/گزارش پانا از بررسی‌ها درباره افزایش نرخ نان درسال جاری/

افزایش قیمت نان آری یا نه؟/ اصلاح قیمت آرد و گندم در دستور کار

خبرگزاری پانا: سال که آغاز می شود انتظاری برای افزایش قیمت بسیاری از کالاها شکل می گیرد از گندم و آرد و نان گرفته تا بنزین و بسیاری از کالاها ،اما درباره افزایش قیمت نان همواره اما و اگرهایی وجود دارد که در برخی سالها مانع افزایش قیمت شده اما به نظر می رسد افزایش نرخ نان در سال جاری قطعی باشد.

کد مطلب: ۷۳۷۲۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا، افزایش بیش از 50 درصدی نرخ خرید تضمینی گندم و به دنبال آن افزایش قیمت آرد تحویلی به کارخانجات آرد در کنار افزایش هزینه های دستمزد و برخی از مواد اولیه می تواند افزایش قیمت غیر قابل پیش بینی نان را به دنبال داشته باشد و اگر چه هیچ درصد افزایشی تا کنون تایید نشده اما افزایش نرخ قطعی خواهد بود.

زرگران رییس اتحادیه سراسری نانوایان د رگفت وگو با پانا، از بازنگری در نرخ خرید تضمینی گندم خبرداد و افزود: مقرر شده است نرخ خرید تضمینی گندم از کشاورزان 550 تومان باشد که در گندم های مرغوب این نرخ به 650 تومان می رسد که نسبت به این رقم اعتراض و پیشنهادهایی برای افزایش آن تا سطح بالاتر از 700 تومان مطرح شده که تا نهایی شدن قیمت نرخ آرد و نان معیین نخواهد شد اما افزایش قیمت نان قطعی است .
وی با اشاره به اینکه ملاک اصلی افزایش قیمت نان افزایش قیمت خرید تضمینی گندم است، ادامه داد: تا پایان هفته جاری نرخ خرید تضمینی گندم تعیین و پس از آن شورای اقتصاد قیمت ارد را محاسبه و در خصوص نرخ نان تصمیم گیری می شود
رییس اتحادیه سراسری تولید کنندگان نان تصریح کرد: نرخ نان تا پایان اردیبهشت ماه تعیین خواهد شد و زمان دقیق آن بستگی به این دارد که قیمت جدید گندم از چه زمانی به کارخانجات آرد ابلاغ شود .
زرگران عنوان کرد: پس از مشخص شدن قیمت آرد نانوایان نیز پیشنهادهای خود را برای میزان افزایش قیمت نان ارایه خواهند داد و در نهایت به توافق خواهند رسید.
وی با اشاره به افزایش قیمت جهانی آرد تصریح کرد: برخی از نانهای صنعتی مثل نان های همبرگر مخصوص و آرد قنادی ها از آرد دولتی استفاده نمی کنند و آرد مورد استفاده آنها آرد نول است که وابستگی به واردات و میزان ارز دولتی دارد .
زرگران خاطرنشان کرد: باید تا پایان بررسی بودجه قیمت خرید تضمینی گندم ،ارد و نرخ آرد آزاد که نوعی خاص از آرد است تعیین شود .
رییس اتحادیه سراسری تولید کنندگان نان تصریح کرد: وزارت صنعت ،معدن و تجارت بازنگری در نرخ خریدتضمینی گندم را مطرح کرده که تا پایان هفته جاری تعیین خواهد شد.
وی با بیان اینکه تا یک ماه آینده قیمت نان تعیین خواهد شد ، اظهار کرد: علاوه بر افزایش قیمت نان و آرد ،هزینه های دستمزد کارگری و سایر هزینه های مرتبط با تولید نیز درسال جاری افزایش داشته که در افزایش قیمت تمام شده نان موثر خواهد بود.
همچنین نعمت الله ترکی معاون برنامه ریزی استانداری تهران نیز در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا ، با بیان اینکه هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت نان در سال جدید اتخاذ نشده است ،گفت : نرخ خرید تضمینی گندم درسال 92 نیز هنوز ابلاغ نشده است .
وی افزود:هیات دولت هرساله موظف است در خصوص گندم، آرد و نان قیمت گذاری داشته باشد، بر این اساس امسال نیز در شورای اقتصاد قیمت گذاری پیرامون قیمت تضمینی خرید گندم انجام می شود.

براساس این گزارش مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی نیز از تعیین قیمت نهایی خرید تضمینی گندم تا پایان هفته احتمالاً حدود کیلویی ۷۰۰ تومان خبر داد و گفت: با افزایش قیمت گندم، قیمت نان نیز قطعاً افزایش می یابد که زمان افزایش قیمت نان بعداً اعلام خواهد شد.

"عباس قبادی"در مورد قیمت تضمینی خرید گندم برای سال جدید اظهار داشت: در حال حاضر به صورت علی‌الحساب خرید تضمینی گندم کیلویی 550 تومان محاسبه می‌شود ولی قیمت نهایی آن تا آخر هفته پس از اعلام نظر رئیس جمهور برای جایزه تولید مشخص خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه قطعا قیمتی که در نهایت برای خرید تضمینی گندم در سال جدید مشخص می‌شود بالای 650 تومان است، گفت: در حال حاضر هر کسی که گندم خود را تحویل دهد بلافاصله با هر کیلو 550 تومان به آنها پرداخت می‌شود و پس از اینکه در پایان هفته رئیس جمهور پاداش تولید را تعیین کرد، مابقی آن پرداخت خواهد شد.
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی با بیان اینکه امیدواریم رئیس جمهور با قیمت حدود 700 تومان موافقت کنند، گفت: سال گذشته قیمت خرید تضمینی گندم 420 تومان بوده که اگر برای امسال 700 تومان تعیین شود حاکی از افزایش 80 درصدی است و در نهایت با توجه به اینکه ماده اولیه نان گندم است این افزایش بر روی قیمت نان نیز اثر خواهد گذاشت البته افزایش قیمت نان تنها متأثر از نرخ گندم نیست ولی یکی از موارد مؤثر است.
/گزارش از ناهید شمشیری/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار