لوموند: دغدغه پاریس نجات توافق هسته‌ای است

تهران (پانا) - روزنامه لوموند در آستانه سفر وزیر امور خارجه فرانسه به تهران در گزارشی از تلاش‌های فرانسه برای میانجیگیری در پرونده هسته‌ای ایران و نجات برجام پرده برداشته است.

کد مطلب: ۸۰۴۱۴۹
لینک کوتاه کپی شد
لوموند: دغدغه پاریس نجات توافق هسته‌ای است

همزمان با سفر امروز ژان ایو لودریان، وزیرامور خارجه فرانسه به تهران، روزنامه فرانسوی زبان لوموند هدف اصلی این دیدار را که زمینه‌ساز سفر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه به تهران است «نجات توافق هسته‌ای، به دست آوردن امتیازات در برنامه موشکی و سیاست منطقه ای نظامی در سوریه، لبنان، عراق و یمن» تحلیل کرده است.

در متن گزارش لوموند به تاریخ بیست و دوم اردیبهشت ماه (12 می) یعنی روزی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده بر اساس تهدید قبلی اعلام کرده است که دیگر حاضر به تعلیق تحریم‌ها علیه ایران نخواهد بود و به آخرین سفر رئیس‌جمهوری فرانسه به واشنگتن اشاره شده است.

نویسنده گزارش این روزنامه فرانسوی زبان، برنامه موشکی ایران را «یکی از مسائلی که باعث عصبانیت شده» عنوان کرده است و به نقل از یکی از دیپلمات‌های ارشد این کشور نوشته «ایران باید انتخاب کند، ابزاری برای صلح در منطفه باشد یا خوراکی برای نزاع‌ها باشد تا نفوذ خود را گسترش دهد -چیزی که غیرقابل قبول است-.»

بر اساس این گزارش، مذاکراتی در این زمینه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ بین نمایندگانی از ایران، فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا و اتحادیه اروپا درباره یمن صورت گرفته و ادعا می‌کند در ایتالیا قرار است با موضوعیت حزب الله و سوریه، ادامه یابد.

در این گزارش آمده است که «مقامات ایرانی تمایل دارند بدانند که در صورت فسخ یک جانبه توافق 2015 توسط آمریکا، اروپایی ها به چه نحو از سرمایه گذاری های خود دفاع خواهند کرد.»

این در حالی است که به نوشته لوموند، در حال حاضر دغدغه پاریس در مرحله نجات، «نجات توافق (هسته ای) است»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار