ترویج فرهنگ پژوهش و حل مسائل آموزشی با رویکرد نوین درس پژوهی+ عکس

شیراز ( پانا ) - سرگروه ارتقاء مهارتهای حرفه ای معلمان دوره دوم متوسطه استان فارس، اجرای همایش ها و دوره های آموزشی درس پژوهی را با هدف توانمندسازی دبیران و ارتقاء مهارتهای حرفه ای آنها و تمرکز بر روی تدریس دانست.

کد مطلب: ۸۰۱۶۹۳
لینک کوتاه کپی شد
ترویج فرهنگ پژوهش و حل مسائل آموزشی با رویکرد نوین درس پژوهی+ عکس

ابراهیم رحیمی با اشاره به اینکه درس پژوهی شیوه ای نوین است که از کشور ژاپن منشاء گرفته است و سپس وارد کشورهای مختلف از جمله ایران شده است، گفت: درس پژوهی در دوره دوم متوسطه، از سال گذشته و با استقرار پایه های جدید در دوره دوم متوسطه در کشور اجرا شده است.

وی اظهار داشت: در حوزه درس پژوهی گروهی از معلمان در تعامل و ارتباط با یکدیگر در زمینه ارتقاء مهارتهای حرفه ای و روش های تدریس خود و دبیران دیگر می کوشند.

رحیمی تصریح کرد: پایه تئوری این رویکرد به آموزش معلمین، با رویکردهای سازاگرایی اجتماعی (Social Constructivism) و تعاملی-اجتماعی(Social Interactionism) است که بر پایه تعامل دبیران برای حل مسائل آموزشی و بهبود کیفیت تدریس است.

وی با اشاره به برپایی همایش درس پژوهی در قطب جنوب استان فارس افزود: به دلیل بعد مسافتی و تسریع در کیفیت کارها اقدام به برگزاری دوره های قطبی در استان کرده ایم.

وی از برگزاری همایش درس پژوهی در لارستان خبرداد و افزود: این همایش ویژه تمام دبیران رشته های مختلف با محوریت دورس علوم اجتماعی و زبان انگلیسی است که با حمایتهای مالی و علمی پژوهش سراهای دانش آموزی دانش و بوعلی شهرستان لارستان برگزار شده است.

در این همایش با حضور بیش از 150 دبیر از مناطق خنج، گراش، اوز، مهر و اشکنان ، لارستان و بیرم در روز پنج شنبه 10 اسفندماه برگزار می شود.

وی در خصوص لزوم درس پژوهی اظهار داشت: یکی از برنامه های وزارت آموزش و پرورش این است که آموزش ها را به منظور ارتقاء کیفی مهارتهای حرفه ای از سمت دوره های ضمن خدمت یک طرفه به سمت آموزشها و روشهای آموزشی چند سویه و تعاملی ببرد که در این شیوه معلمان خود مسئله طرح می کنند و خود در کارگروه های مختلف به کمک یکدیگر مسائل و مشکلات درسی خود را حل می کنند.

همایش درس پژوهی با موضوعاتی از جمله شیوه اجرای چرخه درس پژوهی در مدارس، ترویج فرهنگ درس پژوهی و شیوه های گسترش آن در مدارس و جایگاه ارتقاء مهارتهای حرفه ای معلمان با رویکرد درس پژوهی به همت گروه ارتقاء مهارتهای حرفه ای معلمان استان فارس برگزار می شود.

گروه ارتقاء مهارتهای حرفه ای معلمان دوره دوم متوسطه ، که از سال 95 در سیستم آموزش و پرورش گنجانده شده است و در زمینه راهبری حرفه ای معلمان و نظارت بر عملکرد آنان ( نظارت بالینی) و توانمند سازی دبیران با رویکرد درس پژوهی و همچنین معرفی روش های نوین تدریس فعالیت می کند.

رحیمی با اشاره به اینکه معلمان ما ترس از نظارت و بازرس دارند افزود: در شوه تعاملی حل مشکلات و مسائل آموزشی که در درس پژوهی به آنان یاد داده می شود، دبیران و معلمان خود می توانند با طرح مسئله، مسائل یکدیگر را رفع کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار