خلق صحنه های زیبای همدلی درتلاش دانش آموزان فارس برای کمک به همکلاسی های نیازمندشان

حضور بیش از ۱۳ هزار دانش آموز یتیم در استان فارس/ برگزاری جشن نیکوکاری در شیراز

شیراز (پانا) - سازمان دانش آموزی استان فارس با برپایی جشن نیکوکاری و تهیه درخت آرزوها برای دانش آموزان بی سرپرست و دعوت از خیرین، در راستای تامین بخشی از نیازهای دانش آموزان نیازمند گام برداشت.

کد مطلب: ۸۰۴۹۲۶
لینک کوتاه کپی شد
خلق صحنه های زیبای همدلی درتلاش دانش آموزان فارس برای کمک به همکلاسی های نیازمندشان

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس گفت: آموزش فرهنگ نوعدوستی و نیکوکاری جزء آموزه های دینی و از اهداف تربیتی و درسی در آموزش و پرورش است .

محمد نظری در آیین جشن نیکوکاری دانش آموزان فارس که همزمان با سراسر کشور با حضور مسئولین استانی در دبیرستان دخترانه امتیاز ناحیه 2شیراز برگزار شد گفت: بحث برگزاری جشن عاطفه ها و نیکوکاری که هر سال در ابتدای سال تحصیلی در اسفند ماه برگزار می شود هدف اصلی آن ترویج فرهنگ نوعدوستی، انفاق و نیکوکاری در جامعه و خصوصا بین دانش آموزان است .

محمد نظری افزود: با توجه به اینکه این موضوع جزء آموزه های دینی و اهداف تربیتی و درسی در آموزش و پرورش است سعی داریم تا بتوانیم دانش آموزان را به این سمت هدایت کنیم و جامعه را به سمتی ببریم که نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت داشته باشیم، این اصل هدف ماست؛ اما در کنار این موضوع قطعا با تحقق این هدف اصلی موضوع دوم به خودی خود در پی خواهد آمد و آن کمک به بچه هایی است که نیازمند هستند و در استان فارس هم کم نیستند .

نظری با بیان اینکه این جشن هر سال در مدارس سطح استان برگزار می شود گفت:با توجه به پراکندگی این عزیزان در مدارس اقصی نقاط استان برنامه های مختلفی برای کمک به آنان اجرا می شود که امروز نیز به صورت نمادین همزمان در 59 اداره مناطق و شهرستانها در استان و نیز به صورت متمرکز استانی به میزبانی دبیرستان دخترانه امتیاز ناحیه 2 شیراز و با حضور مسئولین ارشد استانی برگزار گردیده است .

وی در تشریح اهداف برگزاری این جشن گفت: سعی داریم با فرهنگ سازی مناسب این عمل خداپسندانه و شایسته را در کل جامعه ترویج نموده و از طریق دانش آموزان به داخل منازل مردم ببریم و به نوعی بتوانیم کمک دهیم به ترویج این فرهنگ بسیار خوب و زیبا که هم برگرفته از آموزه های دینی ماست و هم آموزه های ملی و فراتر از آن جزو آموزه های انسانی ماست؛ یعنی یاد بگیریم که به عنوان یک انسان در قبال یکدیگر مسئولیت داریم که این یک بحث کلی است .

نظری با بیان اینکه خوشبختانه طرح های خوبی توسط آموزش و پرورش و خصوصا سازمان دانش آموزی به اجرا در می آید گفت: هرسال با برنامه ریزی خوبی که از درون آموزش و پرورش می شود و با همکاری و تعامل خوب کمیته امداد اقدامات مناسبی صورت می پذیرد که امسال هم در کنار این آیین یکی دو کار زیبا هم انجام داده ایم؛ یکی اجرای طرح خواهر خواندگی در مدارس است که در قالب این طرح هر مدرسه یک مدرسه محروم را تحت پوشش خودش قرار می دهد و مدارسی که از وضعیت مالی بهتری برخوردار هستند سعی کرده اند مدارس دیگر را متناسب با میزان امکانی که برایشان فراهم است تحت پوشش قرار دهند و حمایت کنند حتی بعضا یک تا سه مدرسه را شاهد هستیم که تحت پوشش یک مدرسه قرار گرفته اند و اینها را حمایت می کنند .

وی با اشاره به اجرای طرح بهترین ساندویچ دنیا که همزمان با این ایام توسط دانش آموزان اجرا می گردد، گفت: دانش آموزان در قالب این طرح با همکاری اولیاء شان موادغذایی مناسبی را تهیه کرده و در مدرسه به فروش می رسانند و مبالغ حاصل را به دانش آموزان نیازمند کمک می کنند، از ویژگی های این طرح این است که با توجه به اینکه قیمتی را برای آن تعیین نمی کنند خریداران می توانند با هر قیمتی که در توان داشته باشد آن را خریداری نموده و مبالغ حاصل از آن را صرف کمک به دانش آموزان بی بضاعت همان مدرسه نمایند .

وی با بیان اینکه اینها حرکتهایی هستند که به ترویج این فرهنگ در بین دانش آموزان و نسل های آینده کمک می کنند، گفت: امروز در این مراسم شاهد برنامه های زیبایی مثل ارائه مقاله و انشاء های زیبای دانش آموزان ، درست کردن درخت نیکوکاری که دانش آموزان هر کدام پاکتی از آن چیدند تا نیازی از یک دانش آموز را برآوره سازند همه و همه؛ در عین حالی که موجب خوشحالی نیازمندان و رفع نیازشان می شود ، به قول یکی از همین دانش آموزان خود دانش آموز اهدا کننده را هم شاد می کند .

در این آیین معاون گردشگری و امور زیارتی استاندار فارس نیز ضمن تقدیر از دانش آموزان نیک اندیش و خیرین نیکوکارگفت: سال 97 مصادف است با چهلمین سال انقلاب اسلامی؛ انقلابی که محوریت و شعار آن تحقق عدالت و تامین آزادی و استقلال است و انشاء الله همه شما بتوانید در ذیل الطاف الهی به سلامت زندگی کنید و فرصت محبت و نیکی کردن به همنوعان خود را از دست ندهید .

فروزانی افزود: هیچکس نمی تواند به اندازه خداوند متعال در بخشندگی و نیکی کردن به دیگران پیشی بگیرد چراکه هرچه داریم از اوست، پس از پروردگار متعال نیز شهدا هستند که با نثار جان خود در راه دفاع از کیان ، دین و هم وطنانشان ایثار می کنند لذا وظیفه داریم یاد و خاطره این عزیزان را همیشه زنده نگه داشته و قدردان آنان باشیم .

وی با اشاره به فرا رسیدن ایام ولادت حضرت زهرا (س) و روز مادر گفت:لازم است یاد کنیم از مادران شهدا؛ کسانی که پاره تنشان را برای دفاع از دین ، آرمانها و باورشان فدای وطن نمودند که امیدوارم همه مادران علی الخصوص مادران معظم شهدا سلامت باشند و قدردان صبر جمیل و بزرگ منشی این انسانهای نیکو کار هستیم .

فروزانی با بیان اینکه هیچ چیز زیباتر و قشنگ تر ازاین نیست که امکان درس خواندن و ادامه تحصیل برای دانش آموزان بی بضاعت و مستضعف در شرایط مناسب و مدارس زیبا فراهم شود گفت: اینجاست که به عنوان یک انسان احساس می کنیم به انسانیت نزدیکتریم چرا که مهمترین توصیه هایی که به ما شده عمل به نیکی و عمل صالح است و ما ایرانی هستیم و اندیشه نیک ، کردارنیک و گفتار نیک چیزی است که ما ایرانیان آن را به جهان و تاریخ هدیه داده ایم .

وی با اشاره به آثار هنری و مقالات ارائه شده با موضوع احسان و نیکوکاری توسط دانش آموزان، ضمن سپاسگزاری از معلمین و مربیان مدارس گفت: انشاء الله بتوانیم بر زیبایی های این مملکت هر چه بیشتر بیافزاییم و فرصتی را فراهم کنیم تا دانش آموزان در کنار آموزشهای روزمره در مدارس ؛ درس زندگی و مهارتهایی مثل بخشش، احسان ، نیکوکاری و کمک به همنوع و دست گیری از مستمندان و ... را هم بیاموزند .

فروزانی تاکید نمود: آنچه که وظیفه ماست و باید انجام دهیم؛ خدمت به مردم عزیز است به ویژه هموطنان عزیزی که از شرایط اقتصادی مناسبی برخوردار نیستند، دانش آموزان، کودکان و خردسالانی که نیاز به این دارند تا ما نسبت به آنان توجه و یاری بیشتری داشته باشیم، البته می دانیم که این وضعیتی که در بعضی از بخشها و طبقات جامعه ما وجود دارد محصول شرایط اقتصادی موجود است و امیدواریم که به بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا در حوزه های مختلف فعالیت هایی انجام شود که زمینه تولید ثروت بیشتر برای جامعه فراهم شود به شکل عادلانه و منصفانه و این امکان هم فراهم شود که مردم استان مان انشاء الله زندگی که در شان ما ایرانیان هست داشته باشند .

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان فارس نیز در سخنانی ضمن قدردانی از مشارکت و همکاری خوب آموزش و پرورش، فرهنگیان و دانش آموزان در برگزاری این جشن گفت: در این آیین شاهد رویش زیبایی های بسیاری بودیم به نحوی که دانش آموزان برای برآوردن آرزوهای بچه های نیازمند گوی سبقت را از یکدیگر می ربودند .

بذرافشان با تاکید بر اینکه دلنوشته ها و مقالات ارائه شده توسط دانش آموزان در زمینه احسان و نیکوکاری بسیار زیبا و ارزشمند هستند گفت: بسیار خرسندم که در شهر و دیاری زندگی می کنیم که سخاوتمندی و بخشندگی جزئی از زندگی و فرهنگ مردم آن است و انشاء الله با کمک همه عزیزان مهرورزی و نیک اندیشی خودمان را در قابی بسیار زیبا تقدیم کسانی خواهیم نمود که چشم انتظار محبت مان هستند .

وی یادآور شد: امسال جشن نیکوکاری همزمان با سایر مناطق کشور عزیزمان در استان فارس نیز به صورت نمادین طی سه روز برگزار خواهد شد و امروز در مدارس به اجرا در آمده و روز 17 اسفند ماه در پایگاه های ثابت و سیار کمیته امداد در سراسر استان و نهایتا 18 اسفند ما نیز در میعادگاه های نمازجمعه سراسر استان انشاء الله همه پایگاه های امداد آماده دریافت محبت های مردم عزیز و خداجوی استان فارس هستند .

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) در رابطه با نحوه همکاری آموزش و پرورش و جلب مشارکت دانش آموزان نیز گفت: امسال بیش از 800 هزار پاکت در بین دانش آموزان و دانشجویان توزیع شده که از ایت تعداد 700 هزار پاکت در اختیار دانش آموزان و یکصد هزار پاکت نیزدر بین دانشجویان عزیز توزیع شده است و پیش بینی ما این است که انشاء الله نسبت به سال گذشته از رشد قابل توجهی در حوزه مشارکت مردمی در آستانه سال جدید برخوردار باشیم و بتوانیم بخش عمده ای از نیازمندی های خانواده های عزیز مستمند را برطرف کنیم .

رئیس آموزش و پرورش ناحیه 2 شیراز هم در ابتدای این آیین ضمن تبریک هفته نیکو کاری و تقارن آن با ایام ولادت حضرت زهرا (س) گفت: اگر در زندگانی حضرت زهرا(س) یک بررسی اجمالی داشته باشیم مشاهده می کنیم سراسر زندگانی ایشان پر از ویژگی ها و نکات برجسته و آموزه های بسیار است که از جمله برجسته ترین این ویژگی ها احسان و نیکوکاری و بخشندگی ایشان است .

بهروز پرنیان افزود: نکته برجسته ای که در شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) به چشم می خورد و درس های بسیاری برای ما دارد همین بحث توجه ایشان به نیکوکاری و احسان به بندگان دیگر خداوند است که از آموزه های اساسی دین ماست و حتی در قرآن کریم نیز پروردگار متعال بارها در قالب آیاتی ما را به این امر توصیه نموده و حتی دستور داده تا نسبت به همنوعان خود نیکی داشته باشیم لذا انجام کاری که دوستی خدا را به همراه دارد باید برای ما ارزش والایی داشته باشد .

پرنیان با تاکید بر اینکه معلمان نقش تاثیر گذاری در توسعه و ترویج فرهنگ نیکوکاری و بخشندگی در بین دانش آموزان و خانواده ها دارند،گفت: معلمین عزیز می توانند در قالب های مختلف در زمینه سوق دادن تفکر دانش آموزان به سمت این فرهنگ انسانی و اسلامی گام برداشته و دانش آموزان را با این سنت حسنه آشنا نمایند .

وی یادآور شد: یکی از وظایف آموزش و پرورش ترویج همین فرهنگ و ارزش دینی و انسانی است که باید در جامعه گسترش یابد و آموزش و پرورش در این مسیر از نهادهای پیشگام بوده و هست و اولویت اول ما ترویج این فرهنگ در جامعه است. اولویت دوم ما نیز توجه به وضعیت معیشتی دانش آموزان بی بضاعت و محروم است که اهمیت و جایگاه خاص خودش را دارد .

وی اظهار امیدواری نمود: برگزاری چنین برنامه هایی بتواند کمک کند به تحقق اولویت اول که همان ترویج فرهنگ بخشش و نیکوکاری در جامعه است، چرا که اگر در تحقق آن موفق باشیم ، آن اولویت دوم نیز تحقق خواهد یافت و با مشکلی مواجه نمی شویم .

گفتنی است: در این آیین یکی از دانش آموزان نیکوکار دبیرستان امتیاز نیز مبلغ 15 میلیون ریال به دانش آموزان بی بضاعت کمک نمود. همچنین دانش آموزان هر کلاس نیز متعهد به تحقق یکی از آرزوهای دانش آموزان بی بضاعت شدند که آرزویشان را از طریق درخت آرزوها عنوان نموده بودند .

همچنین همزمان با برگزاری این آیین نمایشگاه خیریه ای از دست ساخته ها و آثار فرهنگی و هنری و غذاهای سنتی تهیه شده توسط دانش آموزان و فرهنگیان برپا شده بود که مبالغ حاصل از آن برای کمک به دانش آموزان مستمند در نظر گرفته شد .

برای دیدن عکسهای این مراسم می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

http://www.pana.ir/photo/804869

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار