رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن: افزایش تقاضای مسکن لوکس، بر قیمت مسکن طبقه متوسط تاثیری نخواهد داشت

وام گیرندگانی که سررسید تسهیلات خریدشان درسال آینده است نگران افزایش قیمت مسکن نباشند

تهران (پانا) - رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن می‌گوید رشد قیمت مسکن اگر تحت تاثیر سیاست‌های کلان اقتصادی قرار نگیرد با جهش قیمتی عمده‌ای همانند آنچه درسال‌های گذشته با آن رو به‌رو بوده است، مواجه نخواهد شد و خریداران نیز نباید نگران باشند.

کد مطلب: ۸۰۱۶۰۸
لینک کوتاه کپی شد
رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن: افزایش تقاضای مسکن لوکس،  بر قیمت مسکن طبقه متوسط تاثیری نخواهد داشت

ایرج رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره پیش‌بینی بازار مسکن در سال 97، اظهار کرد:‌ یکی از بخش‌های کنترل کننده بازار مسکن، بخش تقاضاست و به دلیل نبود قدرت خرید یا سیاست‌هایی که این بخش را تحریک کند، شاهد رشد تقاضای بیش از حد متعارف نخواهیم بود.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن تصریح کرد:‌ تسهیلات خرید مسکن برای مسکن اولی‌ها یکی از دلایل تحریک تقاضا بوده است.

وی اضافه کرد: برخی از خریداران مسکن که می‌خواهند از وام مسکن استفاده کنند، سقف استفاده از تسهیلاتشان در سال آینده پر می‌شود و نگران آن هستند که افزایش قیمت مسکن در سال آینده به گونه‌ای باشد که توان خرید کمتری نسبت به ماه‌های پایانی سال 96 داشته باشند اما باید به آنها اطمینان داد که توان خرید آنها نسبت به سال جاری تضعیف نخواهد شد.

رهبر خاطرنشان کرد: رشد قیمت مسکن اگر تحت تاثیر سیاست‌های کلان اقتصادی قرار نگیرد با جهش قیمتی عمده‌ای همانند آنچه در سال‌های گذشته رو به رو بوده است، مواجه نخواهد شد و خریداران نیز نباید نگران باشند به این دلیل که یکی از بخش‌های کنترل کننده بازار مسکن بخش تقاضاست و به دلیل نبود قدرت خرید یا سیاست‌هایی که این بخش را تحریک کند شاهد رشد تقاضای بیش از حد متعارف قیمت نخواهیم بود.

شیب قیمت مسکن ملایم است

وی اظهار کرد:‌ رشد قیمت بازار مسکن با شیب ملایمی در حرکت است که اگر مدیریت شود رشد قیمت هر فصل ممکن است تا 5 درصد هم باشد.

رهبر با بیان اینکه بخشی از تسهیلات گیرندگان طبقه متوسط یا ضعیف هستند، تصریح کرد:‌ به دلیل سررسید شدن زمان تسهیلات مسکن اولی‌ها، بخش از تقاضای مسکن رشد داشته است و بخش دیگر تقاضای مسکن مربوط به خرید و فروش‌های مسکن لوکس و گران قیمت است که بر قیمت مسکن طبقه متوسط تاثیری نخواهد داشت.

رهبر خاطرنشان کرد:‌ به طور معمول سرمایه‌گذار بخش مسکن زمانی به تولید و حضور در این بخش ترغیب می‌شود که سود معقول و متناسب با سرمایه‌گذاری مورد انتظار خود را دریافت کند و باید گفت عقب نگه داشتن و ترمز قیمتی برای بازار مسکن موجب می‌شود تا شرایط قیمتی به یکباره و همانند یک فنر رها شود بنابراین سیاست کنترلی در این بازار پاسخگو نخواهد بود و بازار باید براساس عرضه و تقاضای مصرفی اداره شود.

رونق بازار اجاره با فروش مسکن نسبت عکس دارد

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن عنوان کرد:‌ بازار اجاره نیز به طور معمول با رونق بخش مسکن نسبت عکس دارد در زمانی که رکود وجود داشته باشد و خریداران توان و قدرت خرید لازم را نداشته باشند بازار اجاره با افزایش قیمت‌های غیرمعمول مواجه می‌شود اما اگر بازار مسکن با رونق مواجه شود اجاره نیز متناسب‌تر و معقول‌تر خواهد بود.

وی تصریح کرد:‌ افزایش قیمت اجاره در طول سال گذشته به دلیل رکود تولید و فروش مسکن بوده است و برخی از مصرف‌کنندگان که توانایی لازم را برای خرید نداشتند به سمت اجاره هدایت شدند و شاهد افزایش قیمت مسکن بوده‌ایم.

رهبر خاطرنشان کرد: پروانه‌ها و مجوزهای ساخت‌وساز در سال جاری حدود 15 درصد رشد داشته است و این شرایط نشان می‌دهد که بازار مسکن با رونق و شرایط پویاتری در سال آینده مواجه خواهد شد.

وی گفت:‌ بخشی از سرمایه‌هایی که برای خرید مسکن لوکس به این مسکن هدایت شده است ناشی از ممنوعیت ثبت سفارش خودرو بوده است و افزایش قیمت‌ها در این دسته‌بندی از خانه‌ها را به دنبال داشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار