یادداشت: آرش شایسته نیا/ مدرس رسانه و ارتباطات

پرس تی وی، هیسپان تی وی و آی فیلم؛ یک مضمون با سه روایت

تهران(پانا) - آرش شایسته نیا مدرس ارتباطات و رسانه معتقد است رسانه ملی باید از تمام ظرفیت های بالقوه و بالفعل خود استفاده کرده و بدون در نظر داشتن گرایش های سیاسی صاحب نظران در تولید برنامه های پر بار برون مرزی و آثار فاخر، نقش و نقشه کشورهایی را که درصدد ضربه زدن به ایران اسلامی هستند، خنثی کند.

کد مطلب: ۸۰۰۹۶۳
لینک کوتاه کپی شد
پرس تی وی، هیسپان تی وی و آی فیلم؛ یک مضمون با سه روایت

سازمان صداوسیمای جهوری اسلامی ایران به عنوان رسانه ای که در خط مقدم جنگ نرم قرار دارد، با تاسیس و راه اندازی شبکه های برون مرزی، جامعه مخاطبان غیرایرانی را مورد توجه ویژه خود قرار داده است. بر این اساس، شبکه هایی همچون پرس تی وی، هیسپان تی وی، العالم، الکوثر و ... با هدف خبررسانی و تبیین و اطلاع رسانی خبرهای روز دنیا به مخاطبان انگلیسی زیان، اسپانیایی زبان، عرب زبان شروع به کار کرده اند و در طی سال هایی که از فعالیت شان گذشته است، تولیدات نمایشی و برنامه های خبری را برای مخاطبان چند صد میلیونی خود تدارک می بینند. در کنار این شبکه ها، شبکه جهانی سحر با کانال های چندگانه اش، برای مخاطبان متنوع خود از اردوزبان گرفته تا بوسنیایی زبان ها برنامه پخش می کند. شبکه آی فیلم نیز با پخش سریال ها و آثار نمایشی ایرانی برای مخاطبان فارسی، عربی و انگلیسی زبان خود، علاوه بر سرگرم کردن، سعی در ارائه و معرفی سبک زندگی ایرانی- اسلامی به آنها دارد.
لزوم حضور و فعالیت این شبکه‌ها، رسالت‌ها، ماموریت‌ها، وظایف و الزامات و باید و نبایدها بر تاثیرگذاری هر چه بیشتر، بهانه ای شده است برای گفت وگو با کارشناسان و صاحبنظران عرصه رسانه و ارتباطات. نکته مهم اما اینجاست که دستیابی و حفظ و ارتقای همه استانداردها و برآورده کردن همه انتظارات از شبکه های برون مرزی بویژه پرس تی وی، هیسپان تی وی و العالم که به سبب فعالیت خبری گسترده و تخصصی، مجبور به رقابت با غول های رسانه ای بلوک سلطه بوده و کمبود بودجه در چند سال اخیر، بنیه آن ها حتی برای مانایی در جبهه رسانه های آلترناتیو را هم تضعیف کرده است، نیازمند توجهی خاص و ویژه به این رسانه هاست.
این شبکه ها ویترین دیپلماسی ایران در جهان اند و انعکاس رسانه ای دیدگاه ها، مواضع و عملکرد همه اجزای نظام جهانی به افکار عمومی دنیا به وسیله آنها صورت می گیرد.
دکتر آرش شایسته نیا؛ مدرس ارتباطات و رسانه در یادداشتی که به طور اختصاصی در اختیار پانا قرار داده، به نقش شبکه های برون مرزی و عملکرد آنها در خارج از مرزها اشاره کرده است:


«جنگ تحمیلی هشت ساله ایران اگرچه علاوه بر تخریب بناهای مسکونی و مراکز صنعتی، تجاری و اداری خانواده های بی شماری را عزادار و بی خانمان کرد اما بی هیچ شک و گمانی دستاوردهای فراوانی رادر حوزه های مختلف سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و صنعتی برای جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آورد .
قدرت های جهانی که تا پیش از این تصورات خامی را در ذهن خود پرورش داده و گمان می کردند در نخستین روزهای جنگ ، فاتح بی چون و چرای این نبرد نابرابر خواهند بود، اکنون نتیجه دیگری را مشاهده می کردند که باور و قبول آن ، برای آنان به آسانی قابل تجزیه و تحلیل نبود اما در ورای همین شکست ؛ آنان به نکته به خوبی واقف گردیدند که اگر قصد براندازی کشور جمهوری اسلامی ایران را باید ازراه و روشی به جز راه و روش نظامی وارد عمل شوند .
بر این اساس نظریه پردازان و تئوریسین ها دست به کار شده و با تشکیل اتاق فکر به یک نظر واحد دست یافتند و آن انتخاب جنگ دیگری بود که به جای حمله دست ساخته های انسانی ، به باورها ، اندیشه ها و تفکرات حمله شود تا بنیان های اعتقادی و فکری یکی پس از دیگری در هم فرو ریزد .
طرح موضوع «جنگ نرم» از سوی رهبری، زنگ هشدار را برای نهادهای فرهنگی به صدا درآورد و صدا و سیما به قرار گاه مقدم رویا رویی و مقابله با شبیخون فرهنگی و جنگ نرم تبدیل شد. قرارگاهی که پاسداشت از فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی را در سرلوحه وظایف رسانه ای خود قرار داده و علاوه بر توجه به تولید آثار فاخر جهت استفاده مخاطبان داخل کشور ، رسالت مهم تری را جهت راه اندازی و تامین برنامه های ارزشمند برای شبکه های برون مرزی رادیو و تلویزیون در سرلوحه وظایف رسانه ملی قرار داد.
از سوی دیگر کشورهای متخاصم راه نوینی را در پیش گرفته و به ابزار اشاعه «ایران هراسی» و «اسلام هراسی» دست یازیدند.
اگرچه مقامات کشوری، تهدید کشورهایی چون آمریکا ، اسرائیل ، عربستان و متحدان آن ها را به دلیل سابقه تاریخی آنان جدی تلقی نمی نمایند اما باید صدا و سیما به خصوص در شبکه های برون مرزی اش ، خنثی سازی برنامه دشمن را که همان «ایران هراسی» و «اسلام هراسی» است به جد در دستور کار خود قرار می دادند که این مهم در تاسیس شبکه هایی چون «العالم»، «پرس تی وی»، «هیسپان تی وی» و نیز «آی فیلم»، در ادامه مسیری که با افتتاح «سحر» و «الکوثر» آغاز شده بود، پی گرفته شد و با توان بالاتری تداوم یافت.
رسانه ملی بر این اساس، باید از تمام ظرفیت های بالقوه و بالفعل خود استفاده تام و تمام کرده و بدون در نظر داشتن گرایش های سیاسی صاحب نظران و اصحاب فن به خصوص در تولید برنامه های پربار برون مرزی و آثار فاخر و با کیفیت، نقش و نقشه کشورهایی که در صدد ضربه زدن به ایران اسلامی است را خنثی نمایند .
شبکه های برون مرزی تلویزیون از جمله آِی فیلم، پرس تی وی و... می توانند با اشاعه ارزش های اسلامی و ملی از طریق فرآیندی صحیح، چهره واقعی و رحمانی از ایران و نیز اسلام ناب و فارغ از همه سیاه نمایی های دشمنان را به مردم دنیا نشان دهند و نگرش های بعضا منفی را که نسبت به جامعه و مردم ایران از سوی رسانه های غربی در ذهن مخاطبان ثبت کرده اند، با برنامه ریزی مناسب از بین ببرند. حال این ماموریت در قالب شبکه ها و ساختارهای رسانه ای خبری عملیاتی شود و چه در قالب شبکه هایی چون آی فیلم که سبک زندگی ایرانی اسلامی را به نمایش می گذارند.
در نهایت این که ارزش و اهمیت عملکرد و تاثیر این شبکه ها در ناکام گذاری دسیسه های قدرت های بزرگ، آنچنان نافذ است که حمایت همه نهادهای تصمیم ساز و اجرایی در مجموعه نهادهای کشور را می طلبد و از قدرت رسوخ آنها در میان ملت های جهان نباید غافل شد. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار