نقوی حسینی در اخطار قانون اساسی:

برای حفظ شأن مجلس در رفتار نمایندگان محدودیت ایجاد کنیم

خبرگزاری پانا: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه متأسفانه در استیضاح ها شاهد هستیم که نمایندگان ابتدا استیضاح را امضا می کنند سپس پس می گیرند، گفت: برای حفظ شأن مجلس بهتر است در رفتار نمایندگان محدودیت ایجاد کنیم.

کد مطلب: ۷۳۸۹۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، سیدحسین نقوی حسینی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی طی اخطار قانون اساسی، افزود: در مانیتور نمایندگان مجلس یک ستون ثبت موافق، یک ستون ثبت مخالف و یک ستون تذکر و یک ستون ثبت اخطار قانون اساسی است.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ثبت ستون اخطار قانون اساسی مقدم است و زمانی که همکاران گزینه اخطار قانون اساسی را ثبت کنند و بعد تذکر دهند خلاف آیین نامه است و رفتار درستی برای نمایندگان نیست.

این نماینده مردم در مجلس نهم تأکید کرد: برخی نمایندگان ثبت اخطار قانون اساسی را انتخاب می کنند اما تذکر می دهند.

وی بیان کرد: در ا صل ۸۹ قانون اساسی و در ردیف ۱ گفته است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مواردی که لازم می دانند هیأت وزیران یا هر یک از وزرا را استیضاح کنند و استیضاح وقتی قابل طرح در مجلس است که با امضای ۱۰ نفر از نمایندگان مطرح شود.

نقوی حسینی با بیان اینکه در ردیف اول اصل ۸۹ قانون اساسی، هم طرح مطرح شده و هم چگونگی تقدیم آن به مجلس ذکر شده است، افزود: وقتی استیضاح باید در صحن علنی مطرح شود باید ۱۰ امضا داشته باشد اما در ماده ۱۳ مصوبه ای آوردیم که خلاف اصل ۸۹ است؛ در سه سطر آخر ماده ۱۳ آمده است: پس از اعلام وصول کاهش امضا تأثیری در مطرح شدن استیضاح و در موعد مقرر ندارد که این مهم خلاف قانون اساسی است.

این نماینده مردم در مجلس نهم اضافه کرد: کاهش امضا در مطرح شدن استیضاح تأثیر دارد و طبق قانون اساسی است بدین معنا که اگر امضا کاهش پیدا کرد ما نمی توانیم آن استیضاح را در صحن علنی مطرح کنیم.

وی افزود: متأسفانه در استیضاح ها شاهد هستیم که نمایندگان ابتدا استیضاح را امضا می کنند سپس پس می گیرند که این کارشان شان مجلس را پایین می آورد.

نماینده ورامین با تأکید بر اینکه نمایندگان حق ندارند خلاف قانون اساسی مصوبه ای بیاورند یادآور شد: ما می توانیم رفتار خود را محدود کنیم و پس از اعلام وصول پس گرفتن امضا را امکان پذیر ندانیم.

نقوی حسینی تأکید کرد: در هر لحظه ای که استیضاح امضا کنندگان از ۱۰ نفر کمتر شود آن استیضاح قابل طرح نیست و این امر طبق قانون اساسی است.

سخنگوی کمیسیون سیاست خارجی و امنیت داخلی مجلس گفت: اگر می خواهیم شأن مجلس حفظ شود باید در آیین نامه برای رفتار خودمان محدودیت ایجاد کنیم و پس از اعلام وصول امکان پس گرفتن امضا را از میان برداریم.

نقوی حسینی بیان کرد: ماده ۱۳ طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی خلاف قانون اساسی است و من خواستار اصلاح آن هستم.

سید"محمدحسن ابوترابی فرد" رییس جلسه علنی امروز در غیاب لاریجانی در پاسخ به اخطار نقوی حسینی با وارد ندانستن اخطار وی، گفت: در ماده ۲۲۳ آیین نامه فعلی داخلی مجلس آورده شده که در استیضاح باید به صورت صریح و با ذکر مورد یا موارد معین شود و به صورت کتبی به هیأت رئیسه تنظیم و تقدیم شود.

نماینده مردم تهران ادامه داد: در این ماده قیدی گذاشته و گفته که این در قانون اساسی نیست در آنجا ناظر به این بود که استیضاح وقتی قابل طرح در مجلس است که به امضای حداقل ۱۰ نفر باشد اما در آیین نامه برای اینکه این حق نظارتی همکاران به صورت شفاف انجام شود قیدی را ذکر کرده است.

وی افزود: هیأت رئیسه به صرف اینکه طرحی با ۱۰ امضا در مورد استیضاح تقدیم شد عمل نمی کند و ابتدا بررسی می کند تا اینکه موضوع صریح و با ذکر موارد روشن شود.

ابوترابی فرد با بیان اینکه در برخی موارد طرح استیضاح نمایندگان برگردانده می شود، افزود: گاهی زمان می برد تا این استیضاح تکمیل شده و ارایه شود.

ابوترابی فرد در ادامه به نکته دیگری در خصوص وارد نکردن اخطار نقوی حسینی پرداخت و تأکید کرد: در آیین نامه قبلی مجلس ذکر شده بود که استیضاح بعد از اینکه صریح و با ذکر مواردی شفاف سازی شد و به امضای ۱۰ نفر رسید رئیس جلسه می تواند در آن جلسه یا در جلسه بعد اعلام وصول کند که این اصل هم خلاف قانون اساسی نبود و شورای نگهبان هم تأیید کرده بودند.

وی بیان کرد: در پیشنهادی که کمیسیون آیین نامه ارائه کردند به جای آنکه مدیر جلسه را مختار کنند تا استیضاح را در آن جلسه یا جلسه بعد اعلام وصول کند پیشنهادی را دادند که امر استیضاح به امضای ۱۰ نفر رسید و کمیسیون بررسی شود تا بعد از کمیسیون جهت اعلام وصول به مجلس ارائه شود که به نظر می رسد این مهم خلاف قانون اساسی نباشد.

ابوترابی فرد با استناد به اصل ۸۹ قانون اساسی افزود: در قسمتی از این اصل آمده است: هیأت وزیران یا وزیر مورد استیضاح باید به مدت ۱۰ روز پس از طرح آن در مجلس حاضر شوند، این طرح به منظور اعلام وصول است و در ادوار گذشته نیز ین گونه اعلام شده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید ملاک را اعلام وصول رسمی قرار دهیم و پیشنهادی که همکاران کمیسیون آیین نامه ارائه کردند را مورد بحث قرار دهیم و اگر هم شورای نگهبان نظری داشتند اعلام می کنند و سپس آن را اصلاح می کنیم.

ماده ۱۳ طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی بدین شرح است: در ماده ۲۲۳ قانون عبارت «هیأت رئیسه موظف است در اولین جلسه علنی استیضاح را علام وصول نماید و» حذف و عبارت «هیأت رئیسه موظف است بلافاصله طرح استیضاح را به کمیسیون تخصصی ذیربط ارجاع نماید. کمیسیون مکلف است حداکثر ظرف یک هفته با دعوت از استیضاح کنندگان و وزیر مربوطه موارد استیضاح را بررسی نماید. پس از جلسه مذکور در صورتی که حداقل ده نفر از امضاکنندگان استیضاح از طرف آن منصرف نشوند در اولین جلسه علنی، طرح استیضاح اعلام وصول می گردد و پس از اعلام وصول، کاهش امضا تأثیری در مطرح شدن استیضاح در موعد مقرر ندارد مگر اینکه کلیه نمایندگان امضاء کننده از انجام آن صرف نظر نمایند. هیأت رئیسه» جایگزین و تبصره ۳ این ماده حذف می شود.

دهقان :ارجاع طرح استیضاح به کمیسیون های تخصصی مغایر نص قانون اساسی است

"محمد دهقان"عضو هیات رئیسه مجلس نیز طی اخطاری با استناد به اصل ۸۹ قانون اساسی،با بیان این که طرح استیضاح تاکنون با نظم خوبی انجام می شد، گفت: این که طرح استیضاح پیش از اعلام وصول به کمیسیون های تخصصی برود و پس از توضیحات وزیر در کمیسیون گزارش استیضاح به صحن علنی مجلس بیاید گردش کار افزایش می‌یابد که این با روح و نص قانون اساسی مغایر است.

دهقان افزود: این که اگر از ۱۰ نفر استیضاح کننده یک نفر بماند و با یک نفر، استیضاح انجام شود خلاف قانون اساسی است.

محمدحسن ابوترابی فرد که ریاست مجلس را بر عهده داشت گفت: تقدیم طرح استیضاح به هیات رئیسه در گذشته به معنای طرح در مجلس نبود.

وی همچنین افزود: درباره امضای ۱۰ نفر از استیضاح کنندگان، تجربه ای را در اصلاح تبصره ۲ ماده ۲۱۲ درباره طرح سوال از رئیس جمهور داشتیم که مورد تایید شورای نگهبان هم قرار گرفت از این رو با توجه به تجربه گذشته فکر می کنیم ایراد قانون اساسی نداشته باشد.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار