معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گلستان

اضطراب آزمون فضای آموزش ابتدایی را از فضای تربیتی دور می کند

استرس آزمون، فضای آموزش ابتدایی را از فضای تربیتی دور می کند و به سمت فضای آموزشی صرف می برد.

کد مطلب: ۸۰۲۵۷۴
لینک کوتاه کپی شد
اضطراب آزمون فضای آموزش ابتدایی را از فضای تربیتی دور می کند

به گزارش پانا از استان گلستان، سیده هما عقیلی در خصوص حذف آزمون های مدارس سمپاد و نمونه دولتی برای ورود به مقطع دوره اول متوسطه اظهار کرد: دوره آموزش عمومی به عنوان دوره ای است که آموزش و پرورش باید مهارت های زندگی را به دانش آموزان آموزش دهد و فلسفه حاکم برای آن آموزش مهارت های زندگی است و این دوره بر طبق سند تحول بنیادین دوره شناسایی استعداد های دانش آموزان است.

وی افزود: هدف نهایی، تربیت دانش آموزانی است که به مراتبی از حیات طیبه رسیده باشند و ساحت های 6 گانه تربیت را کسب کنند بنابراین در آموزش ابتدایی رویکرد تربیتی تاثیر گذاری بیشتری از سوی آموزش و پرورش را می طلبد و ما باید تلاش کنیم که دانش آموزان با آموزش های زندگی شهروندی آشنا شوند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گلستان با بیان اینکه آموزش و پرورش باید مسیری را طی کند تا اهداف چشم انداز آن محقق شود ، تصریح کرد: یکی از موانع پیش رو، آزمون های ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی است که فضایی را ایجاد کرده است که تقریبا بر اساس این فضا سبب شده بود تا آموزش ابتدایی به سمت و سویی حرکت کند تا بچه ها را به سمت موفقیت در این آزمون ها ببرند و همه فعالیت های ابتدایی تحت الشعاع این آزمون ها قرار می گرفت.

وی اذعان کرد: ما باید بتوانیم فضایی را بوجود بیاوریم که بر روی مهارت های زندگی، مهارت های شهروندی، تفکر خلاقانه و انتقادی و به طور کلی بر روی مهارت هایی که بتواند در آینده افرادی را بسازد که بعنوان شهروندان ایده ال یک جامعه محسوب بشوند، کار کنیم.

عقیلی در پاسخ به گسترش مدارس سمپاد و نمونه دولتی و رقابت تعداد بیشتر دانش آموزان در این حوزه بیان کرد: تا چندین سال پیش این رقابت ها در سال ششم نمود داشت اما در سال های اخیر به پایه های پایین تر کشیده و میدان رقابت شدیدتر شده است و همگان احساس می کنند که تمام تلاش ها باید به سمت قبولی در این آزمون ها برود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: معتقدیم آزمون های چهار گزینه ای و آزمون هایی که دانش آموزان را برای آن آماده می کند استرس و دغدغه بچه ها را زیاد می کند و حتی بعضا اختلالاتی را برای آنها بوجود می آورد که برای این سنین بسیار نامطلوب بود .

وی با بیان اینکه فضای دوره ابتدایی فضای کودکی، پویایی،شادابی و طراوت است، ادامه داد: این استرس فضای آموزش ابتدایی را از فضای تربیتی دور می کند و به سمت فضای علمی صرف می برد.

عقیلی بیان کرد: در دوره ابتدایی ظرفیت قابل قبولی در ارزشیابی تکوینی بچه ها داریم لذا در ارزشیابی کیفی توصیفی از ابزارهایی استفاده می کنیم که خود یادگیری محسوب می شود و در آن فضا بچه فرصتی برای ابراز وجود، تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس پیدا می کند و این ارزشیابی به معلم اجازه می دهد تمام ابعاد ظزفیتی دانش آموز را شناسایی و تحلیل کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه همواره برای تغییر، مقاومت هایی انجام می شود، افزود: اجازه بدهیم تغییر مسیر ها شکل بگیرد. ایجاد زمینه و فرهنگ سازی برای پذیرش سیستم جدید باید از سوی رسانه در جامعه انجام شود .

وی با بیان اینکه یک آزمون هرگز توانایی لازم برای سنجش استعدادها را ندارد، اذعان کرد: در ارزشیابی کیفی توصیفی سد ایجاد نمی کنیم و با کمک معلم ظرفیت ها را می شناسیم و پایش عملکرد تحصیلی دانش آموزان در آن وجود دارد.

عقیلی با اشاره به طرح شهاب یادآورشد: طرح شهاب مکمل و یک ظرفیت ارزیابی کیفی و توصیفی است که در آن معلمان با هوش چندگانه دانش آموزان آشنا می شوند. سنجش استعداد ها در این طرح کنار ارزشیابی توصیفی است و در آن به شیوه تخصصی تر و علمی به پایش عملکرد دانش آموز پرداخته می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار