رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی : استعداد دانش‌آموزان باهوش در المپیادها و پژوهش‌سراها شکوفا می‌شود، نه مدارس خاص

چک لیست‌هایی برای شناسایی استعدادهای برتر دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است

تهران (پانا) -  رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با حمایت از تصمیم حذف آزمون از دوره ابتدایی اظهار کرد استعداد دانش‌آموزان باهوش می‌تواند در المپیادها، باشگاه دانش‌پژوهان جوان و پژوهش‌سراها شکوفا شود.

کد مطلب: ۸۰۰۸۰۳
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی : استعداد دانش‌آموزان باهوش در المپیادها و پژوهش‌سراها شکوفا می‌شود، نه مدارس خاص

مجید قدمی در گفت‌وگو با پانا درباره حذف آزمون از دوره ابتدایی اظهار کرد: بنده به عنوان یک معلم و پژوهشگر معتقدم این کار از نظر علمی و کاملا قابل دفاع است.

وی ادامه داد: اولین نقدی که آزمون تیزهوشان وارد می‌شود این است که آزمون تیزهوشان آزمونی برای شناسایی افراد تیزهوش نبود بلکه بیشتر پیشرفت تحصیلی را مورد توجه داشت که طی این فرایند قریب به 200 هزار نفر در کشور شرکت می‌کردند تا در مدارس تیزهوشان بخشی از آنها امکان حضور داشتند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه در تعریف کلی، تیزهوش 30 نمره بالاتر از حد معمول یعنی ضریب هوشی بالای 130 دارد گفت: افرادی که در مدارس تیزهوشان باید تحصیل کنند فقط در بعد ضریب هوشی شاخص نیستند و در جنبه‌های هنری، اجتماعی و فردی هم قابلیت‌هایی دارند.

مدرسه، نمایی از جامعه را برای دانش‌آموزان ترسیم می‌کند

قدمی تصریح کرد: برگزاری آزمون‌های تیزهوشان باعث می‌شد تا افراد در آزمونی نامناسب برای شناسایی فرد تیزهوش در این مدارس وارد شوند و در کنار آن تبعات روانی همچون خودبرتربینی برای آنها به دنبال داشت. دانش‌آموزان با ویژگی‌های مختلف باید در کنار همدیگر در مدارس عادی تحصیل کنند چرا که مدرسه، نمایی از جامعه است و در جامعه افراد با ویژگی‌های مختلفی وجود دارند.

وی ادامه داد: افراد باهوش بسیار بالا با توجه به اینکه پس از دوران تحصیل باید در جامعه باشند نباید از سایر گروه‌ها جدا شوند و استعداد آنها می‌تواند در المپیادها، باشگاه دانش‌پژوهان جوان و پژوهش‌سراها شکوفا شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: تجارب 20 کشور برتر دنیا نشان می‌دهد که هیچ‌گونه جداسازی در دانش‌آموزان نباید صورت گیرد و دانش‌آموزان تیزهوش می‌توانند به عنوان دستیار معلم در کلاس درس فعالیت داشته باشند تا توانایی آنها هم ضایع نشود.

حذف آزمون باعث ارتقای نشاط در مدارس است

وی با اشاره به اینکه حذف آزمون در دوره ابتدایی نشاط بیشتر در مدارس را دامن می‌زند، اظهار کرد: این طرح باعث می‌شود تا دانش‌آموزان با کمترین فشار تحصیلی و با توانایی‌های مختلف در کنار هم تحصیل کنند.

قدمی درباره توانمندی معلمان برای شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان در طرح جدید عنوان کرد: سه سال وقت داریم تا توانایی‌های دانش‌آموزان را شناسایی کنیم و در این مدت معلمان می‌توانند خود را برای این منظور تقویت کنند.

وی با بیان اینکه چک لیست‌هایی برای شناسایی استعدادهای برتر دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است تصریح کرد: قرار بر این است تا مرکز استعدادهای درخشان این چک لیست‌های را در اختیار مدارس قرار دهد.در واقع، این فرایند غربالگری اولیه است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور یادآور شد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی آمادگی دارد تا پس از اجرای طرح حذف آزمون از دوره ابتدایی برای متوسطه دوم تست هوش استانداردی داشته باشد تا دانش‌آموزان که در گروه تیزهوش قرار می‌گیرند با روشی کاملا علمی و استاندارد شناسایی شوند. البته این ایده زمانی اجرایی خواهد بود که تعداد محدودی می‌توانند جز گروه تیزهوش باشند برای آزمون انتخاب شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار