معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور اعلام کرد: دانش‌آموزان متوسطه اول «پلیس‌یاران نوجوان» می‌شوند

تهران (پانا) - ضرورت ارتقای فرهنگ رانندگی در جامعه و اهمیت سنین کودکی به‌عنوان بهترین دوران یادگیری در افراد  و به تبع آن نهادینه شدن فرهنگ ترافیک، دو نهاد «آموزش‌وپرورش» و «پلیس راهنمایی‌ورانندگی» را به سمت برنامه‌ریزی مشترک برای رسیدن به این هدف سوق داده است که جلوه‌گاه اصلی این همکاری طرح «همیاران پلیس» است که از سال 1384 در مدارس مقطع ابتدایی به اجرا درآمده است.

کد مطلب: ۸۰۴۸۶۵
لینک کوتاه کپی شد
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور اعلام کرد:  دانش‌آموزان متوسطه اول «پلیس‌یاران نوجوان» می‌شوند

سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور، درباره اهداف این همکاری گفت: رفتارهای غلط ترافیکی باعث ایجاد بی‌نظمی و عدم انسجام در رفت‌وآمدها و ایجاد مشکلاتی در جامعه می‌شود. این رفتارهای غلط ترافیکی به تفکر و نگرش افراد برمی‌گردد که اصلاح این نگرش می‌تواند به اصلاح رفتارهای غلط ترافیکی بینجامد. بهترین شیوه برای اصلاح نگرش افراد آموزش و فرهنگسازی در سنین پایین است؛ چرا که در این مقطع از زندگی یادگیری ماندگار و تربیت‌پذیری بهتر است. برای رسیدن به این منظور همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی و آموزش‌وپرورش در طرح ملی «همیاران پلیس» برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شکل گرفت که تا امروز 10 میلیون دانش‌آموز در این طرح آموزش دیدند.

همیار پلیس کیست؟

به گفته سرهنگ جهانی، همیار پلیس دانش‌آموزی است که ضمن یادگیری برخی مقررات ترافیکی، در صورت تخلف راننده از این مقررات، مودبانه موضوع را به راننده خودرویی که سرنشین آن است، تذکر می‌دهد.

«پلیس‌یاران نوجوان» همکاری جدید پلیس راه و آموزش‌وپرورش

طرح «پلیس‌یاران نوجوان» تازه‌ترین همکاری آموزش‌وپرورش با پلیس راهنمایی و رانندگی است که از امسال در مدارس دوره اول متوسطه اجرا خواهد شد. سرهنگ جهانی درباره این طرح گفت: منابع آموزشی این طرح آماده شده و در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته است. کارت شناسایی پلیس‌یاران نوجوان نیز صادر شده است.

وی درخصوص وظایف پلیس‌یاران نوجوان بیان کرد: با توجه به اینکه دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول به لحاظ سنی، دانشی و شناختی بالاتر از دانش‌آموزان ابتدایی هستند، علاوه بر وظایف همیاران پلیس به موضوعات پیشگیری از سرعت‌ها و سبقت‌های غیرمجاز و رعایت حق تقدم عابران پیاده توجه خواهند داشت.

رانندگان درصورت بی توجهی به ایست پلیس مدرسه جریمه می‌شوند

سرهنگ جهانی در ادامه درباره پلیس مدرسه که از بین دانش‌آموزان همیار پلیس انتخاب می‌شوند و وظیفه کمک به تردد دانش‌آموزان در اطراف مدرسه را برعهده دارند اظهار کرد: طبق مصوبه سال 89 که در جدول جریمه‌ها آمده است، چنانچه پلیس مدرسه با تابلوی ایست قصد توقف خودرویی را داشته باشد، در صورت توجه نکردن راننده به فرمان ایست، پلیس ناظر در آن منطقه می‌تواند راننده متخلف را با سه نمره منفی به مبلغ 50 هزار تومان جریمه کند. این مصوبه بر اهمیت کار پلیس مدرسه تاکید دارد.

معلمان مدارس: فرهنگ‌یاران ترافیک

این مقام پلیس راهور در ادامه به آموزش معلمان در قالب طرح «فرهنگ‌یاران ترافیک» اشاره کرد و گفت: تا کنون 160 نفر از مربیان و معاونان پرورشی و مدیران مدرسه آموزش دیدند تا در اوقات فراغت و فوق‌برنامه دانش‌آموزان فرهنگ ترافیکی را به آنها یاد دهند، یا در موقع اردوها و جابه‌جایی دانش‌آموزان، ضمن رعایت نکات ترافیکی، آن را به دانش آموزان منتقل کنند.

آموزش‌های ترافیکی همراه با هنرهای نمایشی

جذابیت بخشیدن به آموزش‌های ترافیکی با استفاده از هنرهای نمایشی یکی دیگر از برنامه‌های پلیس راهور در مدارس است که سرهنگ جهانی در توضیح آن گفت: 22 گروه نمایشی به تعداد مناطق شهر تهران با ما همکاری می‌کنند که به همراه پلیس به مهدهای کودک یا مدارس ابتدایی می‌روند. این گروه‌های نمایشی بعد از صحبت‌های پلیس، موضوعات ترافیکی را در قالب نمایش به کودکان آموزش می‌دهند.

پلیس راه و اردوهای دانش‌آموزی

بعد از تصادف ناگوار یکی از اتوبوس‌های حامل دانش‌آموزان هرمزگانی در جاده‌های استان فارس که در اثر بی‌دقتی راننده اتوبوس به وقوع پیوست، همکاری پلیس راه و آموزش و پرورش در تامین ایمنی سفرهای دانش‌آموزی وارد فاز جدیدی شد. پیرو این همکاری دستورالعمل جدید اردوهای دانش‌آموزی تدوین و ابلاغ شد و مرکز کنترل سفرهای برون استانی دانش‌آموزی برای نظارت لحظه به لحظه اردوها راه‌اندازی شد. معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور دراین خصوص گفت: یکی از راه‌های پیشگیری از حوادث رانندگی استفاده از تجهیزات و سیستم‌های روز دنیاست که در اینجا به معرفی سه سامانه می‌پردازیم که در کاهش حوادث جاده‌ای نقشی تعیین‌کننده دارند:

مرکز کنترل سفرهای برون‌استانی دانش‌آموزی : این مرکز که حاصل همکاری پلیس راه با سازمان دانش‌آموزی کشور است وظیفه نظارت بر اردوهای برون استانی را برعهده دارد. بر اساس ضوابط این مرکز اتوبوس‌های حامل دانش‌آموزان باید طبق استانداردهای ذکر شده در دستورالعمل اردوهای دانش‌آموزی انتخاب شوند. همچنین برای رعایت مقررات ایمنی در این سفرها پلیس راهور یک فیلم آموزشی تهیه کرده است که در اختیار همه مدیران و مربیان دست‌اندکار اردوهای دانش‌آموزی قرار گرفته است.

سامانه سپهتن : در سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل عمومی کشور (سپهتن) که در اتوبوس‌های برون‌شهری نصب می‌شود، رفتارهای راننده به وسیله یک دوربین کنترل و تخلفات ثبت می‌شود. زمانی که اتوبوس به یک کیلومتری هر پاسگاه پلیس راه می‌رسد همه اطلاعات به این مرکز پلیس ارسال می‌شود و در صورت وجود هرگونه تخلف اتوبوس مورد نظر متوقف خواهد شد. همچنین بر اساس دستورالعمل اردوهای دانش‌آموزی همه اتوبوس‌هایی که در اردوها استفاده می‌شوند باید مجهز به سامانه سپهتن باشند.

سامانه 110120 : این سامانه یک سامانه پیامکی است. کسانی که داخل اتوبوس یا سواری‌های عمومی بین‌جاده‌ای حضور دارند، در صورت مشاهده تخلف راننده می‌توانند شماره خودرو را بر اساس بروشور نصب شده در خودرو پیامک کنند که در اولین ایستگاه پلیس راه یا توسط تیم سیار مسیر مورد نظر متوقف خواهند شد. نحوه اطلاع رسانی از طریق این سامانه نیز به مربیان و مسئولان اردوهای دانش‌آموزی آموزش داده می‌شود.

آماده همکاری با آموزش‌وپرورش در فضای مجازی هستیم

سرهنگ جهانی در بخش پایانی این گفت‌وگو ضمن اعلام آمادگی پلیس راهور برای تهیه انواع محتواهای متناسب با گروه‌های سنی دانش‌آموزی برای استفاده در فضای مجازی گفت: اگر دستگاه تعلیم و تربیت کشور تلویزیون تعاملی یا هرگونه بستر مناسب دیگر برای آموزش دانش‌آموزان در فضای اینترنت را مهیا کند، ما هم آمادگی داریم محتواهای مناسب شامل انواع فیلم، انیمیشن و محصولات چندرسانه‌ای را با هدف ارتقاء فرهنگ ترافیکی جامعه در اختیار آموزش‌وپرورش قرار دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار