یک استاد علوم تربیتی: آموزش مهارت‌های زندگی باید بر آینده پژوهی استوار باشد

تهران (پانا) - یک استاد علوم تربیتی در همایش روانشناسی مدرسه یکی از ضرورت‌های آموزش مهارت‌های زندگی در مدارس را استواربودن بر آینده پژوهی دانست.

کد مطلب: ۷۱۳۳۴۷
لینک کوتاه کپی شد

صغری ابراهیمی قوام استاد رشته علوم تربیتی دانشگاه ها که در چهارمین همایش روانشناسی مدرسه درخصوص نقد و جایگاه مهارت‌ها و شایستگی‌های زندگی در حوزه یادگیری و آداب و مهارتهای زندگی و خانواده برای دانش‌آموزان سخنرانی کرد با اشاره به کتاب راهنمای آداب و مهارتهای زندگی تالیف شده در دفتر تالیف کتب درسی اظهار کرد: یکی از مشکلات آموزش مهارتهای زندگی در مدارس این است که ویژگی های شناختی و رفتاری دانش آموزان در نظر گرفته نشده است.

وی افزود: مهارت‌های زندگی در دوره ابتدایی جایگاه خاصی ندارد و در طی درس فارسی و دین و زندگی ارائه می‌شود. به نظر می‌رسد چهارچوبی که مهارتهای زندگی را آموزش دهد دیده نمی‌شود و علاوه بر آن این آموزشها نیازمند کاربرد بسته های مختلف است. متاسفانه دفتر تالیف کتب درسی تلاشی در جهت تهیه این بسته ها با توجه به نیازهای جامعه ندارد.

این استاد دانشگاه درخصوص کودکان با نیازهای ویژه گفت: برای کودکان استثنایی محتوای خاصی برای مهارتهای زندگی تولید نشده است.

وی در خصوص تهیه راهنمای آداب و مهارتهای زندگی برای دانش آموزان گفت: آموزش و پرورش باید اولا مدل مفهومی برای آموزش مهارتها داشته باشد و ثانیا ابزارهای آموزش مهارتها باید بر آینده پژوهی استوار باشد وگرنه استفاده از متدهای ۱۵ سال پیش فلان ‌کشور نمی تواند پاسخگوی نیازهای نسل امروز و فردای ما باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار