزایی در ادامه خاطرنشان کرد: لازم است از همراهی جناب آقای مهندس زرافشان معاونت محترم آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و آقای دکتر محبی مدیر کل دفتر آموزش دوره اول متوسطه در همراهی با ساماندهی همایش های آموزش علوم پایه و تاکید بر برگزاری همایش ملی پژوهش در آموزش علوم پایه هر سال در کشور با دبیرخانه متمرکز در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تشکر کنم. علاوه بر آن ضروری است از زحمات سایر مسئولان علمی و اجرایی سومین همایش آموزش الکتروشیمی ایران تشکر کرد.

همچنین دکتر فاطمه احمدی دبیر علمی سومین همایش ملی پژوهش در آموزش علوم پایه گفت: طبق فراخوان اعلام شده برای ارسال مقالات به دبیرخانه همایش در راستای محورهای ذکر شده، مقالات رسیده به دبیرخانه همایش در کمیته علمی مورد داوری قرار گرفت و مقالات پذیرفته شده طبق برنامه زمان بندی به دو شیوه پوستر و سخنرانی در همایش ارائه گردید که ارزش علمی مقالات ارائه شده به دو شیوه یکسان بود. همچنین به منظور کیفیت بخشی همایش فوق الذکر، کمیته علمی همایش از افراد متخصص در راستای محورهای همایش دعوت به عمل آورد تا به عنوان سخنران مدعو در سومین همایش ملی پژوهش در آموزش علوم پایه در روز چهارشنبه 16 اسفندماه به ارائه سخنرانی بپردازند.

از جمله این افراد پروفسور حسین غریبی (ریاست انجمن الکتروشیمی ایران ) با عنوان " نظام بخشی به پژوهش در راستای آموزش اثربخش علوم پایه" ؛ دکتر فرهاد قربان دوردی نژاد با عنوان "گفتگو گرایی در آموزش معلمان علوم پایه"؛ دکتر ولی اله رمضانی با عنوان "فلسفه آموزش علوم پایه و چالش های اجتماعی"؛ دکتر نعمت اله ارشدی با عنوان "کاوشگری هدایت شده فرایندگرا راهبردی برای یادگیری در قرن بیست و یکم: مروری بر بیش از دو دهه تلاش " و خانم آزاده امیری با عنوان سخنرانی "آموزش هنرمندانه علوم چرا و چگونه؟" سخنرانی کردند.

در ادامه دکتر معصومه قلخانی دبیر اجرایی سومین همایش آموزش الکتروشیمی ایران اظهار کرد: انجمن الکتروشیمی ایران با توجه به اهمیت آموزش الکتروشیمی، هر دو سال یکبار همایش آموزش الکتروشیمی را برگزار می‌کند که در تاریخ های دوم بهمن ماه 1392و هفتم بهمن ماه 1394 به ترتیب اولین و دومین همایش آموزش الکتروشیمی ایران به میزبانی دانشکده علوم پایه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد و امسال نیز در تداوم آن در 16 بهمن ماه 1396 شاهد برگزاری سومین دوره آن در دانشکده علوم پایه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی همراه با سومین همایش ملی پژوهش در آموزش علوم پایه بودیم.

دکتر عظیم محبی مدیر کل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش ضمن ارائه سخنرانی خود با عنوان تاملی بر فرایند یادگیری - یاددهی تلفیقی و موقعیت محور در اختتامیه همایش گفت که به منظور ایجاد هم افزایی بین محققین و معلمین محترم آموزش علوم در کیفیت بخشی آموزش علوم پایه در کشور، همایش ملی پژوهش در آموزش علوم پایه هر سال به طور مشترک با دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار خواهد شد که در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شاهد روند رو به توسعه آموزش اثربخش علوم پایه باشیم و معاونت متوسطه در این راستا تلاش خواهد کرد که شرایط لازم برای حضور بیشتر معلمان علوم پایه را در این همایش فراهم اورد.

همچنین در مراسم اختتامیه همایش مذکور از مقالات و طرح درس های برتر که به شیوه سخنرانی و پوستر ارائه شد، تقدیر به عمل آمد که بدین شرح است:

در بخش پوستر:

طراحی محتوای اصول شیمی سبز یک روش سبز در سنتز ترکیبات آلی- مریم قنبری

آموزش استدلال در زیست شناسی - یونا نوول

جمع بردارها - اکرم خسروگردی

طراحی فعالیت عملی در آموزش الکتروشیمی مبتنی بر پدیده فتوسنتز - سحرالسادات مقصودی

پیشنیاز یادگیری الکتروشیمی - احمد هادی پور، مهدی اکبرپور، بهرام عظیمی کردکندی

در بخش سخنرانی:

آموزش مفهوم انتزاعی استوکیومتری و کاربرد آن با استفاده از الگوی تدریس ساخت گرایی 5 E و بررسی اثر بخشی این روش در یادگیری - راضیه بنکدار

تربیت دبیر فناوری و مدل سازی رایانه ای در علوم پایه - محمدحسین نیکونژاد

آموزش ریاضی براساس اجرای تئاتر - طاهره صرفی،عرفان خطیب زاده،ژاله صرفی، غزاله صرفی

بررسی تحلیلی کتب درسی و کمک درسی ریاضیات پایه دهم تجربی وریاضی در راستای یادگیری اثربخش مفاهیم - مریم عبدالملکی، فرزانه فروزانفر، هوشنگ امانی

ارائه طرح درس اعمال روی توابع - وحیده سلیمانی

به گفته مسئولان این همایش، محققین و معلمین می توانند نکته نظرات خود را از طریق آدرس پست الکترونیکی ncrbse@srttu.edu ارسال کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار